Voetbalverhalen van Berry

23 mei 2013 - Paramaribo, Suriname

Trainer, trainer ...Hoe vond U dat ik trainde? Gaat u nog lang niet terug naar Nederland? Want we vinden uw trainingen zo leuk. Met zulke verhalen komt Berry regelmatig thuis. De voetbalvereniging T.A.S. wat staat voor Tourtonne All Stars, is heel blij met een bakra (betekent Nederlander) trainer in het team. Wat voor Berry wel erg wennen is hier. Is de temperatuur. De trainingen beginnen om 16.00 uur en eindigen om 18.00 uur , dan ligt de temperatuur nog steeds makkelijk rond 32 graden hoor. De laatste maand zitten we midden in de grote regentijd en daardoor komen er soms plotseling bakken water uit de lucht vallen. Binnen een uur valt hier dan wel 15 a 20 centimeter. Een bijzondere ervaring zo'n plotselinge storm! Sommige straten veranderen vervolgens in rivieren. Wat niet altijd makkelijk is.... als je op je fietsje zit. Ook kun je begrijpen dat dat ,voor het trainingsveld zonder drainage, niet bevoordelijk is. Af en toe kan de training helemaal niet doorgaan omdat het voetbalveld dan een zwembad is geworden.

De Surinaamse voetbaljeugd , hoe jong ze ook al mogen zijn, is erg fysiek ingesteld. Men kijkt hier niet op een sliding of tackle minder. Afgelopen zaterdag coachte Berry het U 11 van TAS. U 11 staat voor de leeftijd van de jongens. Officieel is het 10 en 11 jaar bij elkaar.

Hier even een kort verslag van de wedstrijd van afgelopen zaterdag. TAS beschikt over een grote witte bus , waarmee de voetbaljeugd vervoerd wordt naar verschillende plekken. De witte bus stond afgelopen zaterdag ook klaar. Samen met de bus lekker knus. Goed voor de " teamspirit" . Er gingen ook aardig wat supporters mee. Helaas was de bus vol en bleven drie huilende supporters achter. In de bus werd er al aardig gezongen. ' Wij zijn TAS' waarop Berry vervolgde ' Wij zijn fantastisch' . Hij is en blijft een dichter nietwaar?  Voor de wedstrijd is Berry een half uurtje bezig geweest met veters strikken. Voor sommige jongentjes is het ook bijgeloof als de trainer ze dichtknoopt. Voelt beter voor hen. De tv ploeg was zelfs aanwezig, alles ging echt heel officieel. TAS moest tegen de koploper, Robinhood , spelen. Berry kreeg de volgende boodschap van tevoren mee: " Jij bepaalt de tactiek en doet ook de wissels" . De wedstrijd verliep erg voorspoedig. Waar Berry op gehamerd had, werkte. ' Niet voor jezelf spelen maar samen spelen!' Wat de jongentjes ook goed deden. Ze kwamen met 1-0 voor te staan , door een schitterend doelpunt van onze diepe spits ' Saif' In de rust een grote kan met ranja het veld op...want de temperaturen liepen wederom richting de 35 graden. Erg warm.

De tweede helft kregen we het wat moeilijker: Robinhood liet toch wel zien waarom ze de koploper waren. Al was er onenigheid over het feit, dat Robinhood met twee spelers van de U13 (13 jarigen) meespeelden. Deze beide jongens maakten het verschil. Maar heel lang bleef het 1-0 voor TAS. In de blessuretijd maakten zij alsnog de 1-1. Wat gezien het spelbeeld wel verdiend was.

Na de wedstrijd met het gehele team op de tribune richting de penningmeester/secretaris. Omdat deze man lekkere bami, nasi en kip voor iedereen bij zich had. Alles werd keurig uitgedeeld, zodat iedereen iets kon krijgen. De meegereisde supporters , die trouwens ' errug ' fanatiek zijn. Kregen ook allemaal een portie eten. Daarna begreep Berry de tranen van de achterblijvers ook nog meer. Ze misten deze lekkere warme hap.

Iedereen was uiteindelijk toch blij met een 1-1 uitslag. Al toeterend reden we terug naar ons eigen stadion.

P.s. 1: Helaas geen foto's bij dit verhaal, maar wel wat foto' s van de trainingen van Berry van dit U 11 team. Even naar foto's klikken.

P.s. 2 : Zelf doe ik erg veel yoga en daar heb ik wat foto's van bij gedaan op de site. Kunnen jullie meteen de mooie tuin zien. En eventueel geinspireerd worden om een houding na te doen :)

Fijn weekend allemaal. Hopelijk wordt het bij jullie spoedig warmer.