Volledig lockdown weekend again ! Fleetwood Mac

31 januari 2021 - Paramaribo, Suriname

Fleetwood Mac lockdown weekend.

Jawel, het is weer zover we hebben weer een volledig lockdown weekend. Van vrijdagavond 19:00 uur t/m maandagochtend 5:00 uur mogen we niet naar buiten!

Echt vrijheidsbeperkend en best heftig hoor . Je moet er niet teveel over nadenken anders word je echt depressief!

Ik dacht en heb veel aan deze nautische woorden :

Houd je vast aan je eigen mast en zet je zuidwester op en gooi je anker uit en wees sterk! Laat liefde je innerlijke drijfveer en je kompas zijn ! Ik herhaal dat af en toe en probeer het toe te passen !

Pfff soms is het best even lastig hoor . Gelukkig hebben we dan mooie muziek en verhalen te delen die een fijne afleiding zijn in zo’n weekend .

De Surinaamse overheid heeft ons deze twee weekenden opgelegd met lockdown om zo de covid verspreiding in te dammen !

Hopelijk lukt dat echt !

Fleetwood Mac is voor veel mensen boven de 40 een welbekende band !

Bijna iedereen kent van hen wel het beroemde Rumours album dat na Thriller van Micheal Jackson,  wereldwijd het meest verkochte album is .

Top 15 Fleetwood Mac - lockdown weekend

Veel mensen kennen ‘ Little Lies’ en ‘ Go your own way ‘ .

Berry en ik genieten altijd van deze muziek .

Fleetwood Mac is namelijk een samentrekking van Mick Fleetwood ( drummer) en

John M(a)c Vie ( bassist) .

Samen met Peter Green werd de band in Londen in 1967 opgericht.

Eerst speelden ze vnl. de blues.

Black Magic Woman is een nummer van Fleetwood Mac , veel mensen denken dat het van Santana zelf is . Santana heeft dat nummer dus gecoverd!

Peter Green heeft trouwens bijna alle nummers van rumours geschreven .

Toen Peter op een gegeven moment erg raar ging doen onder invloed van LSD tijdens een tournee in Duitsland en hij zelfs de inkomsten van de band wilde doneren aan de Church of God’s children waren de andere bandleden klaar met Green .

Green ging uit de band en ging vervolgens bij Eric Clapton gitaar spelen .

Mick en John trokken vervolgens Christine Perfect en het Amerikaanse duo Stevie Nicks en Lindsey Buckingham aan .

Vanaf die tijd gingen ze meer pop georiënteerde songs spelen .

Over een aantal songs en hun achtergrond ga ik wat extra’s schrijven .

Mijn top :

Don’t stop

Oh Diane

World Turning

Say you love me

Bij Berry stond the Chain op nummer één en op nummer twee Tusk. De bassolo in ‘ the Chain’  is echt lekker om naar te luisteren .

Kerala Dust heeft het nummer ook gecoverd, Berry zegt alleen dat nummer is te soft . Berry vindt het agressieve en pittige van Fleetwood Mac mooier.

Berry zijn top:

EmmaLine

Sentimental Lady

Wish you were here

Family man

Landslide vind ik zelf echt een heel mooi nummer . Wist je dat zelfs de Smashing Pumpkins dit nummer gecoverd hebben !

Songbird schreef Christine Mc  Vie om drie uur s’nachts in een half uur . Heel mooi emotioneel nummer .

Gezongen door mijn broers trouwens op onze bruiloft in 2008.

The Chain is het enige nummer waar alle vijf de bandleden aan hebben geschreven .

Dreams is trouwens de enige nummer 1 single ooit ! Voor de band en dat was in de Verenigde Staten .

Weet je dat in 2020 op tik tok Shakira het nummer Dreams weer een nieuw leven in heeft geblazen ! Mensen playbacken het nummer van Fleetwood Mac en drinken Cranberries juice. Terwijl ze aan het skaten zijn ! Een hele prestatie ! Hierbij wat foto’s daarvan :

Tik tok dreams Shakira - Fleetwood MacTik tok

In het nummer Big Love hoor je toch heel vaak de erotische ohhhh en ahhh de hele tijd . Het lijkt dat een vrouw en een man dat geluid maken maar het is de stem van Lindsey Buckingham die het heeft vervormd .

Luister maar eens goed .

Bill Clinton was ook dol op Fleetwood Mac en gebruikte voor zijn campagne het nummer Don’t Stop .

Tijdens zijn inauguratie speelde de band Fleetwood Mac zelfs aldaar het nummer Don’t Stop .

Bij het nummer World Turning hoor je een mooie beat geïnspireerd door een Nigeriaanse drummer , die de bandleden ooit hoorden . je hoort ook een mooi gitaar rifje .

Berry had het nummer Oh Well ook in zijn top drie namens zijn vriend Jap. Dit nummer zou je zo op het Woodstock festival kunnen horen ...echt experimentele muziek !

De allereerste videoclip die de bandleden van Fleetwood Mac maakten was Hold Me !

Berry zei het lijkt een beetje een ABBA nummer . Ze hebben deze clip

In de woestijn opgenomen . De Mojave woestijn in het noorden van Amerika .

Het is echt een beetje surrealistisch ! Kijk maar eens naar de clip !

Ik heb wat foto stills ervan gemaakt . Ze zijn vast geïnspireerd door Magritte en Salvador Dalí !

Eerste videoclip Hold me - MagritteIn de woestijn ! Hold me Clíp - als architecten

Door de vele intriges in de band en de vele relatieproblemen was deze opname niet een groot succes .

We hadden zelf ook nog nooit deze clip gezien , echt leuk om een keer te bekijken !

Er zijn nog veel meer achtergrond verhalen

Bijvoorbeeld over Rhiannon de ‘ whelsch witch’

En dat Sara de naam van het kindje van Stevie Nicks haar dochter zou worden als ze een kindje zou hebben gekregen van Don Hanley van de Eagles...

Voor nu ... goodbye .

Vraagje :

Uit welk nummer komt deze zin ?

Voor de echte Fleetwood Mac kenners

Don’t tell me that you loved me ..... ‘ . 🎼🎼🎼🎹🎧🥁🎷🎺🎸🎻

Bye ! stay safe !

1. Roeline Snel:
    2 februari 2021
    Leuk verhaal!
  2. Ro:
    2 februari 2021
    Dank je Roe ! Onstuimige band ‘ Fleetwood Mac ‘ .