Cultureel doen: Prachtige gitaaravond, tentoonstelling bezoek en voetbaltories.

31 mei 2013 - Paramaribo, Suriname

Afgelopen zondag naar een prachtige gitaarvoorstelling geweest samen met Ro da Silva en Lysbeth. Berry had een ontstoken bovenarm en verging van de pijn. Hij besloot om thuis uit te rusten. De onsteking, is nu na een week, bijna over. Gelukkig, pijn is niet fijn!

De eerste helft van de gitaaravond , georganiseerd door Stichting Gitaristenkring Suriname, was een opwarmertje voor de tweede schitterende helft na de pauze. De tweede helft was er enorme virtuoze muziek te horen van verschillende gitaristen. Vooral de bekende gitarist Jacques de Miranda was geweldig. Wat een vingervlugheid en heerlijk gitaarspel  liet deze man zien en horen. Een stuk van o.a. A. Carlevaro Campo werd gespeeld. Prelude no. 5 van H. Villa Lobis passeerde. Ook het samenspel met Jan Quick, die op een blokfluit en een traverso speelde, was heerlijk om naar te luisteren.

Een traverso is de gebruikelijke benaming van de 18e eeuwse voorloper van de moderne dwarsfluit en is doorgaans van hout gemaakt. Soms ook van ivoor en soms van glas. Het heeft alleen een enkele klep en er zijn zeven toongaten. Een bijzonder instrument.  Het samenspel van Jacques de Miranda en Jan Quick was een genot om naar te luisteren. Deze avond was tevens een hommage aan de onlangs overleden legendarische gitarist Julian B. Coco uit Curacao. Vandaar dat Jacques de Miranda bepaalde muziek van Coco had gearrangeerd. ' Lydia ' was bijvoorbeeld een mooi stuk.

Over Coco: Julian Coco heeft jaren gespeeld als contrabassist bij het Utrechts Symfonie Orkest. Coco heeft zelfs nog met Dizzy Gillespie samen gespeeld. Geboren op de Antillen. Er is een mooie documentaire gemaakt over hem: Wie is Julian B. Coco? Gemaakt door Ton Hasebos. Vooral voor gitaristen en bassisten erg mooi om te zien. Een echte virtuoos. Het nummer Desafinado ' ontstemd'.  Zal ook zeker mijn broer Geert Leurink aanspreken....bossa nova... Coco heeft veel met Magdalena Kuhn (een Hollandse vrouw) samengespeeld. Zij begeleidde hem dan op fluit. Vandaar dat deze avond Dhr. Jan Quick op zijn traverso ook meedeed. Men sloot de avond toepasselijk af met ' Noche alegre' van J.O. Conrad. Ik moet nog even vermelden dat een jonge dame ' Kimberly Berghout' prachtig een lied van Nina Simone ten gehore bracht, onder begeleiding van Gerard van der Wilk van de muziekschool van Paramaribo. Wat een stem!

Eergisteren bij de tentoonstelling van de kunstenares Sri Irodikromo wezen kijken in de Hal. Was mooi. Bijzondere vrouwelijke kunst. SriO was de titel van de expositie. Het meest opvallende zijn de grote sprekende gezichten. Sri heeft een fascinatie met symbolen uit de Surinaamse cultuur. Die zie je dan ook telkens terug. Kenmerkend voor haar handschrift. De kleuren en de kleurcombinaties zijn gewaagd. Ze maakt gebruik van details als stempels, borduursels, batik en andere textielfragmenten. Ik heb een foto erbij gedaan van een portret van  een vrouw met een pemba ingesmeerd gezicht. Met dramatisch bloedrood eromheen. Het drukt een sterk Wintigevoel uit. ' Vandaar dat ik het nog niet heb verkocht' zegt Sri wanneer ik met haar praat. 'Hebben mensen toch een beetje angst voor...' zegt de kunstenares. " " Anders hang ik het thuis mooi op hoor!" . Berry en ik genieten beiden van de tentoonstelling.

Voetbal tories:

Over de voetbal nog even dit:  Berry raakt al aardig ingeburgerd. Wanneer hij door de wijk Tourtonne fietst, is het: " Trainer, trainer hallo !". Dan willen namelijk de jonge voetballers allemaal mee op fietsen met Berry, richting het Fred Derby stadion.

Vanwege de afgelopen regenval was het hier en daar een beetje een waterballet op het veld. Voor sommige spelers is en blijft het een attractie om met gigantische buikschuivers door de plassen te schuiven. Het wedstrijdje is ' Wie de langste buikschuivers kan maken' . Van Berry mogen ze dat niet aan het begin van de training doen hoor, omdat ze anders zeiknat zijn....

Een andere jongen staat tot aan zijn enkels in het water rond te kijken naar de andere voetballers...Waarop Berry vroeg: " Romano, waarom doe je niet mee?" Waarop Romano antwoordde " Trainer, het is zo lekker warm aan de voeten".

Berry vindt dat er erg veel talent rondloopt. Gisteren had hij nog 7 jongentjes van U-9 erbij. Kwa fysiek kun je het niet vergelijken met Nederlands voetbal. Deze jongens spelen al veel fysieker. Zijn sterker. Kijken niet op een tackle of sliding meer of minder. Al zijn ze 7 of 8 jaar. Van de moeders moeten de jongens hun eigen veters dichtstrikken hoor. Maar af en toe komen ze nog wel stiekem vragen " Trainer, trainer doe het nog een keer alstublieft?!"  Omdat Berry ze zo stevig vastmaakt en het bijgeloof ook meewerkt. Oh wee...Een jongen 'Rico genaamd' had Berry ook de schoenen van geknoopt en hij maakte twee doelpunten...Dan is het na afloop " Zie je wel , zie je wel trainer!" . De jongentjes van 8 a 9 jaar vonden de training van een bakra zeer interessant.

Berry draagt nog steeds een prachtige schelp uit Saint Lucia om zijn nek. Dan komen een paar jongentjes naar Berry toe en vragen " Wat heeft U precies om uw nek?" " Dat hebben we nog nooit gezien, maar vinden het heel mooi". Berry antwoordt " De schelp heb ik van een jongentje met dezelfde leeftijd als jullie gekregen". Waar komt die schelp dan vandaan? " "Uit de zee" ,antwoordt  Berry " Van een eiland hier ver vandaan". De voetballertjes voetballen vervolgens nog een lekker partijtje en eindigen met een mooie buikschuiver.

Zondagavond doe ik mee met een yogavoorstelling in het flamboyant park ter gelegenheid van de 140 jarige immigratie van de Hindoestaanse bevolking hier in Suriname. Vanaf 1 juni t/m 5 juni zijn er allerlei activiteiten te doen. Als het kan zal ik wat foto's tonen. Mo see ! Tot ziens.  (Mo see yu).