Voetbal nieuws, historische stadswandeling en yoga workshop in Tran Elite

26 oktober 2012 - Paramaribo, Suriname

Lieve allemaal,

Zoals afgesproken...nog even wat nieuws.

Afgelopen week is Berry wezen kijken bij de trainingen van de voetbalclub Transvaal in Paramaribo! Transvaal is qua voetbal-jeugdopleiding het Ajax van Suriname. Transvaal is een samenwerkingsverband aangegaan met C.Seedorf foundation. Vandaar dat Berry daar moest zijn om het een en ander te zien en te bespreken. De trainingen worden gegeven in het Sosis stadion en ligt dichtbij de prive club de Oase. Misschien weten dan sommigen van jullie waar dat ongeveer in Paramaribo is. Berry heeft genoten van de vele goede voetballers die er rond liepen, zo'n 120 voetballers in allerlei leeftijden. " Wat een talenten"  meldde Berry mij van de week. Samen met Xaviera, Berry z'n begeleidster, heeft Berry kennis gemaakt met de andere trainers. Veel trainers kwamen naar Berry toe gelopen en waren onder de indruk van zijn verschijning. Hij was een echte bezienswaardigheid, zo'n blanke lange man. Ook de voetbalmoeders keken met grote ogen naar Berry en de andere trainers keken tegen Berry op. Vooral omdat Berry een UEFA B licentie heeft en dus een gediplomeerd trainer is. Veel van hen hebben geen opleiding gehad en willen wel wat van hem leren. Berry gaat zich bezig houden met het U-13 team. Daar zitten 20 getalenteerde jongens, van ongeveer 13 jaar,  in. Van alle nationale jeugdelftallen, levert Transvaal de meeste jeugdspelers. Dat is ook wel even leuk om te weten. In januari mogen drie jongens van Transvaal stage lopen bij Chelsea, Engeland. Het is fijn omdat Berry nu niet helemaal naar Para moet, dat ligt zo'n 35 kilometer van Paramaribo vandaan. Maar jawel, hij kan gewoon de eerste tijd met de fiets ! naar zijn werk. Hoe Nederlands. Misschien komt later die auto wel :).

Berry wordt blij van alle voetbal in Suriname en vermaakt zich zeer goed. Ik ben onder de indruk van hem. Helemaal geen heimwee. Natuurlijk wel even tijdens de wedstrijd DOS Kampen- KHC van afgelopen weekend. Wat een prachtige doelpunten hebben die jongens gemaakt. We worden telkens op de hoogte gehouden door Albert ' Appie' Goosen. Dat is heel fijn en leuk om te lezen. Ook hebben we hier dus wifi en leest vooral Berry het Kamperse nieuws via Brugmedia. Trots op KHC met 5-1 gewonnen van Dosje Duck.

Ik heb zelf ook ' een baantje' . Ik help in het resort Zin van de familie. Ik heb er al een keer over geschreven. Het heeft een leuke bar en een restaurant en je kunt er ook logeren. Het is dus tevens een hostel/hotel. Heel gevarieerd werk en omdat ik veel talen spreek, is dat reuze handig. Ik kan toch niet stilzitten.

Van de week vroegen drie Nederlandse gasten (Floris, Dounia en Saudi) of ik misschien iemande kende die een historische stadswandeling kon verzorgen. Ik had via Ger Groenhuizen een adres, van een vrouw op leeftijd,  gekregen die daar in gespecialiseerd was. Ik zei tegen Floris , zo heette de jongeman, ' Ik heb wel iemand voor je' . Alles was binnen een uur geregeld en de volgende dag konden ze, samen met Hermina Gaikhorst mee op pad. Omdat ik vrij was kon ik ' hieper de piep ' ook mee. We hebben een mooie rondleiding gehad en we zijn ook in het geldmuseum van Suriname geweest. Het was leerzaam. Ik mocht notities maken en daardoor heb ik nu zoveel informatie opgeslagen dat ik vanaf nu zelf ga gidsen. Als er natuurlijk, vraag is. Gidsen vind ik namelijk zo leuk om te doen. Dus Mark, Ilse en Jan en San. Ik zal jullie ook gidsen als jullie dat leuk vinden.

Ik kom net terug van een yoga workshop in het Tran Elite hotel. Het werd gehouden in een prachtige tuin. Chantal een jonge Surinaamse vrouw gaf ons les. Heerlijk vinyasa yoga gedaan in de buitenlucht. Ik ben samen met mijn nieuwe vriendin Shanti gegaan. Shanti betekent vrede. Shanti is echt een lieverd. Ze is Hindoestaans en we volgen samen in het Indiaas Cultureel Centrum, yoga lessen. Zodoende zijn we vriendinnen geworden.

Morgen hebben we via Werner en Gerda kaartjes gekregen voor een jazz concert in het Rumhuis!  Na afloop is er een jamsessie. Dus op de gebruikelijke bandjes avond , zal Berry waarschijnlijk toch nog zingen...alleen dan in Paramaribo. Vergeten jullie de klok niet terug te zetten? Vergeet niet dat we dan nog maar 4 uur verschillen. Hier wordt de tijd namelijk niet terug gezet.

Kus en tot hores. Alles goed bij jullie? Al de kachel aan gehad?

1. Iris:
    26 oktober 2012
    Wij hebben de open haard weer aan! Na een paar hele zachte dagen deze herfstvakantie, is het nu flink koud geworden. Even wennen dus!
    De Rome-gangers gaan morgen op pad, dus die gaan de warmte weer lekker tegemoet.
  2. Roliena & Berry:
    26 oktober 2012
    Hi Iris, zo'n open haard is ook wel weer romantisch ! Ik had van Mir al vernomen dat ze morgen vertrekken naar bella Roma. Spannend voor hen ! Nou tot hores !
  3. Iris:
    26 oktober 2012
    Toch verbleekt de open haard wel bij jullie prachtige verhalen hoor. ;-) Maar nu lekker samen op de bank naar de Voice of Holland kijken bij de haard is zeker geen straf. ;-) Gelukkig houd ik dat weer vol na een paar dagen alleen maar in bed te hebben gelegen. Hopelijk krijgt de vakantie toch nog een gezellig staartje.
  4. Henriette Wezenberg:
    26 oktober 2012
    Wij dus vanavond uit eten geweest voor pa zijn verjaardag, bij de Majesteit. Was erg gezellig maar ook kaal zonder jullie. De rekening was wel wat lager.....hahaha....hoe zou dat toch kunnen. Dikke kus maar weer en als Berry nog een grensrechter nodig heeft......ik kom graag!!
  5. Mark en Ilse:
    28 oktober 2012
    Wat ontzettend fijn om te lezen. We hebben steeds weer 'beeld' bij je verhalen. Top dat Berry zo geniet en wat zou het gaaf zijn dat op een dag een van die talentjes tot de wereldtop doorbreekt. En niet verwonderlijk dat jij Ro alweer zo druk bent! We verheugen ons op de trip en je rondleiding is bij deze geboekt! Hier in Kampen draait alles lekker door, Mark gaat lekker met de zaak en heeft het de komende 2 maanden traditiegetrouw druk. Daar komen ook nog vele optredens van Scrum bij. Ook ik ben lekker bezig, het nieuws hier dendert voort. Dank voor je verhalen en liefs van Mark en Ilse!
  6. Reinder en Berryl:
    30 oktober 2012
    Superstoer en ondernemend bezig jullie tweetjes! Hoezo inburgeringscursus? Voor al uw integratie-vragen, bel Ber en Ro!