Dolfijnen spotten en plantage bezoekjes.

25 oktober 2012 - Paramaribo, Suriname

Een heerlijke koffiegeur verspreidt zich in ons woongedeelte. Het is negen uur 's ochtends en natuurlijk komt Casper (Herbrink) uut Kampen ons vroeg vergezellen om een echt bakkie leut bij ons te komen drinken en wat te ontbijten. Gezellig! Om half tien trekken we de deur achter ons dicht en met de taxichauffeur Mahinde, laten we ons luxe,  naar Leonsberg rijden, vanwaar wij onze tocht voortzetten per boot! Ik heb de bootsman Kendy geregeld. Ik had hem ooit al eens gevraagd of hij ook wel eens prive- tripjes deed en ja dat organiseerde hij wel. Voor een wat goedkopere prijs dan alle georganiseerde tours. Dus we hadden een deal. We moeten toch wel wat op de centen letten... Kendy had ook nog een lunch voor ons geregeld " Doks met roti " bij de plantage Johanna Margaretha zouden we gaan lunchen. Doks? Ja dat is eend !

De zon scheen heerlijk op onze bolletjes en we genoten met z'n allen van de prachtige blauwe lucht. Wat een ' switi dei' (mooie dag) zeiden we tegen elkaar. Voordat we de boot instapten kochten we nog even wat heerlijke koude parbo biertjes en voor mij een fles water en een fles groene Fernandes , de veelgebruikte soft, in Suriname. Nog wat Tuc Original biscuitjes erbij gekocht voor een hartig hapje tussendoor. Met nog wat vers geplukte manga's in mijn tas, waren we er helemaal klaar voor.  Kendy startte de motor en daar gingen we de dolfijnen (profusu) in het Sranan tegemoet.

Iets over deze dolfijnen:

Er zwemmen dolfijnen bij de monding van de Atlantische oceaan en de Suriname- en Commewijne rivier . Het gaat om de Sotalia Guianesis , een unieke dolfijnsoort, die lijkt op het kleinere broertje van de tuimelaar. De dolfijnen kunnen 210cm lang worden. En kunnen ongeveer 25 jaar oud worden. Ze wegen 45 kg en zwemmen vaak in groepjes van 10 a 15 individuen. Soms ook wel in groepen van zo'n 30 dolfijnen... De mannetjes zijn na zeven jaar geslachtsrijp en de vrouwtjes zijn tussen hun vijf en achste levensjaar geslachtsrijp. Deze dolfijnsoort kalft het hele jaar door en heeft een dracht van 11 a 12 maanden. Ze eten voornamelijk garnalen, kreeftjes, sardientjes en nog wat andere kleine visjes. In dit gebied bij Paramaribo zwemmen ongeveer 500 dolfijnen aldus Kendy.

We varen zeker twee uur voordat we op Braamspunt zijn. Een schelpenrits ...een grote zandvlakte. Ondertussen vertelt de Javaanse Kendy (30 jaar) over de soorten vissen die er hier allemaal zwemmen. Hij is zelf 14 jaar lang actief visser geweest. Hebi roko ! " Zwaar werk hoor"  zegt hij in het Sranan. Omdat ik af en toe Sranan tegen hem praat, is het ijs gebroken en moeten we samen veel lachen. Kendy heeft het naar zijn zin en wij ook. Hij doet extra zijn best . Ik schrijf in mijn notitieboekje de namen van de genoemde vissen op: Wit witi, botro fisi (botervis), garnalen (sara sara in het Sranan), tri, bara bama de gele vissen en we sluiten nu even af met een hele dure geliefde vis in Suriname de  jara baka een gele gladde vis. De Jara baka koop je voor 75 a 80 srd per kilo. Dat is 20 euro per kilo bij ons. Dat is hier veel geld.  Ondertussen zien we veel mooie vogels op grote visserspalen zitten. De schaarbek, de blasman en nog veel meer vogels spotten wij. We varen langs een vader en zoon die aan het vissen zijn en Kendy legt zijn bootje even aan bij de vissersboot en maakt in het Sranan, een praatje met de twee mannen . We krijgen tri (zijn hele kleine visjes) en banga meri een geel grijze vissoort. Hij zegt misschien kan de vrouw straks in Johanna Margaretha er wat mee doen... We zullen zien.

Bij Braamspunt mogen we lekker uit de boot. Wandelend met het mulle zand tussen onze tenen genieten we van het strand en de zee en het bijzondere uitzicht op de immense Atlantische oceaan. We maken een praatje met enkele vissersfamilies die er wonen. De engels sprekende mannen uit Brits Guyana, leggen uit hoe ze hier de garnalen drogen en verkopen. De mensen wonen echt in hele schammele golfplaten hutjes. Toch ogen de mensen vrolijk en blij. Ik struin lekker over het strand op zoek naar schelpen en mooie stokken hout. Ik vind er een paar. Berry en Casper kletsen gezellig samen en ondertussen maken we wat foto's .

We stappen weer in de boot en varen nu weer terug naar de Commewijne rivier. Op de kruising Surinamerivier , Commewijne rivier zien we dan eindelijk de dolfijnen. We zien een moeder met kalfje en telkens zien we een paar vinnen aan de oppervlakte verschijnen. De dieren zijn echt snel! Helaas kan ik ze niet mooi vastleggen....Deze dolfijnen zijn actieve, snelle en hele acrobatische zwemmers die kort duiken, 11 seconden tot 3 minuten, voordat ze weer naar de oppervlakte komen. Helaas zien we er niet extreem veel. Maar we zijn allemaal blij dat we ze gezien hebben. Casper was al eerder op een dolfijnentrip geweest en had er toen geen een gezien! Dat kan dus ook nog.

We varen vervolgens naar de plantage Johanna Margaretha toe. Vernoemd naar de kinderen van de voormalige plantage eigenaar. Op deze plantage hebben ze veel tilapia vissen. Behendig legt Kendy de boot aan en laat ons onze lunchplek zien. Er waait een heerlijk briesje. Switi winti (lekker windje ) in het Sranan. We genieten van de enorme rust. Het Commewijne district is echt rustig vergeleken bij de drukke stad Paramaribo. Niet veel later wordt de doksi met roti geserveerd. Het smaakt echt zalig! Allemaal was het onze eerste ontmoeting met eend en het is zeker voor herhaling vatbaar. Omdat de plantage Frederiksdorp ongeveer 10 minuten verderop ligt, zegt Kendy dat we daar we even naartoe kunnen. Omdat ik er al eens ben geweest kan ik de mannen mooi even gidsen. Berry en Casper zijn onder de indruk van de vele mooie authentieke gebouwen, die er nog in oude stijl op neuten staan. Neuten zijn palen waarop de huizen staan; tegen overstromingen en tevens zorgen deze neuten, voor een goede ventilatie. We genieten in de schaduw van de oude politiepost , met een drankje in de hand, van de prachtige tuin.  Na een poosje lopen we rustig terug naar de plantage Johanna Margaretha, waar Kendy ons weer netjes opwacht. We varen met de twinkeling van de zon op het water langzaam terug naar Leonsberg.

Jazz festival Suriname:

S' avonds is er mooie jazz muziek in t' Vat. Twee enorm goede saxofonisten stelen de show. Omdat het het tiende jazzfestival van Suriname is mogen we gratis luisteren! Casper komt ook weer even langs. Tevens is Gert van Heusden weer gezellig van de partij en gezamenlijk sluiten we deze dag , swingend in stijl af.

Sribi Switi ! Slaap lekker.

Voetbal en historische wandeling verhaal ...Vertel ik morgen of overmorgen wanneer ik meer tijd heb. Nu gaan we namelijk de tri en de banga meri bakken..... Got to go....

1. Reinder en Berryl:
    30 oktober 2012
    Wat een gave en veelzijdige trip maken jullie toch! Ro, complimenten voor de uitleg die je aan alles geeft!