Veilig geland op Pengel Airport , Zanderij.

2 september 2012 - Paramaribo, Suriname

Gu morgu,

Hallo allemaal gu morgu is in het Sranan Tongo goedemorgen. Fa waka? Is hoe gaat het ermee?

Gisteren zijn wij veilig geland op Pengel Airport, Zanderij. Om vijf uur ging de wekker aan de Burgwal 37. Om 7.15 a.m. richting Schiphol gereden. Jan bracht ons weg met prachtige Ierse muziek op de achtergrond. Met een mooi ochtendgloren als decor. Als de zon dan zo op die polder schijnt is dat ook heel prachtig om te zien, vinden wij. Onze beide families gingen ons  uitzwaaien en lieve Anneleen was er ook. De kinderen waren uitgeladen op het ' oh zo drukke en fascinerende ' Schiphol. Eerst maar onze bagage inchecken. Daarna nog wat bijbetalen voor overgewicht en toen was het afscheid echt daar. Best even lastig hoor...als je dan iedereen zo ziet... een traantje weg pinken deden wij zeker. We gaan immers best lang en ver het avontuur tegemoet.

We bleven zwaaien, zelfs tot in het vliegtuig, want ze gingen ons uitzwaaien vanaf het Panorama dek :). Toen echt door de controle. Ik had al even oogcontact met een flirterige bodyscan man. En ja hoor ..wie moest er weer door de bodyscan ...ik . Berry niet. Drie seconden met je armen in de hoogte staan  (in de yoni houding) en dan zien ze alle contouren ( in 's and out's)  van je lichaam. Altijd weer fijn als je erdoorheen bent.

Toen begroette de stewardess ons en zei" Goedemorgen, jullie zitten toch bij de nooduitgang ?" Wij " Ja" . " Nou jullie hebben een upgrade gekregen van ons en zullen business class reizen". " Omdat we overbooked zijn en bepaalde families naast elkaar willen zitten" . " Oh , zeiden wij wat ontzettend leuk ! Geweldig! ". Nou echt we hebben een prachtige vlucht gehad. Zaten bovenin de 747-400 boeing op stoel 73 J en 73 K. You can check it :). Veel beenruimte! We konden helemaal liggen , voor 9 uur vliegen is dat zalig.

We werden verwelkomd met een glaasje champagne en we kregen beiden een kadootje. Een Victor en Rolf design tasje met inhoud voor de vlucht. Zo cute !! Voor hem was geheel in zwart en voor haar in roze natuurlijk. Inhoud: fijne anti sliplaag sokken , zodat je geen slidingen maakt door het vliegtuig, tandpasta, tandenborstel, een pen, sjaaltje en zo'n oogslaapgeval. Echt geinig.

Vervolgens begrijp je dat we in de watten zijn gelegd. Heerlijk culinair eten. Zoals een lichte maaltijd met: gemarineerde garnalen, vergezeld van aardappelsalade, kerstomaatjes, vichyssoise en zuurdesembrood. Geserveerd met tomaat, avocadecreme, zoetzure komkommer, korianderpesto, tapenade en witte balsamico dressing in een oh zo guitig klein doosje. Je hoort het al ...het was heerlijk. En dit was nog maar het voorgerechtje.

Ik had zoveel te doen op deze luxe plaats. Natuurlijk ging ik voor de ingebouwde massage in je stoel. Met je persoonlijke beeldscherm kon ik zelf even mijn talen weer oefenen door een soort game. Ik geen eens tijd om te haken. Dames, de haaknaald mocht ik wel mee het vliegtuig in :).  Wij kregen de heerlijkste wijnen en drankjes aangeboden. Wat een luxe zeg. Wij zeiden tegen elkaar dit moeten we vaker doen. Dit reist zo veel fijner. Maar als je dan hoort dat het per persoon 1700 euro extra kost ...denk je daar natuurlijk anders over....tja.. Berry zat overigens heerlijk rustig in zijn stoel te genieten. Nog een leuke ontmoeting ...

Voor ons links zat een heel aardig gepensioneerd stel. We raakten eigenlijk gelijk aan de praat. Vooral " Han " de man , was een echte prater. Hij bleek al 40 jaar imker !!!  te zijn. Wij kwamen eigenlijk gelijk op bijen. Hoe grappig!

Hij heeft mij toch weer enthousiast gemaakt. Hij zei wel dat je niet teveel met de Surinaamse bij moet omgaan. Per jaar worden hier 400 mensen gedood door de Killerbee. Niet zo'n fijn idee. Natuurlijk heb ik Han, het hemd van zijn lijf gevraagd, over de bijen. Hij wist zo veel te vertellen. Natuurlijk kreeg ik zijn email adres. Hij geeft ook lezingen in het openluchtmuseum te Arnhem, mocht je interesse hebben. Hier nog een site waar je eventueel op kunt kijken: bijenhuis.nl. Han Geltink heet de man. Deze mensen gingen voor de tweede keer , 16 dagen naar Suriname. Mooie bevlogen gesprekken.

Na ongeveer 9 uur vliegen kwam opeens land inzicht. De prachtige toppen van de bomen kwamen ons tegemoet. Het regenwoud is zo mooi om te zien. Van boven lijkt het een heel groot broccoli veld. De zon scheen over de Surinamerivier en wij zagen de Bosjes brug schitteren. Berry en ik kregen allebei een brok in onze keel en met ietswat tranerige ogen landen wij veilig op het vliegveld van Suriname. Toen de vliegtuigdeur open ging, kwam de warmte ons tegemoet. We liepen over het vliegveld naar de bagageclaim toe.

Oom Werner, had voor ons een taxi geregeld. Want het is nog zo'n uur rijden naar Paramaribo. Onze taxichauffeur heette Brown en was een aardige jongen. Hij voetbalt trouwens ook en heeft ons gelijk het Clarence Seedorf stadion en het Nationaal stadion aangewezen. En vertelde dat hij zelf bij Ado-Den Haag voetbalde , zo heet dat hier ook.

Eindelijk kwamen wij in de Cornelis Jongbawstraat 15 aan. Dat is dus ons adres. In Paramaribo , Suriname. Jerome en Elvin hebben ons alles uitgelegd over ons appartement. Ik heb het al een heel klein beetje een eigen touch gegeven. Maar dat moet natuurlijk nog meer. Henriette je oude kaart van Suriname hangt al. De Hema bloementjes slinger van Alice ook. De prachtige kalender van Frouwkje hangt ook, zodat we zien wanneer iedereen jarig is. De rode fotolijstjes van Marlinde. We kregen in het vliegtuig nog van die mooie stenen grachtenpandhuisjes gevuld met jenever. Dus die staan daar om ons aan Nederland te herinneren.

Jerome had een aantal enorm koude "  Parbo"  biertjes klaar staan zodat we met een diepe zucht ,heerlijk opgelucht een slok namen . Het was toch een lange reis.

We bleven lekker " in" vandaag en gingen rond tien uur slapen. Even geen Waterkant voor ons meer.

Nu is het vroeg en gaan we zo ontbijten. Vandaag is het zondag. Normaal kun je om 06.00 uur ' s ochtends naar het vogeltjes fluiten gaan luisteren,  midden in de stad. Dat is een hele happening. Dat slaan wij vandaag over en zullen eerst eens een mooie wandeling gaan maken door het historische centrum van Paramaribo.

De geheel houten neo -gotische Petrus en Paulus kathedraal uit 1884 is klaar. Die willen wij vandaag gaan bezoeken en verder heerlijk wennen aan de warmte van Suriname.

Tot schrijfs en liefs van ons Ber & Ro.

1. Roland:
    2 september 2012
    Super top dat jullie er zijn!!! en wat een leuke ervaringen met mensen al weer en tijdens de trip in het vliegtuig... typisch jullie
  2. Marry:
    2 september 2012
    bofkonten dat jullie zijn, die reis kan al niet meer stuk.
  3. Ro:
    2 september 2012
    Geweldig he ! Heb wat foto's geplaatst.
  4. Iris:
    2 september 2012
    Ik zwijmel nu al helemaal weg bij je verhaal. Schrijf zo door! ;-)
  5. Reinder en Berryl:
    2 september 2012
    hi ber en ro, fijn om te horen dat de reis zo goed is verlopen. wij wensen jullie mooie ervaringen, ontmoetingen en inzichten toe. geniet van alles, wij blijven jullie volgen! Liefs Berryl en Reinder
  6. Mark en Ilse:
    2 september 2012
    Wow! Wat super om zo lekker door de lucht naar Paramaribo te glijden. Fijn dat jullie er zijn. Heerlijk om te lezen hier 'overzee'! Kus van Mark en Ilse
  7. Helen:
    En dit was pas de eerste dag! Super! X
  8. Saskia:
    2 september 2012
    Ha, fijn dat jullie er veilig zijn! Zoals Berry weet ben ik bijna 6 jaar samen geweest met Nando Pengel, dus het is grappig om die naam weer te zien. Wij logeerden op de tourtonnelaan, nr 10 geloof ik....
    Geniet ervan samen, het klinkt nu in ieder geval heel goed. Wij relaxen weer na 12 september...veel liefs!
  9. Willem Visscher:
    3 september 2012
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen.
    Geniet ervan en we blijven jullie volgen.
    Liefs Willem en Anneke
  10. Janita:
    3 september 2012
    Je schrijft heel fijn, ik zwijmel al helemaal weg, geniet ervan, x
  11. Frouwkje:
    4 september 2012
    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn!!!
    Heb bijna het gevoel dat ik zo even op de koffie kan komen....
    Leuk....alles klinkt goed...zoals jullie zijn!!Dikke kus