Vakantie vieren op Curacao en Bonaire. Adrian weer ontmoeten en Annemiek & Bert.

1 december 2017 - Paramaribo, Suriname

Vandaag vertrekken we al vroeg naar Zanderij.

Om zes uur gaat de wekker het is dan nog pikdonker in Paramaribo. Maar echt rond tien voor half zeven wordt het lichter. Binnen tien minuten is het dan ook zo licht. Dat gaat heel snel.

Guno heeft ons net opgepikt. Zo lief , hij wilde ons graag wegbrengen. Even wat koffie samen drinken op ons balkon en een lekkere boterham voor Guno klaargemaakt.

Om 10:45 gaat ons vliegtuig. We vliegen met Suriname airways. Dat is de Surinaamse luchtvaartmaatschappij die nu zo'n 55 jaar bestaat.' Flying on trusted wings' is hun kreet. We horen dat elke dag op de radio.

Adrian Meneses haalt ons straks bij het vliegveld van Curacao op. We zijn drie jaar geleden bevriend met hem geraakt in Suriname. Hij is zelf Mexicaans maar woont en werkt op Curacao. Af en toe werkt hij ook in Suriname.

We vliegen eerst even naar Trinidad in Port of Spain stappen wat mensen uit.

Zondag vliegen we trouwens door naar Bonaire , waar mijn achternicht Annemieke woont. Ik heb zo'n zin om haar te zien. Toen ik 18 jaar was en in Utrecht studeerde , woonde ik een aantal maanden in haar ouderlijke huis bij haar lieve ouders 'Herman en Mar' . Ik sliep toen in haar kamer in de Bilt aan de Waterweg. Het was een fijne periode. Samen gingen we in die tijd heel vaak swingen op donderdagavond "Funk night in Tivoli". We hadden altijd dikke lol.

Ik zal volgende week wat foto's plaatsen.

Ik heb wat informatie over Bonaire opgezocht.

De meesten van jullie kennen het eiland.

Bonaire (Papiaments Boneiru) is een Nederlands eiland in het Caribische deel van Nederland , dat sinds 2010 bestuurlijk als openbaar lichaam een bijzondere gemeente vormt. Hoe maf klinkt dat . Het is gelegen in het zuidelijke deel van de Caribische Zee, voor de kust van Venezuela, en behoort tot de ABC-eilanden van de kleine Antillen. De hoofdstad van Bonaire is Kralendijk; een verbastering van Koralendijk (dijk van koraal). Wij gaan daar ook in een b&b verblijven bij Jarl en Christine. De oudste nederzetting is Rincon, Spaans voor "hoek". Die plek wil ik ook graag bezoeken.

Er wonen ongeveer 19.400 inwoners. Ik vind het apart dat ze daar de Amerikaanse dollar hebben. Wie waren de eerste bewoners op Bonaire?

De eerste bewoners van Bonaire waren de Caiquetio indianen die het eiland vanaf Venezuela bereikten rond 1000 n. Chr. Restanten van deze indiaanse cultuur zijn onder andere te vinden in de vorm van rotstekeningen in de buurt van Onima aan de oostkust van Bonaire.

De Spanjaarden, Alonso de Ojedo en Amerigo Vespucci ontdekten Bonaire in 1499 maar ze vonden het eerst maar nutteloze eilanden. Ze vonden er namelijk geen goud...

Later hebben ze er wel dieren gebracht.

In de 16e eeuw introduceerden de Spanjaarden vee op Bonaire. Als gevolg hiervan komen ezels (of buriku) en geiten (of kabritu) er in het wild voor.

Hoe zijn de Nederlanders er dan gekomen?

Nou in 1633 veroverde Nederland Bonaire op de Spanjaarden. Het kwam onder het gezag van Wouter van Twiller, gouverneur van de nieuwe Nederlanden, en kwam onder bestuur van de West-Indische Compagnie. Deze importeerde een klein aantal slaven voor landbouw (voornamelijk hout, maïs en zoutwinning). Slaven die in de zoutwinning werkten, verbleven in slavenhutjes bij de zoutpannen, nauwelijks hoger dan twee meter. Deze hutjes zijn nog steeds te zien op Zuid-Bonaire. De slavernij is net als in Suriname in 1863 afgeschaft.

Het vliegveld op Bonaire heet Flamingo airport.

Het is een roze gebouw. Grappig om te zien.

Hier nog wat feitjes over Bonaire:

-Bonaire heeft namelijk de vorm van een boemerang en dat tekent zich prachtig af tegen het azuurblauwe oceaanwater.

-Bonaire is anderhalf keer zo groot als het Nederlandse Waddeneiland Texel en ligt voor de kust van Venezuela in de Caribische archipel.

-Het eiland kent wisselende landschappen en is begroeid met meer dan 500 verschillende plantensoorten.

-Daarnaast leven er in de wateren van Bonaire en aan land meer dan 1.000 verschillende diersoorten. Yes!

-Op Bonaire leven meer dan 70 nationaliteiten vreedzaam naast elkaar. Deze gemengde samenleving is een goede voedingsbodem gebleken voor tal van fraaie culturele- en kunstuitingen.

-Doordat Bonaire buiten de orkaanzone valt, is het koraal bovendien van zeer hoge kwaliteit en vrijwel nog geheel intact; op de meeste Caribische eilanden hebben de verwoestende stormen een onherstelbare schade aangericht aan de kwetsbare koraalriffen.

-Verder is Bonaire wereldberoemd om haar Caribische flamingo’s. In totaal zijn er nog maar vier plaatsen in de Caribische archipel waar deze majestueuze vogel nog broedt. De flamingo’s kunnen alleen in absolute rust broeden en Bonaire is een van de weinige plekken in de wereld waar dat nog kan. Deze rozerode vogels zijn op verschillende locaties op Bonaire prima te observeren.

De geelvleugelamazonepapegaai is de andere unieke vogelsoort van Bonaire. Van deze vogelsoort, die in het Papiamentu de 'lora' wordt genoemd, leven er nog maar 865 exemplaren in het wild (telling 2013: 150 lora’s in het Washington Slagbaai National Park en 715 lora’s buiten het park). De kleurencombinatie van deze papegaaiensoort, groen met gele kop, komt alleen maar op Bonaire voor.

- De meest voorkomende cactus op het eiland is de cadushi. De Latijnse naam is Cereus repandus. De cadushi wordt ook wel Peruviaanse appel cactus genoemd. Deze zuilcactus komt voor in Zuid-Amerika en de ABC-eilanden (Aruba, Bonaire en Curaçao). De cactus dient als grondstof voor de Cadushi likeur die in Rincon gemaakt wordt. Ook de Lemaireocereus marginatus zie je best veel op het eiland.

Voor de vogelliefhebber nog even dit.

Flamingo's spot je op plekken waar zout water te vinden is zoals het Pekelmeer, het Gotomeer en bij de Lac lagune. Je mag de dieren niet benaderen. Andere vogels die beschermd zijn op Bonaire zijn de geelvleugelamazone, de gele troepiaal en het bepaald niet schuchtere suikerdiefje. Deze laatste vogel heet officieel Coereba flaveola. Zijn zucht naar suikers brengt hem geregeld in de buurt van mensen om daar eten van borden te pikken of restjes limonade of andere zoetigheid te 'pikken'.

Ik hoop wat mooie foto's van deze vogels te kunnen maken.

Jullie weten dat ze ook op Bonaire Papiaments spreken. Iets in het Papiaments:

Bon Bini na Boneiru! (Welkom op Bonaire!)

We zijn nu eerst vier dagen op Curacao.

Aankomende weekend is er ook een groot jazz concert. Yahoo! We logeren bij Adrian hij woont in de wijk Botellier. Heeft een mooi uitzicht vanaf zijn balkon en er is zelfs een klein zwembadje. Wat voor een heerlijke verfrissing kan zorgen. Bij 35 graden geen overbodige luxe zullen we maar zeggen :).

Even iets over de geschiedenis van Curacao. Ik kon het niet laten om er ook wat over op te zoeken.

Hoe kwamen die Nederlanders nou op Curacao terecht?

Tegen het eind van de 16e eeuw kwamen de Hollanders in dit gebied terecht. Voor de haringvisserij hadden ze veel zout nodig en door de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) besloten de Spanjaarden en de Portugezen geen zout meer aan de Hollanders te leveren. Hun oog viel toen op de rijkgevulde zoutpannen van het Caribische gebied en tevens probeerde men een militair steunpunt in het Caribische gebied te vestigen. In 1633 stichtte de West-Indische Compagnie (WIC) een steunpunt op Sint Maarten en in 1634 veroverden de Nederlanders Curaçao. Dit ging vrij gemakkelijk omdat de Spanjaarden het eiland nauwelijks verdedigden.

Vanaf 1665 waren de eerste slaven op Curacao te vinden toen de West Indische Compagnie met de slavenhandel begon. Al snel waren op Curacao slaven verantwoordelijk voor de grootste bron van inkomsten doordat ze op de eerste plantages van een kleine vijftien jaar eerder konden werken en de slaven er verhandeld werden.

Toen de West Indische compagnie in 1674 van Curacao een vrijhaven maakte, werd Curacao een van de meest welvarende eilanden uit het Caribische gebied. De handel in slaven op Curacao bracht enorm veel geld in het laatje en de handelaren uit Engeland, Frankrijk en Portugal zagen hun inkomsten in rook op gaan. In het begin van de achttiende eeuw zette de welvaart kwaad bloed bij Engeland, Spanje en Frankrijk en deze laatste deed zelfs een poging om in de geschiedenis Curacao te veroveren. Toen in 1791 de West Indische Compagnie failliet ging werd Curacao een echte Nederlandse kolonie. Vier jaar later kwamen op Curacao slaven in opstand maar deze werd neergeslagen. De Engelsen veroverden het eiland in 1800 en in 1807 en vanaf 1816 na het verslaan van Napoleon werd Curacao echt weer Nederlands. Het bestuur van de Antillen werd twaalf jaar later gevestigd in Paramaribo al snel bleek dit niet goed te werken en werden de Antilliaanse eilanden van een eigen bestuur voorzien. Tot het afschaffen van de slavernij in 1863 werd in Curacao geschiedenis geschreven met een bloeiende economie die daarna in het slop raakte.

Dit tij keerde echter toen in 1914 Shell een raffinaderij bouwde om olie uit Venezuela te verwerken. In 1954 kregen de Antillen politieke autonomie binnen het koningrijk en de economie floreerde al was de verdeling verre van ideaal. Er brak niet voor het eerst in de historie in Curacao een arbeidersopstand uit die door ingevlogen mariniers werd neergeslagen. Deze opstand zorgde er wel voor dat het bestuur werd hervormd en de welvaart eerlijker werd verdeeld. Vanaf 10 oktober 2010 is voor het eerst in de geschiedenis Curacao een zelfstandig land binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Trouwens :

Betalen op Curaçao doe je met de Antilliaanse Gulden, afgekort als ANG of NAF (= Nederlands Antilliaanse Florijn). De NAF is gekoppeld aan de koers van de Amerikaanse dollar, met een vaste koers van NAF 1,79 voor USD 1,-.

Met de euro vergeleken moet he het bedrag de NAF ongeveer door twee delen. Dan heb je de euro prijs.

Dat was aardig wat informatie.

Nu heerlijk ' vakantie' vieren.

Adrian heeft ons opgepikt en vervolgens hebben we boodschappen gedaan ergens in Willemstad bij een Oude AH , die heet nu van den Tweel. Zo apart het is net alsof je in een AH loopt.

' s Avonds heerlijk samen gekookt ( aardappels, pompoen en een heerlijke salade gemaakt van spinazie en avocado) en een bbq gehouden samen met Ian ,een vriend van Adrian.

Veel plezier gehad en mooie muziek geluisterd.

Okay till next time.

De Surinaamse odo van vandaag.

Tidé na Tidé

No abi sorgoe foe a dé foe tamara:

Dat betekent :

" Vandaag is vandaag, en over morgen maak ik me geen zorgen". 💋

1. Mir:
    3 december 2017
    Lekker genieten van je vakantie 🤗
  2. Roeline Snel:
  4. Truus St.:
    Fijne vakantie samen...
  5. Truus St.:
    7 december 2017
    Trouwens hele mooie foto's...Berry met de dikke sigaren!! Hij is helemaal in z'n nopjes.
  6. Ro:
    7 december 2017
    Ja, hij heeft de Cubaanse sigaren kado gekregen. Was al twee maanden gestopt met roken. Dit enorme kado kon hij niet weerstaan. 😜