Bonaire , vakantie vieren.

7 december 2017 - Paramaribo, Suriname

We zijn nu op het prachtige Bonaire.

Afgelopen zondag 3 december werden we in de middag door mijn nicht en haar vriend heel hartelijk verwelkomd op dushi Bonaire.

We vlogen met Insel air die eigenlijk de bijnaam heeft ' cancel air' dus we vroegen ons werkelijk af of we wel op tijd of uberhaupt zouden vliegen. Nou we gingen notabene een kwartier eerder weg ! Berry en ik werden zelfs omgeroepen. Wezenberg en Leurink ' would you like to come immediately  to the gate please' 😊

Met een klein vliegtuigje vlogen we over de enorme heldere zee van Curacao naar Bonaire in 25 minuten.

We kregen van mijn nicht en partner een kleine rondleiding over het eiland. We pikten even de sleutel op bij onze B&B Bonaire en gingen toen verder met de kleine ' eiland tour'.

De eerste stop was bij een enorme leuke strandtent 'Coco beach'. Ze draaiden er mooie muziek. Bij Coco beach komen op vrijdagavond heel veel mensen lekker dansen. Als het goed is zijn we daar dus vrijdag.

We belandden vervolgens bij de ' Slipperboom' die aan de promenade van Kralendijk ligt. Daar ontmoetten we vrienden van mijn nicht en haar vriend.

Ze hielden daar een zeilwedstrijd in de gaten en we werden voorgesteld aan een van de beste zeilers (wereldkampioenen) van Bonaire: 'Yellowman' genoemd hier in de volksmond.

Het was een mega relaxte sfeer daar!

De slipperboom is geweldig! Het is een dividivi boom ook wel een watapana boom genaamd.

Ook noemen ze het waaibomen hier. Ze zijn in ieder geval bijzonder van vorm!

Voor deze boom geldt namelijk : buigen of barsten. Nou dan maken deze bomen liever een diepe buiging voor de passaatwind. Want dat is wat er gebeurt met de bomen op Bonaire: ze buigen gewillig met de wind mee. Dat zie je dan ook aan de vorm. Leuk om te zien.

Ik zag dat er vruchten in hingen en vroeg aan

de mensen of je daar ook iets mee kon? Nou , de groene vruchten kun je koken en het goedje kun je gebruiken  voor uitwendig gebruik. Er zit jodium in. De bruine zaden kun je verpulveren en ook gebruiken als medicijn.

We keken met z'n allen naar de zeilwedstrijd en genoten van de ondergaande zon en de lekkere Zulia biertjes. Het was reuze gezellig .Berry ging nog even samen met een man wat sateetjes kopen bij Yummy yummy, die smaakten ' hopi duchi ' ( heel lekker in het Papiaments).

Ik wilde heel graag voor het donker nog even mijn nicht haar huis bewonderen dus we reden net voor zonsondergang nog even naar hun huis toe. Ik was gelijk fan van hun mooie tuin. Er staat vooraan een enorm grote ficus.

Nog heerlijk wat op de veranda gezeten en gekletst en aan het eind van de avond dropten ze ons bij Kaya Zephir. Het was een toffe eerste dag op Bonaire.

Gisteren voor het eerst wezen snorkelen bij de pier . Dat is dicht bij de Coco beach club.

Ik zag mij toch een grote barracuda! Ook nog zebravissen, parrotfish, angelfishes en nog veel meer moois gezien.

Af en toe meren er hier op Bonaire enorme cruiseschepen aan. Dan komen er opeens 5000 meer mensen op dit eiland . Het is net of ze een blik sardientjes open trekken! Enorm veel Amerikanen vullen hier dan de kleine straten. Goed voor de Bonairiaanse economie!

De rust is dan even ver te zoeken. Wel grappig om die ' cruisegasten ' te observeren. Een waar schouwspel.

Weten jullie trouwens iets over de Bonairiaanse vlag? Daar wil ik graag even over vertellen.

De vlag van Bonaire bestaat uit de volgende kleuren :geel, zwart, rood, wit en blauw. De grootte en plaatsing van de kleuren en symbolen zijn vastgelegd volgens wiskundige verhoudingen. Je ziet op de vlag verder een ring en een rode ster. Ik zal er een foto van bij doen. Dan snap je wat ik bedoel.

De 'ring' op de vlag stelt een kompas voor. Ze bevat vier gelijkzijdige driehoeken. Dit staat voor gelijkheid voor alle mensen uit het noorden, oosten, zuiden en westen. Waar men ook vandaan kwam op het eiland, men werd gelijk geacht aan elkaar.

De zespuntige rode ster is opgebouwd uit twee gelijkzijdige driehoeken. Deze ster vertegenwoordigt de zes oorspronkelijke dorpen op Bonaire; Playa ( Kralendijk), Nikiboko, Tera Korá, Antriol, Nort Saliña en Rincon. De rode kleur van de ster staat voor het bloed, de overlevingskracht van de Bonaireaan.

Het gele gedeelte staat voor de zon en de bloemen die het eiland kent. De meeste oorspronkelijke Bonaireaanse bloemen zijn geel zoals de Kibrahacha, Anglo en de cactusbloemen.

De kleur wit staat voor vrede en internationalisme.

De zee met haar hoge golven vormt de betekenis van het blauwe gedeelte. De Bonaireanen waren mensen met veel moed. In de oorlogstijd voer men op zee om het olietransport vanaf Venezuela in stand te houden. Van deze zeelieden stierf ongeveer 80 procent door aanvallen van duikboten. Het blauwe gedeelte is een herdenking aan de moedige Bonaireaan. ( stukje van wikipedia :)).

Gisteren hebben we nog de zoutpannen, de kleine slavenhuisjes, kitesurfbeach en Sorobon beach bewonderd.  Op Sorobon heb je de wereldkampioenschappen windsurfen. Dat vindt meestal plaats in mei. Sorobon ligt aan een hele mooie azuur blauwe lagune.

We waren er tegen de avond en genoten even bij een geweldige beach tent ' jiby city' ! Hier moet ik echt een keer terug komen om het overdag te zien!

Wat een prachtige ruige natuur.

Mega veel flamingo's gespot en laat op de avond wilde ezels gezien. Er lopen er hier heel veel. Je moet echt uitkijken voor overstekende donkeys!

Kan gevaarlijk zijn hoor.

De dag afgesloten met een heerlijk lokaal etentje bij Roots. De echte krioyo keuken geproefd! ' Cominda krioyo' . Noem je hun keuken.

We hadden salade, rijst en frietjes met geit ( cabrito), vis ( mula) en draadjesvlees van een koe ( vaca) . Het was echt smikkelen. Hopi duchi!!!!. Moe en voldaan naar huis gereden!

We love Bonaire!

Machtig eiland.