Salsuri het salsa-zouk festival in Suriname en een vleugje voetbal

21 oktober 2012 - Paramaribo, Suriname

Spinnen, swoele moves en veel spektakel. Ik kijk werkelijk mijn ogen uit. Wat een temperament ! Nog net op de valreep ! Kon ik dankzij veel hulp van tante Gerda, nog het laatste V.I.P. kaartje bemachtigen voor Salsuri. Salsuri is het jaarlijkse Salsa en Zouk festival in Suriname. " Five nights of pure exotic adventure" . Nou dat kan ik beamen.

Om 19.15 vertrokken we richting het mooie oude ' Thalia' theater, om een avond lang van prachtige optredens te gaan genieten. Lopend over een rode loper werden we verwelkomd door de organisatie. We kregen een fleurig armbandje , zodat we gebruik konden maken van het speciale VIP arrangement.  We vervolgden onze weg onder de ballonboog door richting balkon. Daar kregen we een drankje aangeboden en konden onbeperkt gebruik maken van het mooi opgezette buffet , met allerlei Surinaamse gerechten. Er was her' heri dat zijn hele aardvruchten en kookbananen rijp of groen,  opgediend met vis of andere Surinaamse gerechten. Voor het eerst heb ik antroea gegeten dat is een typische bittere Surinaamse groente. Deze keer hadden ze het in zuur gezet. Het smaakte best goed. Ome Werner heeft deze groente achter in de tuin.

Om 20.00 uur begon de wervelende show. Ik was helemaal weg van de supersnelle moves en draaien van het Braziliaanse duo uit Sao Paolo: Carine y Rafael. Wat een finesse en elegantie. Colombia stal de show met werkelijk supersnelle salsa passen. Het publiek werd wild en enthousiast. We kregen zelfs nog een klein stukje " stand-up comedian" te zien. Leon Rose vertelde heel grappig over het eten dat hij telkens in Suriname geserveerd kreeg. ' Chicken and rice , every day' . Tja, dat wordt ook heel veel gegeten. Dat komt omdat bijna iedere cultuur in Suriname,  tenminste kip mag eten.

Voetbal :

Berry was zich deze avond aan het orienteren wat betreft het niveau en spel van de voetbalploegen in de hoofdklasse. Hij is in het Andre Kamperveen stadion wezen kijken naar de voetbalwedstrijd Excelsior tegen de Walking Brothers. De Walking brothers worden getraind door Roy Vanenburg. Ze zeggen dat hij een hele goede trainer is. Berry ging op de fiets naar het stadion en was werkelijk de enige Bakra. Een bakra betekent blanke. Voor de rest waren er ongeveer 100 toeschouwers. Berry werd al aangesproken met de vraag: ' Komt u hier scouten?' Wat wel grappig was. Ber kon heerlijk rustig genieten van de voetbalwedstrijd, wat hem in Kampen vaak niet lukt. Zijn handen jeukten wel een beetje, bij het zien van bepaalde beslissingen, die gedurende de wedstrijd werden genomen. Natuurlijk was er in de pauze tijd voor een fris biertje en echte Surinaamse worst. De worstkar werd in de rust het stadion binnengereden. De Surinamers kwamen er als vliegen op af. Je krijgt dan voor 2 srd een heerlijke gekruide worst in een plastic zakje aangeboden. Met dit plastic zakje als drager eet je de worst smakelijk op. Een echte aanrader voor de niet-vegetariers onder ons.  Het werd 2-0 voor de walking brothers . Dit was de eerste wedstrijd in de hoofdklasse. De andere voetbalploegen beginnen maandag met trainen. Alles gaat echt veel langzamer hier. Maandag training dus.  Berry fietste met een glimlach huiswaarts.

Thalia theater:

Na de pauze in het Thalia theater nog van de finale van Salsuri genoten. Morry Krispijn alias Crispy Morris sloot deze avond in boerenkool Engels af. Gezamenlijk dansten alle deelnemers nog voor een laatste keer. Het allerlaatste Colombiaanse duo Juan Carlos y Leidy uit Cali, toonden tenslotte een magnifiek, spetterend optreden. Het was een fantastische avond.

Nu zit Berry in het prieeltje te genieten van een echte Cohiba sigaar uit Cuba, door mij verkregen, als eerste fooi in het resort van de familie,  waar ik af en toe help bij feestjes en dergelijke. Een echte Romeo y Juliette, vooral bekend bij Robert Knegt, Melusi, Jorden, Jacques, Marcel en Gait-Jan Maurer.

Hasta pronto ! Fijne zondag nog.

1. Janita:
    22 oktober 2012
    Dag beiden, ik ben weer bijgelezen: zo leer ik nog eens wat van suriname ; ) Leuk om te lezen dat Berry is begonnen, ik ben zo benieuwd naar alle voetbal verhalen! Lieve groet