Papa dag " switi papa dei" bigi yari van ons samen en dagelijkse praat.

21 juni 2013 - Paramaribo, Suriname

Afgelopen zondag stond in het kader van papa dey. Iedereen feliciteerde elkaar met hun papa. Zelfs ouderen. Zo grappig om mee te maken. Het is hier ook een belangrijke dag. Zonen nemen hun papa's mee naar de waterkant en je ziet gelijk aan de roos/ bloem, die de vader draagt, dat ze bij elkaar horen.

Berry moest die dag mee naar een voetbalwedstrijd van U-9 9 jarige jongetjes. Uit de bus riepen de jongentjes telkens: " Swiet papa dei", dat betekent: fijne vader dag. Dat over ging in " Fijne bakkersdag" "Fijne slagersdag" "Fijne bankdag" " Fijne kapperdag" een lol dat ze hadden. Toen ze weer bij TAS aankwamen zei Berry luid: " Fijne kinderdag" De jongetjes lagen in een deuk. Berry is een beroemdheid in de Tourtonne wijk. Vaak hoort hij van af straat en vanaf balkons : " Train Berry !". Zelfs vaders en moeders zwaaien Berry na.

Met papa dag heeft hier de commercie en horeca er natuurlijk ook op ingespeeld. Overal biedt men aanbiedingen aan. Bij Zin resort kon je bv. gezellig BBQ- en met papa. Het is een leuke " familie" dag.

Afgelopen week hadden we een enorme tropische regenbui met flinke donder en bliksem. De honden " Rakker en Tarzan" waren aardig bang en bibberden enorm. Berry heeft zich over hen een beetje ontfermd. We hielden zelf het waterpeil in de gaten, want dat zou bijna in de keuken stromen. Al met al liep het goed af. We moesten een klein beetje dweilen.

Berry moet nog deze week en volgende week werken en ik ook. Alles een beetje afsluiten. Hij gaat met de verschillende trainers eindgesprekken houden en doet verslag aan het bestuur. Berry heeft het jeugdvoetbal helemaal hervonden. Hij traint en verzorgt de trainingen met heel veel plezier. Laatst was het ook zo grappig, tijdens een training. Er werd een partij gespeeld tussen de U-11 en U- 13 en dat ging lekker tegen elkaar op. Eindstand 2-2. Ondertussen huppelde er een enorme grote kikker op het veld. Waarna Berry af floot en zei van " Heee, er loopt een kikker buitenspel" . Waarop veel van de kleine jongens schaterden van het lachen. Dit soort van humor, kunnen zowel kinderen als volwassen hier in Suriname, zeer waarderen.

Vandaag vieren we onze bigi yari , zo noemen ze dat hier, bij een lustrum. We zijn vijf jaar getrouwd! We kijken met veel plezier terug naar de afgelopen vijf jaar. We spraken gisteren en vandaag nog over onze bijzondere trouwdag en de afgelopen vijf jaar. Mooie herinneringen. Met veel mooie mensen erbij die ons helaas al ontvallen zijn.

We zitten nu heerlijk aan de koffie en kregen net van tante Gerda een heerlijk stuk Nederlandse cake. Ze bracht tevens een prachtig boeket mee. Roze grote lelies met chrysanten. Bloemen geven, doen ze hier vaak bij bijzondere gebeurtenissen. We zijn vandaag samen vrij en gaan er een fijne dag van maken.

De volgende week heb ik drie dagen waarbij ik mijn yogaopleiding ga afsluiten. Heb zoveel bijgeleerd op het yoga vlak. Veel nieuwe ademhalingstechnieken . Vind het heerlijk om te doen. Ga straks ook weer yoga lessen verzorgen in Kampen.

We hebben de eerste week van juli samen vrij en gaan gezellig bij Ro en Lysbeth logeren in hun kolossale, houten koloniale huis. We gaan dan gezamenlijk nog wat dingen ondernemen en zullen dan echt afscheid moeten gaan nemen van Switi Sranan.

Wang switi dei, tidei.  ( Dat betekent een mooie dag vandaag, in het Sranantongo)

Misschien krijgen mijn broertje Harmen en zijn vriendin Wieke vandaag hun kindje.....ze wachten.... Wij wachten ook...... spannend.