Keti Koti vieren. 150 jaar afschaffing van de slavernij.

2 juli 2013 - Paramaribo, Suriname

Wat een bonte kleuren zie je overal. De binnenstad van Paramaribo swingt. Muziek is overal te horen. Heerlijke geuren van verse nasi, bami en allerlei Surinaams lekkers komen je tegemoet. Je wordt accuut vrolijk van dit feestelijke gebeuren. We hebben nog een week in Suriname en genieten nog intens van al dit moois.

We logeren de laatste week bij Ro en Lysbeth, zij zijn vrienden van ons. Afgelopen zondag afscheid genomen van tante Gerda. Dat was toch best moeilijk hoor. De honden natuurlijk een dikke knuffel gegeven en Judith moest ook een bigi brassa krijgen. Van de week gaan we nog een keertje langs aan de Cornelis Jongbawstraat 15 hoor! We hebben trouwens nog een heel fijn afscheidsetentje gehad met de fam. Duttenhofer.  Heerlijk bij de Japanner gegeten. Unsei Yaki. Zalig. Als dank ook nog voor het verzorgen van de honden , vissen en de tuin. Lief.

Berry en ik hadden afgelopen zondag allebei onze laatste werkdag. Best raar hoor. De voetbaljongens zeiden. " Train Berry U gaat toch niet echt weg he?" " Trainer ik heb zoveel van U geleerd, echt !" . "Train, Komt U wel weer snel terug? ' Ze zeggen nl. niet trainer...maar train, apart toch. Berry vond het best moeilijk om afscheid te nemen hoor.

Bij Zinresort ook voor het laatst gewerkt. Best gek om nu echt afscheid te nemen. Dikke knuffels van iedereen gekregen en van Alma kreeg ik een prachtige kokosnootriem. Zooo lief. Nu wonen we een weekje aan de Prins Hendrikstraat 5, in een prachtig houten, kolossaal koloniaal huis. Dat ligt ook in het centrum van Paramaribo. Nu even terug naar Keti Koti.

Werkelijk bijna iedereen heeft zich mooi aangekleed voor deze speciale " Keti Koti " dag . 1 juli 1863 werd de slavernij afgeschaft. Nu 150 jaar later wordt dit heugelijke feit zeer groots gevierd in Paramaribo.

Wat een sfeer. Muziek in de Palmentuin, groot feest op het onafhankelijkheidsplein. Enorme drukte aan de nieuwe boulevard van de Waterkant. Genieten. Zie de foto's. Veel mensen ontmoet van mijn yogalessen en werk. Paramaribo is eigenlijk ook een beetje een kleine stad hoor.

Morgen gaan we naar de Jodensavannah en naar Blakawatra toe. Ik zal daar ook nog even over schrijven.

Bosies.

1. Iris:
    3 juli 2013
    Jeetje Ro, jullie avontuur zit er bijna op! Jullie zullen straks wel een tijdje nodig hebben om weer te acclimatiseren in Nederland. Er wacht gelukkig wel mooi weer op jullie. Maar de ACK-bbq van vrijdag ga je nog net missen he?
  2. Roliena & Berry:
    4 juli 2013