Onafhankelijkheidsdag Srefidensi, Latour bezoek en Berg en Dal landinwaarts bezocht.

29 november 2012 - Rio de Janeiro, Brazilië

Lieve Allemaal,

Even nog een kort berichtje voordat we voor 3,5 week naar Brazilie vertrekken. We hebben dan heerlijk samen vakantie.We vliegen vannacht eerst naar Belem en gaan dan verder vliegen naar Rio de Janeiro. We gaan nog een  (ex) collega van mij daar ontmoeten op zaterdagavond (Marius Geertsema) en zondags bezoeken we de moeder van een Australisch Braziliaanse vriendin van mij.  Zij woont in de wijk Niteroi in Rio. We gaan in een bijzondere pousada slapen ....daar zullen we jullie nog over gaan vertellen. Ik zal niet meer zoveel kunnen schrijven omdat ik dan niet altijd wifi heb. Ik neem onze laptop ook niet mee alleen mijn i-phone. Soms is what's appen dan wel mogelijk. We zijn bereikbaar op mijn (Ro's ) mobiele nummer in noodgevallen. We reizen globaal de volgende route. Rio, Salvador, Olinda, Recife, Joao Pessoa, Pipa, Canao Quebrada, Fortaleza, Natal (Dunes of Genipabu), Belem. We zullen met de bus gaan reizen. Via Anneleen zijn we nog met een aantal leuke dames in contact gekomen.

De laatste weken wederom vanalles beleefd. De onafhankelijkheidsdag Srefedensi is groots gevierd. Op 25 november 1975 is Suriname onafhankelijk geworden. Ik heb in de Palmentuin nagels gelakt was erg leuk om te doen. De mensen konden het ook waarderen.

Wij zijn wezen eten bij Judith (zij is de Creoolse hulp) van de familie Duttenhoffer. Ze had heerlijk voor ons gekookt. O.a. echte Surinaamse pindasoep en bang bang vis. We hebben een gezellige middag gehad. We waren eerst verkeerd gefietst we hebben twee bruggen gepakt. We zijn de enorme Wijdenbosch brug over gefietst (zie foto's) was eigenlijk wel iets te spannend. Met een kloppend hart reden we in een enorme vaart er weer vanaf. We hebben ontdekt dat in Commewijne een Mangreyweg is en in Latour ook. Miscommunicatie zullen we maar zeggen ...tja daardoor hebben we wel weer heel veel mooie plekjes gezien.

Judith woont met haar familie in Latour. In die wijk wonen veel Creoolse mensen. Bijzonder om te zien. Veel grote families wonen bij elkaar in een klein huis. Op de terugweg naar huis hebben we een dubbele regenboog mogen aanschouwen. Mooi hoor !

Afgelopen dinsdag zijn we naar het prachtige gebied BergenDal wezen kijken. Andy (onze zwembad man van resort Zin) rijdt elke week twee dagen op het resort BergenDal . Andy moet daar dan fourage brengen. Voor de luxe keuken van het resort ook de 200 werknemers moeten eten en die voedselvoorraad brengt hij daar dan ook. Berry en ik mochten mee. Echt leuk om eens achter de schermen van zo'n resort te mogen kijken. Zweten hoor bij alles inladen en uitladen , een enorme klus. We hebben een leuke dag gehad! Berg en Dal is fantastisch ! je kunt daar kayakken en slingeren door het woud. Dat gaan we een andere keer doen. Wij waren druk met de bevoorrading. Toch hebben Berry en ik nog wel even tijd gehad om van de natuur te genieten. We zijn ook in het dorpje Klaaskreek geweest op de terugweg. In Klaaskreek wonen 1500 inwoners die moesten verhuizen naar dit gebied omdat hun huizen moesten wijken voor het Brokopondomeer. Een zeer triest verhaal.

's Avonds wezen eten in het nieuwe soeptentje Souposo en daar heb ik Ramon Beuk ontmoet de enthousiaste kok met tv programma's. Heerlijke Gritbana soep gegeten.

We hebben nog heerlijk bij Ligia gegeten. Ze had ons uitgenodigd om bij haar roti te komen eten. Gelukkig is deze mooie vrouw weer terug in Sranan Kondre. Ze is een bijzondere vrouw.

Nog even over de Surinaamse man. Wat flirten die zeg !

Je hoeft maar op straat te komen of er wordt getoeterd. Vanochtend om acht uur...loop ik naar zin omdat ik een Historische stadwandeling ging maken met een gast uit het resort . Stopt opeens een auto naast mij en gaat stapvoets met mij mee rijden. De 6 jonge mannen zeiden . " Geniet je al een beetje van de dag. Gaat alles lekker? Fijne dag nog. " Gelukkig kan ik bijdehand in het Sranan reageren en zeg'  switi dey moro fara.'  Nog een fijne dag verder mannen...en de mannen rijden toeterend weer weg. Beduusd loop ik verder.

Maar sommige Nederlandse stagiaires maakten nog ergere zaken mee....de volgende zinnen tonen dat het nog een graadje erger kan. Veel van hen fietsen.... " He meisje mag ik je zadel zijn"  of deze:

" He Marijke, mag ik in je broekje kijken"

Een keer komt een auto naast mij rijden. " Meisje je bent al een beetje nat he....Dan moet je naar het zwembad. Zal ik meegaan?" .

Of deze : " Heee waar ga je naar toe? Mag ik met je mee? ..." .

We reden een keer naar Uitkijk toe op de fiets. En vroeg Ber om mij even in te smeren met zonnebrandcreme...Fietst een jonge jongen van 14 jaar voorbij en roept " Meneer, wat zou ik u graag helpen om uw vrouw in te smeren" .

Elke dag krijg je zelfs van de meest oude knarren een sissend zoenend geluid te horen. ~He poppetje , wat ben je mooi" Ze proberen het allemaal.

Vandaag liepen we langs zeker 7 mannen die bezig waren met een bouwput. Ze stopten allemaal even hun werk en zouden al kijkend naar mij bijna in de bouwput zelf vallen. Natuurlijk gingen ze even groeten.

Het is wel eens wat hoor. Heel normaal hier allemaal. Bijna iedere man flirt op deze manier.

Nou...ik ga stoppen ... Wij zijn morgen in Brasil. Yahoo !

Morgen avond zitten we in Rio de Janeiro. Dat is wel een apart idee. Chaui !

1. Iris:
    29 november 2012
    Goeie reis!
  2. Casper herbrink:
    29 november 2012
    dat wordt genieten daar in brasil. veel plezier!!!!!!!!!!!!
  3. Reinder en Berryl:
    30 november 2012
    Heel veel plezier in het mooie Brazilie
  4. Plonie:
    2 december 2012
    Zo hé, jullie durven wel hoor over de bosjes brug. Jullie hebben geluk gehad dat je er niet afgewaaid bent :-) Was wel ff schrikken om ineens mijn eigen foto te zien staan bij jullie foto's.
    Heel veel plezier in Brasil en kom veilig en gezond weer terug naar SU.
  5. Mark en Ilse:
    3 december 2012
    Lieve Ber en Ro, heerlijk weer jullie verhalen! Dank! Nog een maand en dan gaan we ook lekker jullie kant op! Het wordt hier nu echt winter. Vanmorgen is de eerste (behoorlijk natte) sneeuw gevallen, brrr. Mark ligt sinds gisteren met heuse griep op bed, ik vertroetel hem lekker hoor! Zit nu lekker met een boek over Suriname bij de houtkachel -glaasje wijn dat weer wel- en denk aan jullie: geweldig hoe jullie genieten. De afgelopen weken zijn weer voorbijgevlogen. Mark natuurlijk druk met de zaak en de band en ook in Nederland gebeurt veel waar ik mee bezig ben (van DNA-match 100% verdachte in moordzaak Marianne Vaatstra tot Badr Hari). Tussen de bedrijven door tijd zoeken voor fijne dingen (sauna, etentjes, reisjes plannen etc). Ik heb Mark een Schotse kilt beloofd. Gaan we na onze Suritrip in Edinburgh halen, staat hem goed hoor, hij heeft er een in bruikleen sinds vorige werktijdenbesluit de scrum-optredens (foto op Facebook). Geniet van jullie tijd in Brazilië, ook te gek daar. Ik dat jullie ook naar Pipa en omgeving gaan: in centrum naar beneden lopen richting standje linksaf stuk doorlopen: iedere ochtend zie je daar de dolfijnen naar de kust komen. Als je 2/3 meter het water inloopt kun je ze soms bijna aanraken, zo mooi!!!! Dikke kus van ons, liefs Mark en Ilse
  6. Ro:
    6 december 2012
    Beterschap voor Mark ! Tot heel snel ! Veel zin om jullie te zien. We zijn nu nog in Salvador en gaan zo naar Lencois ! Naar Chapada Diamantica een prachtig national park waar we lekker kunnen hiken ! Brazilie is zeer speciaal . Wat een groot land en wat een mensen. Vandaag het historische centrum Pelourinho gezien zeer mooi. Foto s volgen nog dat is nu wat lastig. Kus kus Ro.