Divali viering , het belangrijke lichtjes feest en opening tentoonstelling ' Sure Suriname'

18 november 2012 - Paramaribo, Suriname

Luidkeels roepen mensen ' Divali'. Twee mannen roepen allereerst " Shubh" en de hele stoet mensen antwoorden gezamenlijk "  Divali". Waar ben je beland? Jawel in een optocht van mensen met allemaal fakkels in de hand. De afgelopen tijd was heel Paramaribo in de ban van het lichtjesfeest Divali. Een prachtig feest met een mooie betekenis. Ik zal er zo over schrijven.

Shantie mijn Hindoestaanse vriendin had ons uitgenodigd om Divali mee te vieren. Afgelopen maandag heb ik dan ook meegedaan aan de fakkeloptocht een hele mooie belevenis.

Berry had voetbal en ging niet mee. Hij voetbalt nu zelf ook bij de veteranen op Blauwgrond. Hij vindt het reuze leuk. Natuurlijk drinken de mannen na afloop een djogo (fles bier) die je samen deelt. Dat is hier de gewoonte. Berry gaat er twee keer in de week heen op de fiets. Hij vertelde mij dat hij blij was dat zijn kuiten opgewarmd waren zodat hij een loslopende hond die aggressief naar zijn been hapte een flinke trap kon geven. Op de terugweg naar huis. Soms is dat best eng hoor , die honden. Vooral als ze van hun erf af komen rennen. Ber is de enige bakra (Nederlander)  maar wordt door de voetballende mannen geaccepteerd. Berry heeft de grootste lol. Toch zegt hij wel ' het is wel warm hoor dat trainen'. Binnenkort (24 november) is bij deze club in het Indira Maya stadion aan de Bonistraat ook een feestje met een leuke band. Surinamers houden en kunnen hele leuke feestjes geven.

Uitleg van het Divali feest. (Kun je overslaan als je niet geinteresseerd bent). Dan door naar het volgende kopje... Fakkel optocht.

Terug naar Divali. Wat is dat nou precies? Soms schrijf of zeg je Diwali, Deepavali of Deevali. Het is een van de belangrijkste feesten in het hindoeisme en vindt zijn oorsprong in India. Vanwege de vele Indiaanse immigranten wordt het grootst gevierd hier in Suriname.  Het woord is afgeleid van het Sanskriet dipavali, dat rij lichtjes betekent. De olielampjes, diya/dia's zijn heel belangrijk tijdens dit feest. Tijdens Divali worden door het huis en op de erven lichtjes aangestoken. Het is symbolisch bedoeld als " de overwinning van het goede over het kwade, overwinning van het licht over de duisternis" Tijdens dit feest eet men veel zoetigheid. Men steekt ook vuurwerk af. Dit gebeurde afgelopen zaterdag op het Onafhankelijkheidsplein. Religieus wordt Divali vijf dagen gevierd. Het wordt altijd in de maand oktober of november gevierd. Bij het aanvangen van het einde van de donkere helft, Krishnapaksha, van de HIndoe maan maand Ashvin wordt begonnen met het divalifeest. Je bent dus afhankelijk van de dag voor de nieuwe maan in de maan maand Ashvin. De eerste 3 dagen worden gevierd aan het eind van de maand Ashvin en de laatste twee aan het begin van de maand Kartika. Veel hindoes eten vegetarisch tijdens deze dagen. Ze vasten men eet geen vlees, ei (produkten) of ander voedsel waarvoor dieren lijden of gedood voor worden. Vooral op divali maken de mensen hun huizen extra schoon. Hun huizen moeten rein zijn. Dat wil zeggen zuiver en schoon. Shubh Divali zie je overal verschijnen in de krant op erven staat het groot aangegeven en betekent " Gelukkig Lichtjesfeest" In heel Suriname doen veel andere religies ook mee omdat in veel religies het licht ook zo belangrijk is. Het is een hele gezellige tijd in de stad. Op het onafhankelijkheidsplein brandt een reuze dia , die vijf dagen lang vlamt. Iedereen gooit er ghee bij in. Dat kun je kopen en schenken. Dat is geklaarde boter.

Op de derde dag van het feest vereren de Hindoes Laksmi. Men doet veel puja voor deze godin. (Offers brengen). Laksmi is de godin van het licht, de schoonheid , rijkdom en de voorspoed. Volgens een van de verhalen redde de godheid Vishnoe de godin Laksmi op de dag van Divali. Er zijn nog veel meer verhalen over deze dag.  Natuurlijk willen de hindoes ook die voorspoed ervaren en vandaar die verering. Op de foto's zie je een meisje bovenop de bus zitten. Zij moet de godin Laksmi voorstellen.

Fakkeloptocht:

Over de optocht. We vertrokken vanuit de Schri Krishna Mandir en liepen een enorme route. Iedereen was extra mooi aangekleed op deze feestelijke dag. We kregen allemaal een geimproviseerde stok in onze hand aangereikt. Aan de bovenkant van de stok was een blikje fris met petroleuminhoud , bevestigd. Dit blikje diende als lichtje. Deze fantastische fakkel brandde echt wel drie uur. Alle fakkels werden aangestoken en toen begon de wandeling van twee (!) uur. Op de helft kregen we gelukkig ook wat te drinken, in 26 graden wandelen is dat even zalig.  Shantie liep met Viren haar gehandicapte zoon achter de bus en ik liep naast Bea middenin de hele stoet. We hebben gezongen en telkens begroetten wij de " kijkers" met Shubh Divali in koor en mooi gezicht ! Later die avond in de mandir genoten van toneel, zang en dans onder het genot van lekkere hapjes. Het was een mooie ervaring.

Tentoonstelling Sure Suriname georganiseerd door de Nederlandse ambassade. Altijd fijn die openingen met gratis hapjes en drankjes en gezelligheid.....

Deze week nog naar een openingstentoonstelling van Sure Suriname geweest met ondertitel " When Dutch design meets Suriname craft" Samen met Ro en Lysbeth had ik afgesproken, Ber ging wederom voetballen. Enorm gelachen en zelf ook nog een mooi kunstwerkje gekocht. Veel leuke mensen ontmoet!

Voor het eerst mijn officiele eerste Culturele Historische wandeling door Paramaribo met gasten gelopen. Fokelien en Nico Boersma uit Kampen maar nu al twee jaar woonachtig in Sint Maarten waren mijn eerste gasten! Echt bijzonder om hen te treffen in Suriname notabene ! Ze hebben genoten van de tour en wij ook. Berry ging namelijk ook mee. Vanaf nu gids ik door het centrum van Paramaribo. De tour duurt 2,5 uur.

Verder nog veel meer gedaan....fietsen naar Leonsberg, eten op Blauwgrond bij fijne Warung huisjes.

Gefietst naar Leonsberg, pit stop gehouden op de steiger en op Blauwgrond soato soep wezen eten bij warung Manis.

Nu moet ik echt weg moet weer aan de slag in het resort Zin. Houd het kort vandaag.

Bosie (kus) en brassa ! Hoe was het met Sinterklaas?

Ro. xxxxx

1. Plonie:
    22 november 2012
    Jeetje, jij heb in die korte tijd dat je in SU bent meer mee gemaakt en gezien dan ik in die 2,5 jaar. Misschien ga ik dat allemaal nog op mijn "oude "dag doen :-)
  2. Henriette:
    23 november 2012
    ik blijf genieten van je verhalen.... blijf ze schrijven ro.... groetjes uit kampen/zwolle