De eerste week in Brasil ! Rio de Janeiro, Salvador en Lencois en de Chapada Diamantia.

8 december 2012 - Rio de Janeiro, Brazilië

Wow wat een land. Werkelijk prachtig is het hier. We zijn nu net een week in Brazilië en vermaken ons zeer goed. Ik heb eindelijk een computer om even wat te vertellen. Terwijl ik dit schrijf zit ik tussen een prachtige vegetatie dit te schrijven. We zijn in het kleine pittoreske dorpje Lencois in het nationale park Chapada Diamantia op facebook heb ik al wat foto]s  geplaatst dat gaat wat sneller dan met deze site...Ik zal het nog wel proberen.

Berry is nu even het dorpje in gelopen en ik ga even wat schrijven. We hebben net heerlijk gezwommen bij twee enorme mooie watervallen. We hebben eerst lekker gewandeld en geklommen over allerlei prachtig gesteente en zaten uiteindelijk alleen bij de waterval. Eerst namen we plaats in een klein waterplekje en daar kregen we een behandeling aan onze voeten van kleine visjes !  Zo geinig, daar betalen mensen soms geld voor bij beauty salons en wij kregen het zo voor free.

In kleine potholes gezwommen wat een enorme ervaring was.Ze zijn namelijk heel diep. Het is hier zo mooi. Het valt moelijk te beschrijven. Onze pousade Helia  (ons verblijf) staat op een heuvel en kijkt uit over het dorpje Lencois en alle mooie bomen en planten. Terwijl wij op ons balkon genieten van het uitzicht vliegen verschillende vogels voorbij. Het ontbijt was gigantisch vanochtend met allerlei heerlijk vers fruit. Vanochtend gingen we even naar de Lavateria ( om onze kleren te laten wassen) kwamen we een hele aardige man tegen Pascal genaamd die ons hoorde praten en op Berry zijn quick t-shirt Holland zag staan en gelijk in het Nederlands tegen ons ging praten. Hij is half Belg half Italiaans en we hadden gelijk een klik. Hij gaat nog naar Suriname toe en wilde ons gelijk vanalles vragen...We zien hem vanavond en gaan gezellig samen kletsen. Hij heeft ons gelijk een goedkoop goed restaurant laten zien. Weer zo n bijzondere ontmoeting...hoe het was vertel ik nog wel een keer. Hij woont in Brazilië.

Rio de Janeiro was trouwens geweldig ! We sliepen in een kleine rustige favela bij de plek Lago de Machado. Ik had alles uitgedokterd via internet. Kijk maar eens bij Pousada Favelinha. Zij hebben een mooie site. Een geweldig uitzicht was wat mij trok en de ervaring van zo n favela , een favela is namelijk een sloppenwijk ...maar Marius Geertsema, mijn ex collega, vertelde mij dat ze het liever communidades noemen. Nou het was ook echt een gemeenschap. Omdat we er vier dagen verbleven en iedereen ons zag en  groette en vroeg of we bij casa de Andrea  (pousada Favelinha ) verbleven hadden we toch wel een gevoel van bescherming. Geen moment angstig gevoeld of zo. We hebben zelf heel erg gelachen in het lokale barretje met heerlijke muziek....wat een ervaring. Je moet wel conditie hebben want we moesten enorm klimmen elke keer om bij ons zeer creatieve hotel te komen.  Natuurlijk het Christusbeeld gezien en de enorme heuvel Suikerbrood bewonderd. Naar Pao Acucar vonden wij zelf het mooist we gingen met een kabelbaan omhoog waar we konden genieten van een magnifiek uitzicht....te wow !

Op maandag had ik afgesproken om Quei haar moeder te bezoeken in Niteroi. Niteroi ligt over de enorme brug bij Rio de Janeiro vroegen woonden hier de keizer. Quei is mijn vriendin uit Australië , zij is Brasiliaans maar woont in Airlie Beach , Australië....maar natuurlijk op haar aanraden hebben we haar moeder ontmoet. Geweldig was het. Eerst met de metro, toen met de ferry en vervolgens met een taxi en toen belanden we in Rua Tiradentes. Tiradentes was trouwens een vrijheidsstrijder die tegen de Portugezen in opstand kwam en zelf in vele stukjes is gehakt...dus ik mag hem wel even noemen toch?

Ik ben heel erg blij dat ik een beetje Portugees spreek dat komt puur door mijn kennis van Spaans (twee jaar les gehad) werkelijk bijna niemand spreekt Engels ! Dus ik moet alle conservaties doen. Berry vindt dat wel eens lastig. Gelukkig hebben we al wel wat leuke mensen ontmoet die wel engels spreken zoals gekke Edward in Salavdor in de prachtige wijk Pelourinho (betekent schandpaal waar de negers aan werden geslagen). Anyway...

We zijn heel hartelijk verwelkomd door Quei her mum Edji. Ze had heerlijk voor ons gekookt ! Brasiliaans en echt we hebben heerlijke malse sappige tong gegeten dat is een heel normaal gerecht hier. Was echt smakelijk... Edji sprak alleen maar Portugees ondanks dat hebben we veel gekletst en vertaalde ik zaken voor Berry. Echt gezellig. Ze heeft ons naar het MAC meegenomen het gebouw dat is ontworpen door Oscar Niemeyer een prachtig gebouw ! Mooi modern museum gezien ...wat wel bijzonder is terwijl wij er waren is Oscar Niemeyer op 104 jarige leeftijd overleden. Hij is bijna 105 geworden. Hij heeft ook Braslia de hoofdstad van Brazilië mede ontworpen....Heerlijk gewandeld langs de stranden van Niteroi en genoten. Jammer om afscheid te nemen van haar.

S avonds hebben we Marius Geertsema ontmoet hij is een collega van mij geweest op het Almere College. Hij is verliefd geworden op een Braziliaanse en woont nu al meer dan een jaar in Rio. Hij heeft ook af en toe moeite met de taal gehad toen hij het leerde maar spreekt het nu heel goed ! Leuk om te zien en natuurlijk heb ik gelijk ook wat woorden en belangrijke zaken geleerd. We hadden voor de witte kerk op het plein van Lago de Machado afgesproken om 20.00 uur zo grappig. Heerlijk kletsen over het AC en over het drukke leven in Rio. Hij houdt ook van muziek en nam ons week naar een volkswijk bij een pleintje San Salvador als ik het goed heb. Gewldig iedereen was muziek samen aan het maken en vrouwen waren heftig de samba aan het dansen. Mooi om te zien iedereen zong uit volle borst mee. Berry heeft ook nog meegespeeld met zijn smaba ei balletje en leerde iets over het bijzondere muziekinstrument de cuica. (Marius als ik het niet goed schrijf corrigeer je mij maar) Het maakt een wonderlijk vogelachtig geluid. Erg tof...deze avond genoten van de volkse muziekcultuur. Helaas moesten we ook weer afscheid nemen om ongeveer 2300 uur omdat onze laatste favela bus ons helemaal naar boven moest rijden en om dat te lopen ..zou lastig geweest zijn.

Salvador....bezocht en bewonderd. Na een enorme prachtige lange busreis van 28 uur in een zeer mooie bus van Aquia Branca maatschappij ! Maar wat een mooie natuur wat een landschap hebben we allemaal gezien.

De ticket geheel (trots)  in het Portugees geboekt en daar gingen we. Salvador centrum is prachtig maar ook wat een drukke stad. Best heftig om daar s avnds aan te komen en de weg niet echt te kennen en wederom niemand engels spreekt en ik weer blij was met met beetje Portugees ...We belandden in een leuke wijk Lapa bij Dos de Julio en hebben in een 24 uur hotel gezeten ..we konden ook een luxe kamer boeken ik vroeg ^Hoe ziet dat er dan uit ? ^ Teng luz negra zei het meisje mij. Dat betekent dat is met zwart donker licht...nou nee, bedankt.... De binnenstad is heel kleurrijk en moet je maar zien op de foto s ....okay ...we blijven nog een paar dagen in dit prachtige gebied en gaan dan richting Recife en zullen bij een dochter van Anneleen haar vriendin Senen gaan logeren ze is zangeres en houdt ook van muziek...nou dikke knuffel ! Hoop wat van jullie mooie sneeuw verhalen te horen , we hoorden dat het 10 cm had gesneeuwd ? Klopt dat ? kus kus tot hores. Berry en Rolien.

1. Plonie:
    8 december 2012
    Wat een pracht verhaal weer. Hier geen sneeuw hoor maar nog erg warm :-) Nog heel veel plezier maar dat lukt jullie wel.
  2. Roliena & Berry:
    8 december 2012
    Hi Plonie bedankt voor je compliment ! Leuk om van je te horen ! Tot in Sranan ! X
  3. Willemien:
    11 december 2012
    Hoi hoi,

Omdt Pa en Ma met vakantie zijn (2 maanden Bali) houd ik hun mailbox even in de gaten dat deze niet volloopt. En wat was ik blij dat ik deze mag bijhouden want dan kon ik gelijk jullie mooie website bekijken en alle mooie verhalen lezen. Schitterend. Ook komen er veel herinneringen boven want in een aantal landen ben ik ook geweest, dus herkenning. Geniet nog enorm van deze mooie reis en veel plezier.

Groetjes Willemien
  4. Ro:
    11 december 2012
    Leuk Willemien ! Wij zijn net in Recife aangekomen Thau succes ermee !!!
  5. Truus St.:
    14 december 2012
    Hoi Roliena en Berry, eindelijk alle verhalen weer gelezen. Inmiddels in Brazillie. Trouwens jullie gaan al zoweer terug. Wat hebben jullie een fijn leven....overal lekker eten, rondleidingen verzorgen, trainigen doen en dan ook nog zelf voetballen. Allemaal leuke mensen ontmoeten. Muziek maken, dansen etc.etc. Fijne tijd verder....gr. Joop en Truus