Rijden door Suriname, Jodensavanne, Blaka watra en Parabello

8 juli 2013 - Paramaribo, Suriname

Eindelijk staan we met de gehuurde fourwheeldrive op het kleine pontje, bij Carolina. We kijken over de enorme brede Surinamerivier en zien in de verte jodensavanne al liggen. Wat een mooie natuur. De bootsman vaart het primitieve pontje behendig naar de overkant. We passeren de kapotte brug. Een vrachtschip is een aantal jaren geleden tegen de brug een gevaren. Ruzie tussen de staat en de vrachtmaatschappij duurt al een eeuwigheid. Want wie moet dit nu betalen? ...Vandaar dat je enkel en alleen nog maar naar Blaka Watra en de jodensavanne kunt gaan via het pontje. Of je moet helemaal via Moengo rijden. Dapper rijdt Lysbeth de wagen van het pont af. Pfff spannend hoor.We kunnen weer verder.

We vervolgen onze route en rijden door het ruige savanne gebied. We komen langs een enorm gallerijbos. Ro vertelt ondertussen over de vegetatie. We bezoeken allereerst Blaka watra. Blaka watra (zwart water) is het oude recreatieoord van de voormalige premier Jopie Pengel. We kunnen bij aankomst de ruine van zijn buitenverblijf bewonderen. Hij is ook de president geweest die ooit twee grote tijgers kado heeft gekregen en ze later , zelf kado heeft gedaan aan de dierentuin i.v.m. stankoverlast van de keutels van deze tijgers in zijn achtertuin...Boris en Jeltsin leven nog steeds in de dierentuin...of het dezelfde tijgers zijn...zou ik nog even navraag naar moeten doen.

Eerst eten we heerlijke bami, nasi en petjil uit de warmhoudtas van Ro en Lys, gekocht bij een lokale warung.

We genieten van de rust alleen een andere Hindostaanse familie is aanwezig. We zoeken verkoeling in het heerlijke donkere frisse water. Er is een krachtige stroomversnelling een natuurlijke jacuzzi.

Later rijden we naar de voormalige jodenplantage. Jodensavanne . Deze plek ligt prachtig enorme mooie natuur. Grote bomen en prachtige bloemen bloeien er. We kijken naar de begraafplaats en zien ook de begraafplaats van de vrijgemaakte slaven. Over die geschiedenis zal ik nog een beetje schrijven wanneer ik nog meer tijd heb. We nemen nog een duik in de immense Suriname rivier en zwemmen tussen de piranha's....een beetje spannend is dat wel.

De volgende dag zijn we naar Parabello gereden via de Meursweg. Het is een mooi , rustig oord. Lysbeth stuurt ons stoer via alle enorme bobbels en gaten. We slingeren als Tarzan en Jane aan de touwen.

Vandaag vertrekken we naar Nederland. Jennifer is onze grote aardige Creoolse taxichauffeusse voor vandaag. We mogen van haar een 'detour' maken. We gaan nog even afscheid nemen van onze indianen vrienden in Bernharddorp. Eljo Arupa en familie. Natuurlijk Ro en Lysbeth een enorme brassa geven en dan gaan....

1. Sannie:
    8 juli 2013
    Lieve schatten! Een hele goede terugreis. Fijn om jullie weer te zien!!!!
  2. Gertjan&annette:
    8 juli 2013
    fijne terugreis toegewenst en tot gauw xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  3. Plonie:
    8 juli 2013
    Goede reis en misschien tot zien ergens????????????????
  4. Titia Dijkstra:
    9 juli 2013
    Ahhh alweer terug. Dat wordt vast een hele cultuur schock. Het is altijd een beetje raar als je terug gaat na zo'n ange tijd.. Mooie foto's. Dikke kus