Jaardag van Luna, Marrondag, Dansavond en yoga les

15 oktober 2012 - Paramaribo, Suriname

Ik loop een beetje achter met onze reislog dus zal dit verhaal wat sneller proberen te schrijven. Afgelopen weekend zijn we namelijk bij een indianendorpje wezen logeren. Dat heeft ontzettend indruk gemaakt....nu over afgelopen week.

Luna's jaardag. In Suriname zeggen ze niet je verjaardag maar noemen ze het jaardag. Luna werd vier jaar en is de kleindochter van Werner en Gerda. Wij mochten ook op haar kinderverjaardag komen. Berry zou gaan voetballen en ging niet mee. Het feestje was groots georganiseerd. Natuurlijk was er wederom veel lekkers. Een jaardag zonder eten? ...Dat kan niet. Dan spreken ze er weken nog over....of lopen weg. Inez de moeder van Luna had zelfs lekkere pannekoekjes met kaneel en suiker gemaakt. Vervolgens was er: een slaatje, kipsate, kousenband,bami, rijst gekruide kip, zuur, uitjes met hete chilie en natuurlijk taart toe. Verhongeren hoef je in dit land niet er is volop voedsel. Het was een gezellige namiddag en avond.

Woensdag was het Marrondag 252 jaar geleden (in 1760)  tekenden de Marrons vredestraktaten met de kolonisten op 10 oktober. Je kunt dit een beetje als een begin van het proces van de afschaffing van de slavernij zien..Waardige Marronstrijders werden die dag telkens benadrukt. De huidige Marrons moeten die dag extra trots op hen zijn. .... Alleen zoals sommigen van jullie weten gebeurde het echte afschaffen voor alle slaven pas zo'n honderd ! jaar later . Op 1 juli 1863. Op keti koti. Wat dat inhoudt horen jullie dan wel. Deze dag is een nationale vrije dag. Overal zijn er bepaalde dingen te doen. Vooral rond en in de palmentuin is er veel te doen.

We zouden deze dag in de namiddag op Dolfijnentour maar daar ging even wat mis. Deze week echt meegemaakt dat bepaalde Surinamers niet altijd hun afspraken nakomen. Daar heb ik meer moeite mee dan Berry. De dolfijnentour uiteindelijk niet gedaan en heerlijk in de namiddag bij Zin spaghetti bolognese gegeten. Casper was deze dag ook gezellig met ons mee. Dolfijnen kun je hier toch het gehele jaar door spotten ...dus zo erg was het ook niet. No spang hoort hier dan wel op zijn plaats. Dat betekent zoiets als ....maak je niet druk.

's Avonds nog een poos in de palmentuin gebleven en genoten van de Marron muziek die daar live werd gespeeld. Veel vrouwen zagen er fantastisch uit in hun pangi's en koto's. Dat is de klederdracht van de Marron vrouwen. Zie de foto's.

Deze week ook les gehad van Ome Werner hoe je precies kousenband moet klaarmaken. Dat is mij goed gelukt aldus Werner. Je snijdt de lange slierten in kleine stukjes van ongeveer 3 cm en zorgt dat de ' te rijpe'  kousenband slierten er niet bij zitten. Dan met wat zout en peper en een klein uitje even wokken, zodat het nog steeds ' el dente' is. Echt lekker hoor!

Op iedere donderdag avond heb je bij het Park dansen! Van 20.00 t/m 22.00 uur. Je komt er niet zomaar je moet als het ware een uitnodiging krijgen van iemand die al lid is. Ik besloot om een keer te gaan kijken. Ik had al wel gehoord van Annelies dat de dames wat ouder zijn maar dat het echt gezellig is hoor! Ik ging op de fiets erheen. Heerlijk gedanst deze avond. Werkelijk ik denk dat ik de jongste was met mijn 38 jaar. Er waren zelfs vrouwen van in de tachtig. Berry had zin in een avondje met zichzelf en ging de mail checken. Mannen zijn er die avond niet hoor. Er was er maar 1 maar dat is volgens mij niet de bedoeling ..Ik denk dat je je als man dan ok best opgelaten voelt. Ik zag deze man dan ook veel zitten ...ha ha meegesleurd door zijn vrouw.  Het was voor mij een hele gezellige feestelijke avond.

Ik heb met Rieke en Patricia kennisgemaakt leuke jong ogende meiden van 50 plus. Maar dat zou je echt niet zeggen ! Ze zien er goed uit !  Omdat Rieke jarig was geweest ging ze met een andere vrouw die ook jarig was trakteren! We kregen wijn, soft, wat eten en taart. Traditie bij hen is dat de jarige in een grote kring moet staan en dat de anderen dan met haar gaan dansen, om en om word je dan gefeliciteerd op deze wijze ! Heel leuk . Er was een dj, die de hele avond heerlijke latin muziek draaide. Gloria en Annelies waren er ook. Nog met zijn allen een soort funky line dance gedaan en toen met een glimlach naar huis gefietst.

De volgende ochtend ben ik wederom actief geweest. Ik wilde al weken naar het ICCS toe. Het Indiaanse culturele centrum waar vanalles gegeven wordt. Van yoga lessen tot kathak dansen en tabla les. Erg interessant. Ik moest eerst ongeveer 20 minuten fietsen dus vandaar dat ik het telkens had uitgesteld. Fietsen hier is spannend hoor. Er zijn bijna geen fietspaden! Ik werd verwelkomd door een Indiaanse vrouw die achter een tafeltje alles regelde. Ze sprak Hindi achtig Engels grappig om naar te luisteren. Niks geen proefles. Ik werd gelijk ingeschreven en was gelijk lid voor drie maanden ! En ze zei je moet twee keer in de week komen hoor. Ha ha Ik had nog niks daar gedaan. Tja voor 15 srd is dit ook niks het is 3 euro 75 in totaal ! Met inschrijfkosten erbij. Wat een prijzen. De yoga les was heerlijk. De vrouw was erg streng. Ik vond het prima. Een echte uitdaging was het niet. Geen moeilijke asana's dat zijn yoga houdingen. Maar wel leerzaam wederom. Thuisgekomen had Berry heerlijk srumbled eggs gemaakt en samen heerlijk ontbeten. Wat een lieverd he !

Zaterdag zouden we opgehaald worden door Miraldo de stadsindiaan zullen we maar zeggen om naar het dorp van zijn familie toe te gaan. Het is Bernharddorp genoemd naar wijlen prins Bernhard ! Daarover zal ik z.s.m. gaan schrijven. Dat was mij een weekend wel. Veel beleefd. A bun ! xxx .    Post ontvangen van Sandra ! Dat was zo leuk !!! Bedankt nog. De post duurt er wat langer over ...maar het komt aan. San had een boek met foto's van onze surprise party gemaakt. Dus nu zien we af en toe de vele spontane feestelijke foto's terug. xxxxx