Chinees Nieuwjaar. Waarom de kleur rood en die leeuwendansen?

22 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

Afgelopen vrijdag hebben we ook in Paramaribo het Chinese Nieuwe jaar gevierd.

Een mooi spektakel. Natuurlijk even een kijkje genomen op de Chinese tempelmarkt bij de Kamer van Koophandel.

Ik wilde zo graag een keer de Chinese drum en leeuwendans ' live' zien.  Het was zeer kleurrijk!

Op zo'n markt krijg je ook wat meer van de Chinese cultuur mee. In Suriname is deze Chinese cultuur toch een 'gemeenschap' die niet erg mixt!

Er zijn in Suriname vijf Chinese verenigingen en zij hadden mee geholpen met de organisatie van het festijn .

Natuurlijk zie je overal  rood, hoor je veel knallen en tref je veel vissen aan. Ik zal wat achtergrond informatie geven over het hoe en wat van het Chinese nieuw jaar.

Waarom zie je zoveel rood en hoor je zoveel vuurwerk?

De festiviteiten van het Chinese Nieuwjaar gaan terug naar de eeuwenoude legendes van de Nian. Dit was een mythologisch en mensetend beest dat ieder begin van het jaar de dorpen afspeurde naar kinderen. Na verloop van tijd kwamen de Chinezen erachter dat de Nian bang was voor de kleur rood en voor luide knallen! Dit verklaart de traditie van rode lampions, rode versieringen en natuurlijk het vuurwerk tijdens het Chinese Nieuwjaar.

In veel huizen zie je vissen hangen. Deze staan voor voorspoed. Een Chinese man vertelde mij dat vis in het Chinees Yu heet en dat betekent voorspoed.

Het Chinese Nieuwjaar is in de eerste plaats een familiefeest. Alle leden van een familie komen dan bij elkaar in het huis van het oudste familielid. Ze eten dan veel dimsums en hebben mooie nieuwe kleren aan.

Natuurlijk gingen Berry en ik ook wat Chinese hapjes proeven.

Het is in Suriname ook een van de weinige vrije dagen van de Chinezen. Normaal zijn hun winkeltjes namelijk altijd open.

Nu moest je echt op zoek naar een ' open supermarkt'

Het is nu het jaar van de hond zoals velen van jullie wel weten. Ben je geboren in een van de volgende jaren dan is de hond ook jouw teken.

2018, 2006, 1994, 1982, 1970, 1958 en 1946.

Terwijl ik mij hierin verdiep laat ik jullie de karaktereigenschappen lezen van de hond en daarna meld ik welke bekende personen allemaal hond zijn.

Wie onder te teken van de hond zijn geboren, zijn eerlijk, vriendschappelijk en betrouwbaar. Ze zijn beschermend, grootmoedig in hun liefde en zijn zeer rechtvaardig. Zij zijn ook intuïtief, kunnen goed oordelen of mensen een goed karakter hebben en kunnen bijna onmiddellijk inschatten, hoe iemand is. Zij kunnen diplomatiek zijn, maar zij kunnen ook ontzettend scherp reageren. Zoals de hond zelf, zijn zij graag thuis, en hebben hun familie lief boven alles. Aan de andere kant kunnen honden overdreven  gezien, kunnen de honden overdreven reageren en hebben een hoge dunk van zichzelf. Niets is goed genoeg voor. Hun eeuwige zoektocht naar de juiste manier eindigt af en toe in een eetbui of de teleurstelling. De honden vinden het moeilijk om compromissen te sluiten en kunnen weigeren om iemand gelijk te geven.

Mensen, geboren in het Jaar van de Hond, zullen het goed doen als een zakenman, activist, opvoeder, maatschappelijk werker, raadsman, dokter, politieagent, wetenschapper, interieurontwerper, priester, non, liefdadigheid werknemer, verpleegkundige, rechter of advocaat. Honden worden vaak gezien als waardevolle werknemers, werken goed als lid van een team, en zijn ook in staat om een toegankelijke leider te worden.

Tja dan verbaast het jou misschien ook dat Donald Trump! Herman Brood, Elvis Presley, Bill Clinton en Micheal Jackson ook hond waren/zijn.

Maargoed ... daar ga ik nu verder niet op in. Meer iets voor een leuke discussie aan tafel.

Nog even over de Chinese tempelmarkt.

Ik heb die dag meegedaan met een kalligrafeer wedstrijdje. Je moest vier tellen naar een Chinese tekst kijken en daarna het 'na schrijven' Het lukte mij ! Ik won een prachtig speldje van de Surinaamse en Chinese vlag. Daarna onze namen in het Chinees op laten schrijven. Die hangen nu mooi in ons appartement.

In China zit men nu in het jaar Huangdi 4715.

Nog wat andere bijzondere feitjes.

Op Nieuwjaarsdag zitten in Paramaribo de casino's vol met veel Chinezen. Ze geloven namelijk dat je dan kan testen of het jaar je geluk brengt.

Mmmm....

Op oudejaarsavond offeren families negen gerechten aan de voorouders en goden in de hemel. De gerechten symboliseren voorspoed en geluk en het getal negen staat voor de eeuwigheid. Bij het aanbreken van het nieuwe jaar verjagen vuurwerk en leeuwen het kwade. Vandaar ook de leeuwendansen die je veel ziet.

Ik heb foto's en een filmpje van de leeuwendans geplaatst. I love the drum!

Het Nieuwjaarscadeau is trouwens een rood zakje, hong bao. In dit rode zakje zit (natuurlijk )een geldbedrag. Ouders en volwassenen geven deze hong bao aan kinderen.

Het geldbedrag in de hong bao is altijd een even getal, dat brengt geluk. Het rode zakje wordt nooit geopend in het bijzijn van de gever, dat getuigt van slechte manieren!

Ik kreeg op de markt ook een hong bao van een aardige man die werkte bij de Chinese ambassade! Zo lief.

Ik vond het leuk om alles zo eens mee te maken.

Verder hebben we dat weekend

heerlijk geluncht bij Houttuyn wellness resort.

We zijn er helemaal heen gefietst op zondag, het was een lekker tochtje.

Op de terugweg een gezellige pittstop gehouden bij Tom en Peggy. Mooie gesprekken aan tafel gevoerd onder het genot van een hapje en een drankje.

Het was een fijn lang ' vrij ' weekend.

Voor iedereen wens ik dan alsnog een heel mooi voorspoedig nieuw jaar toe.

新年快乐

Een paar Chinese wijsheden:

- Beloof niets wanneer je vol vreugde bent; beantwoord geen brieven wanneer je vol woede bent.

Omdat het zo koud wordt volgende week is deze ook wel leuk:

Hak zelf het hout voor je vuur, dan wordt je twee keer warm.

Tenslotte:

-Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst.

Kus kus van mij Roliena Maria. ( geboren in het jaar van de tijger). 1974. 12 maart.

Meer info op :

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade