Bezoek aan Lac Bay. Snorkelen door de mangrove! Klein Bonaire bezoek en het karko verhaal.

13 december 2017 - Paramaribo, Suriname

Gisteren een prachtdag bij Lac Bay gehad ! Ik wil graag iets vertellen over dit mooie gebied.

Lac Bay is een ' must see' dat kan ik je wel vertellen.

Lac Bay bestaat uit drie verschillende unieke biotopen: een open water gebied,  koraaldam en een mangrovebos.

In het mangrove gebied heb ik samen met mijn nicht gesnorkeld. Wat een machtige ervaring!

Het is een sprookjesachtige wereld onder die mangrove bossen. Je ziet een soort van parasolkruid vast zitten op de wortels, poliepen, prachtige hangende groene slierten, kleine visjes en de zon schijnt krachtig door de mangrovewortels heen.

Ik zei : ' Het lijkt alsof je naar ' Lord of the Ring' plekken kijkt'. ' Mystiek en mysterieus tegelijk'. Annemiek pakte af en toe mijn hand vast zodat we dichtbij elkaar zwommen.

Mocht er een van ons vast komen te zitten in de mangrovewortels dan konden we elkaar sneller helpen. Tevens een fijn gevoel van veiligheid om zo dicht bij elkaar te zwemmen. " Tja , als je een verdwaalde Barracuda tegenkomt en hij schrikt van ons , dan kan hij venijnig bijten zei mijn nicht". Okay ! ... !

Het was altijd al een wens van mij om tussen mangrove wortels te snorkelen... nu kon dat dus mooi.

Toen ik in Australië woonde kon je dat echt niet doen want dan kon je heel gemakkelijk een zoutwaterkrokodil ' a salty' op je missie tegen komen. Als je van avontuur en snorkelen houdt dan raad ik je echt aan om een mangrove snorkel tour te maken.

Ook alleen in de grote blauwe lagune gesnorkeld op zoek gegaan naar de schildpadden. Best lastig in het wat troebele water.

Door de enorme stroming en zeeslag is het hier dus wat minder helder. Pas op de kant zag ik er een achter mij. Zul je altijd zien hè?!

Die schildpadden zijn groot hoor. Ze noemen ze trouwens karetschildpadden. Ik zal wat uitleggen over het gebied met wat hulp van het internet. Dan begrijp je ook beter waarom je in dit gebied zoveel schildpadden en karko's kunt vinden.

De karetschildpadden eten onder andere sponzen en mangrovewortels. Sponzen en mangrovewortels zijn in Lac Bay in overvloed. De karetschildpadden kunnen dus lekker dineren en hebben het er goed naar hun zin.

Het open water gebied van Lac Bay is van groot belang voor de zeegrasvelden die daar op de bodem te vinden zijn. Dit zeegras is essentieel voor zeeschildpadden en karko's en talloze andere diersoorten die leven in de lagune. De koraaldam vormt de scheidslijn tussen de bij tijd en wijle onstuimige Caribische Zee en de rustige lagune.

Het mangrove gebied van Lac Bay is uniek in de Caribische regio en speelt een sleutelfunctie bij de voortplanting van vrijwel alle diersoorten die leven in de wateren die Bonaire en Klein Bonaire omspoelen. Daarnaast is het gebied voor vogels enorm belangrijk om voedsel te verzamelen en om nesten te bouwen. Je ziet er veel reigers ( ezelreigers 😜) . Gisteren door de mannen even zo genoemd. Was hun grapje . Ik had het namelijk over koereigers maar ja er zijn geen koeien op Bonaire maar wel veel ezels . Vandaar het grapje ' ezelreigers' van de heren.

Lac Bay kent ook twee fantastische stranden met ieder een eigen sfeer. Op Sorobon beach verzamelt zich jong en hip volk dat voornamelijk zijn kunsten laat zien op het open water van Lac Bay met felle neon gekleurde surfboards.

Cai daarentegen is het domein van de lokale Bonairiaanse bevolking die iedere zaterdag en zondag dit stukje eiland op een prettige manier in vuur en vlam zet. Wij voelden ons gisteren ook even onderdeel van dit alles.

Misschien vraag je je af waarom die Franse namen?

Zowel Lac Bay als Sorobon klinken erg 'Frans' toch? Wellicht vindt het woord Lac Bay zijn oorsprong in het woord 'Laguna' (lagune) en verwijst Sorobon naar 'La Sorobonne de Paris'.

De Franse invloed op Bonaire is echter altijd beperkt geweest. Op buureiland Curaçao leefden vroeger honderden Fransen. Deze Fransen hebben daar veel meer culturele en historische sporen achtergelaten, maar de namen Lac Bay en Sorobon bewijzen wel dat er verschillende invloedrijke Franse families op het Bonairiaanse duikeiland hebben geleefd.

Overal zie je bij Lac Bay grote hopen met reusachtige witte schelpen! Dat zijn de huisjes van de karko's . Eigenlijk zijn dit 'schelpen vuilnisbelten'. Bijzonder om te zien.

Wist je dat er meer dan 200.000 verschillende slakkensoorten wetenschappelijk beschreven zijn! De meeste slakken leven op het land, maar er zijn ook slakken die in het water bivakkeren. Dat is dus de karko.

De bekendste zeeslakkensoort in de Caribische archipel is namelijk de grote kroonslak (Eustrombus gigas , voorheen Strombus gigas, roze vleugelhoorn of koninginneschelp). Deze weekdieren kunnen enorme afmetingen bereiken van meer dan 35 cm lang en worden op Bonaire karko’s (karkó’s) genoemd.

De mondopeningen van de karko’s zijn niet gewapend met rijen vlijmscherpe tanden, dus een gevecht aangaan met vijanden is geen optie. De uitspraken: 'Hij is zo traag als een slak' en 'Dat gaat met de vaart van een slakkengang', benadrukken al dat de mogelijkheid van vluchten bij grote kroonslakken ook geen geslaagde missie zal zijn. De karko’s dragen echter wel een veilig huisje met zich mee en dit blijkt voor de meeste roofvissen en andere predatoren een onneembare vesting.

Maar mensen hebben minder moeite met het letterlijk kraken van het fraaie woninkje van de zeeslakken. Na het boren van een gaatje in de schelp, wordt een vitale spier doorgesneden en moet de karko zich gewonnen geven en zijn veilige vesting verlaten. Een ongewisse toekomst tegemoet gaand.

In de jaren 90 van de vorige eeuw is in de Caribische regio ruim 7 miljoen kilogram karkovlees gegeten. Daarnaast wordt zijn mooie huisje hoog begeerd als maritiem souvenier. Door toedoen van jarenlange overbevissing zijn de grote kroonslakken tegenwoordig zeldzamer geworden en is de consumptie van de karko’s drastisch gedaald. De karko is een herbivoor en voedt zich met zeegras en algen die groeien en leven op de zeebodem van Lac Bay.

Het aantal karko’s in Lac Bay is de afgelopen decennia schrikbarend achteruit gehold, waardoor de alarmbellen zijn gaan rinkelen. Om de dieren te beschermen en de kans te geven om weer te herstellen, geldt er sinds 2005 een totaal vangverbod van karko’s op Bonaire. Mede door de matige controle op dit verbod wordt er echter nog steeds illegaal op de dieren gejaagd.

Om het natuurlijke leefgedrag van de karko’s beter in kaart te brengen, wordt er wetenschappelijk onderzoek naar de karko’s gedaan. De dieren worden gevangen, gewogen, gemeten, voorzien van een merkje en weer teruggezet. Op deze manier is het mogelijk om waardevolle data te verzamelen van de karko’s en kunnen deze dieren in de toekomst beter beschermd worden.

Daarnaast zijn natuurorganisaties op Bonaire verschillende acties gestart om de lokale bevolking meer bewust te maken van deze unieke maar tevens zeer ernstig bedreigde diersoort. Zo is er een ludiek carnavalsliedje (Shon Karko) aan de slak gewijd. Daarnaast is er een grote postercampagne (Ban Trese Karko Bek!) gelanceerd en kunnen de bewoners van Bonaire een sticker op hun auto plakken met het zelfde opschrift. Als klap op de vuurpijl is het zelfs mogelijk om een karko te adopteren!

Daar denken we nog even over na. We hebben ook al eens een Iers schaap geadopteerd... FroRo genaamd. Mmmm.

De rest van de middag vooral veel gechilled en genoten van deze prachtplek. Ook werd er nog even gevist. Er werden drie vissen gevangen door mijn nicht haar man. De korkoba en twee cocuchi vissen.

Die hebben we de dag erna op Donkey beach lekker opgegeten .

We werden getrakteerd met een mooie zonsondergang s ' avonds bij een ' snack ' chicarrón gegeten. Dat is een Colombiaans gerecht. Smakelijk hoor. Hopi duchi.

Het was een topdag !

------------

Gisteren Ajax-PSV gekeken bij El Mundo. Ajax won met 3-0.  Wederom een zeilwedstrijd bekeken. Yellowman werd weer eerste !

Wezen snorkelen bij Donkey beach en samen een heerlijke bbq op het strand gehad.

Afgelopen maandag nog een drift snorkel bij Klein Bonaire gedaan samen met buurman Gilbert. Dat was een mooie ervaring. Klein Bonaire is ook zo'n ' must see' spot. Het is een klein onbewoond eiland. Een foto gemaakt bij een Zandsneeuwpop, als tegenhanger van de vele sneeuwpoppen die op dezelfde dag in Nederland gemaakt werden.

Rondom Klein Bonaire is het water heel helder. Veel koraal en verschillende vissoorten kun je bewonderen .

De helft van de tijd had ik een groepje African pompana vissen met mij mee zwemmen. Een grappige vissoort is dat. Ik schrok er in het begin van omdat ze zo dichtbij je komen. Ik zal er een foto van tonen. 'De vissenvanger van Klein Bonaire' was ik voor even.

Ook aan deze vakantie komt een einde.

De laatste avond heerlijk gegeten bij Bonanza .

Het is een Chinees restaurantje ( snack). Geweldig lekker eten! Wat een smaak.

Berry heeft nog als laatste ' Ramses Shaffy en Andre Hazes ' gezongen. Het leverde hem notabene vijf zulia biertjes op , die hij van een ' fan' kado kreeg. Een heerlijke verkoeling.

Toen was het tijd om afscheid te nemen. Altijd lastig na zo'n leuke tijd.

Voor de laatste keer in de pick-up naar huis gereden. Heerlijk de warme zwoele zeewind langs onze gezichten voelend.

Bonaire je was geweldig!

Bedankt iedereen die onderdeel was van onze vakantie.

Liefs van Berry en mij.

1. Mir:
    15 december 2017
    Wat heerlijk om te lezen allemaal
  2. Ro:
    15 december 2017
    Mir, Bonaire is ook een te gek eiland! Je zult het ook prachtig vinden. X Ro.