Voetbaltories en een korte impressie van oktober in Suriname.

31 oktober 2018 - Paramaribo, Suriname

Berry moest de kleintjes met voetbal gisteren trainen . Berry moest invallen bij de U-9 . Deze jongetjes zijn zes, zeven en acht jaar.

Hij heeft dan zijn handen vol met deze 22 apparaten . Van kleine Edwin krijgt hij dan een dikke brasa ( knuffel) en zo start de training.

Het was gisteren heel warm, 36 graden . Waarop een van de jonge jongens zei : ‘Jullie hoeven het helemaal niet zo warm te hebben. Jullie moeten veel harder lopen. Want dan krijg je de wind in je gezicht, en dan hoef je niet zoveel water te drinken ‘. Berry moest hier ook zo om lachen.

Een jongetje was telkens bloemetjes aan het plukken tijdens de training.

Berry vroeg : ‘ Waarom doe je niet mee? ‘

Het jongetje antwoordde: ‘ Train, ik heb er vandaag niet zo’n zin in’ . ‘ Nou dan blijf jij bloempjes plukken vandaag’. antwoordde Berry.

Na afloop van de training staat ditzelfde jongetje met zijn vader, Berry op te wachten en geeft Berry een hand .

‘Train , ik heb nog nooit zo’n leuke training gehad’ . De vader moest ook heel erg hard lachen.

Van de week waren we allebei op maandag vrij en gingen we fietsen en lekker zwemmen in een zwembad te Leonsberg. Dat is zo’n 15 kilometer buiten Paramaribo.

Eerst even gezellig op bezoek geweest bij Jan Hagen en Brendal.

De zon scheen heerlijk en we genoten van de warmte. Rondom het zwembad waren nog wat andere bezoekers . Guyanese mensen. Een aantal bleken vissers te zijn. Toen Berry even naar het toilet ging en ik alleen zat . Probeerde een man snel met mij contact te maken. Hij bood mij een biertje aan. Ik zei : ‘ No thanks’. En ging weer verder lezen. Iets later kwam dezelfde man weer even bij mij staan praten en hij vroeg : ‘ Do you like fish? ‘ ‘ Yes I do’ antwoordde ik hem.

Hoezo? Nou ik ben een fisherman and I have a great salt King Fisher voor jou . If you want ...

Ik antwoordde nou ik heb niet zoveel geld bij mij om zo’n grote vis te kopen. Waarop hij zei: ‘ No it is a present from me for you from the sea’ . Ik zei : ‘ Really? , That is so nice’ .

Okay I am going to get it for you now.

De man kwam terug met een enorme tas met een hele grote Kingfisher en ook nog drie zoute vissen erbij.

Ik bedankte hem. Hij zei : ‘ My name is Bobby’ ik vroeg hem wil je een fris biertje van ons hebben? Waarop hij antwoordde : ‘ No thanks, I only want you to bring a big girlfriend , who is rather big and sexy’ Bring her next time you come here. Okay ?! Antwoordde ik. ‘But I don’t have a girlfriend like that, but I will look for one’ . You naughty Bobby. We moesten allebei wel enorm lachen omdat Bobby zelf een hele dunne man was. We zagen het helemaal voor ons. Dit is nu al de tweede keer dat ik een grote vis krijg van een onbekende man. En hij was lekker !!! Gelijk een klein stukje geprobeerd diezelfde avond.

Verder deze maand een volle maan yoga les georganiseerd bij de pier van Torarica. Was een mooie ervaring. Iedereen had iets wits aan en velen hadden wat lekkers gebakken en we hadden verse kruidenthee.

✅ Een zeer feestelijke bigi yari ‘ verjaardag ‘ in Bernhardsdorp gevierd bij Diane en Eljo. Diane werd 55 jaar. Dat zijn onze indianen vrienden . We kennen hen al zo’n zeven jaar. Was bijzonder.

✅De prachtige kunstbeurs bezocht in het Krasnapolsky hotel met mooie Surinaamse kunst. Samen met Dick, Petra en Laura. Nog tm 3 november te bezichtigen.

✅Leren macrameeën op het schip Ship of Fools en daar tevens een indrukwekkende toneelvoorstelling gezien met het thema Vrijheid.

Er is met reislogger een nieuwe huisstijl onstaan. Dus ik moet nog even uitvogelen hoe het zit met foto’s toevoegen in mijn verhaal.

Happy Halloween en een mooie november maand voor een ieder toegewenst.

1. Sannie:
    31 oktober 2018
    Leuk verhaal over het jongetje dat bloempjes plukte tijdens de training en dat dat zijn mooiste training ooit was... 😂👍🏻
  2. Ro:
    1 november 2018
    Ja , te grappig . Ze zijn zes a zeven jaar. Ik dacht ik deel deze ‘ tories’ verhalen met jullie 💋👍🏽.