Tropische perikelen .

25 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

We zijn allebei in aanvaring gekomen met de Surinaamse natuur. Gisteren zijn we weer bij de indianen in Bernharddorp op bezoek geweest. Was weer erg gezellig bij Eljo en Diana. Diana had een heerlijke verse gritbana soep gemaakt. Dat is een soep op basis van groene bananen. Heel smakelijk. Op een geven moment wilden Berry en Eljo naar de plaatselijk dj .... een eindje verderop. Alleen moet je dan voor een ' shortcut ' over een wankel smal bruggetje lopen. Berry gleed uit met zijn slipper en lag opeens in de sloot en belandde met zijn linkerbeen in een rodebosmierennest. Die lieten even heel duidelijk merken dat ze niet op deze ongenodigde gast te wachten zaten. Prik op prik was het geval. We snelden te hulp .Trokken Berry al lachend uit de sloot. Maar de zwellingen kwamen gelijk, zelfs in Berry zijn ogen. Hierbij een kijkje naar zijn ' zwelvoetje' .

Het zwelgvoetje van Berry. Rode mieren beten. Auw! Pijnlijk! En jeuk!

Eljo zegt ' dan weet je ook hoe de mierenproef voelt'. Bij de indianen is dat een ritueel wanneer jongens en meisjes volwassen worden. Pittig hoor. Zeer pijnlijk die steken. Het zuur zorgt voor de zwelling en de jeuk. Berry moet er maar vicks zalf op doen zegt Eljo of blijven smeren met cocosolie de meer natuurlijke ouderwetse manier. Ik heb Berry net antihistamine pil gegeven. Zelf slik ik nu al bijna zes dagen antibiotica omdat ik een insectenbeet heb opgelopen op Matu eiland. De plek ging steeds meer irriteren. En ik kreeg bulten op mijn hoofd. Had alle symptomen van myiasis. Hier zie je de plek:

Een beet in mijn nek gekregen op Matu eiland. Even de vraag welk insect mij gebeten heeft..

Myiasis is wanneer een vlieg een eitje legt op een andere steekinsect ' hitchhicking' noemen ze dat ook wel. Dan prikt zo'n beest je en dropt de eitjes. Na 50 a 60 dagen komt die larve dan uit. Zo'n beest eet dan van je. En heeft een ademgaatje. Afgelopenweek bij de dokter geweest. Ze kon niet goed het ademgaatje zien en kon niet met 100 % zekerheid zeggen of dat het was. Het kan ook een teekbeet zijn. Ze meldde ' Dan maak ik mij meer zorgen om de ziekte van Lymne' Vandaar dat ik je zalf en een antibiotica kuur meegeef. Hopelijk is het niet ernstig. Als er wel weer een zwelling komt moet ik terugkomen en dan kan ze de larve eruit halen. Maar het kan dus ook iets anders zijn. We houden het nu goed in de gaten. Mag niet teveel in de felle zon zitten , vandaar dat ik telkens met mijn hoed op zit.

Lekker gritbana soep eten. Hoed op ivm antibiotica kuur. Niet teveel zon.

Kortom tropische perikelen. Maar ach dat gaat vast wel weer over. Duimen jullie maar voor ons. :). To be continued!

1. Margje Heep:
    25 maart 2018
    Ha Lieverds Ik hou zo van Suriname Het enige waar ik ook altijd last van heb zijn die prikbeesten Hou het goed in de gaten Inmiddels heb ik al je reisverhalen gelezen Wat een verrijking van jullie leven Komt Annemiek nog naar jullie toe ? Ze heeft wel weer over een paar dagen een groot optreden Ik ben benieuwd Liefs van ons
  2. Ro:
    Lieve tante Mar,
    We houden het goed in de gaten. Annemiek zou wel willen komen. Maar nog geen concrete plannen. Dat komt nog wel. :). Slaap lekker!
  3. Mir:
    ajajaj pijnlijk om te zien voor even blij dat ik hier zit ;-0

liefs en beterschap Mir
  4. Ro:
    Thanks Mir. 💋
  5. Anja van de Kamp:
    26 maart 2018
    Nou dat zijn dus weer de minder leuke dingen . Hoop dat het gauw geneest en niet ernstig is ! Laten we maar van het goede uitgaan .
    Voor jullie beiden beterschap gewenst !

Groetjes Anja van de Kamp
  6. Ro:
    26 maart 2018
    Dankjewel Anja. Komt vast weer goed. Het zijn de tropen. Toch wat voorzichtiger zijn. 👍🏼💋