TICS bij de Voetbal, off day en inspirerende mensen.

30 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

Vandaag zal ik wat schrijven over de voetbaltrainingen van Berry.

Berry heeft erg veel plezier bij TAS . Tourtonne All Stars is een leuke voetbalclub er voelballen kinderen van allerlei pluimage.

De spelers hebben natuurlijk zulke andere namen hier in Suriname.

Bijvoorbeeld Promes. Wat belofte betekent.

Of Kaike. Berry moest echt even trainen op de namen van de voetballers hoor.

Ik zal zijn team voorstellen waar Berry elke week mee traint.

Warly de keeper

Huisden laatste man

Delicio middenvelder , hele goede voetballer.

Maglon zoon van Carlos ( ook een voetbaltrainer bij TAS) Maglon staat centraal.

Joshua rechtermiddenveld

Chaim rechtsback

Watsen reserve doelman

Promes wisselspeler

Delinion middenvelder

Joshua rechtermiddenvelder , hij is een hele goede middenvelder

Zijn tweelingbroer is Jackson , hij is spits.

Mesak is ook een spits. Berry noemt hem Romario omdat hij daar op lijkt.

Melo is Mesak zijn broertje en Berry noemt hem Ronaldo omdat hij zo goed is.

Brandon voorstopper

Nathan de paus. Mid mid ( centrale middenvelder). Doet immers de priesteropleiding, vandaar zijn bijnaam. Ik heb al eerder over hem verteld.

Xavièr is middenvelder.

Colombio is nieuw, hij komt uit Brazilië.

Om maar even wat namen te noemen.

Berry heeft dus keuze genoeg bij de wedstrijden. Eigenlijk iets teveel jongens zegt hij. Maar ach het rouleert wel. De jongens zijn heel enthousiast.

Het thema bij zijn trainingen vorige week was :

' Wat is belangrijk om prof voetballer te worden ?'

Berry zegt dat alle grote clubs daar mee werken . Het gaat om TICS.

Daar worden spelers op gescout. Natuurlijk moesten de jongens eerst zelf raden waar de letters voor stonden. Dat ging bij de een wat makkelijker dan bij de ander.

TICS STAAT VOOR:

T staat voor techniek , I voor inzicht ( sommigen noemden intelligentie , C voor Communicatie en Conditie ( sommigen dachten concentratie) , S voor snelheid.

De jongetjes luisterden aandachtig naar Berry zijn uitleg. Aan het eind van die training vroeg Berry of ze nog wisten waar de TICS voor stonden. In koor noemden de spelers het enthousiast op.

Voetbal . TICS.

Afgelopen week vroeg Berry natuurlijk of de jongens nog wisten waar de TICS voor stonden.

Nou iedereen wist het nog. Maar eerst stak Daniël netjes zijn vinger op en zei :' Mag ik het heel snel zeggen ?' Binnen no time meldde hij de TICS. Vervolgens riepen alle jongens ' Techniek, Inzicht ,Communicatie en Snelheid'.

De jongens zijn gek met Berry. Elke week komen er wel nieuwe jongens bij .

Ze praten in de wijken over de trainingen.

Elke week is Berry weer verrast met nieuwe spelers. Gisteren deed een jongen mee afkomstig van Leo Victor. Hij kon geweldig voetballen. Na de training zei de jongen : ' Train bedankt voor de leuke training'. Kortom mond tot mond reclame. Leuk voor Tourtonne All Stars. (TAS).

Grazia en Joyce zijn de dames die van alles regelen bij de club. Financiën, contributie en verzorging van de kinderen. Ze willen nu het TICS systeem in gaan zetten bij TAS.

Ze vinden het een goed idee om de kinderen te beoordelen op die vier pijlers. Het zijn pittige Creoolse enthousiaste dames hoor! Leuk om te zien dat ze zo gedreven zijn.

Berry meldde dat je voor iedere tics plussen en minnen kunt scoren. Een spelersrapport noem je dat dan.

Bij TAS hebben ze nu ook twee weken Paasvakantie. De scholen zijn namelijk hier nu ook twee weken dicht.

Eergisteren had ik zo'n ' off day'. Dat kennen jullie vast wel. Ik heb dat echt niet vaak. Ik ben meestal heel positief. Maar soms heb je dat. Zitten dingen ' tegen' op zo'n dag. Zie je opeens alles minder rooskleurig. Is alles stom.

Kom je veel van die ' zeurders' tegen , de hele dag door....

Door de antibiotica mocht ik niet in de felle zon. Omdat je anders immers te makkelijk verbrandt. Erg lastig als je in Suriname bent kan ik je vertellen omdat hier immers zoveel zonuren zijn. Dan kun je hier eigenlijk helemaal niet naar buiten.... was dus even lastig voor tien dagen. Telkens had ik dan maar lange mouwen aan... Maar tja tijdens het fietsen waren allebei mijn handen notabene verbrand. Hoewel ik ze wel had ingesmeerd! Dat kon er die dag ook wel weer bij.

Genoeg gezeurd.... Gelukkig is de kuur nu over en ik heb het gevoel dat het over is en is mijn bui ook weer 180 graden gedraaid mede door de volgende gebeurtenissen.

We gingen gisteren weer gezamenlijk even rennen en wandelen door de Cultuurtuin zoals we dat wekelijks doen. We zagen twee prachtige helblauwe Morfo vlinders om ons heen vliegen. Ik word blij van die bijzondere natuur. Vervolgens hoorden we twee hele grote roofvogels en zagen ze toen neerstrijken in de top van een immense boom. Een mooi gezicht. Ik vond ook nog iets heel moois:

Gevonden tijdens ons rennen in de Cultuurtuin.

Later ging ik die dag naar de bibliotheek om mijn boeken te verlengen i.v.m. de Paasvakantie.

Ik stond ook even in de Amerikaanse sectie van de bieb. Toen kwam er een wat oudere man binnen en ik lachte naar hem. Hij zei toen ' Wat een mooie glimlach heb jij zeg '. Zo grappig. We raakten aan de praat. Ik zei hem dat ik hem herkende van het journaal en ik vroeg hem of hij de verhalenverteller was. ' Klopt helemaal' , zei hij. Ik vertelde hem dat ik in de Leatitia Vriesdelaan woonde. Hij schudde met zijn hoofd en zei ' Wat erg hè die naam , het heette eerst de Cultuurtuinlaan'. ' Oh echt ' antwoordde ik. 'Dat klinkt echt veel mooier. We komen elke week in die Cultuurtuin'.

'Ze hebben de naam veranderd ten tijde van Jules Wijdenbosch erg jammer'.

De man vertelde mij over de bijzondere bomen in de cultuurtuin en meldde mij om naar het gebouw op de hoek bij de tuin te gaan om meer te weten te komen over de geschiedenis van deze tuin.

Hij wist er zoveel over te vertellen omdat hij in de Cultuurtuin gewoond had.

Guillaume Pool verhalenverteller en dichter.

Guillaume Pool is een hele inspirerende man hij is dichter en verhalenverteller. We wisselden adressen uit en natuurlijk leerde ik gelijk weer wat Sranantongo van hem.

' Wan bun bedaki ! '.

Fijne paasdagen.

Zo bijzonder om dan weer zulke inspirerende mensen te ontmoeten. Met een grote glimlach liep ik de bibliotheek uit. Mijn gevoel van die off day was ik hierdoor helemaal kwijt.

Iedereen wensen wij een mooi Paasweekend toe.

1. Conny van Rijn:
    30 maart 2018
    Een heel mooi verhaal Ro ☝️👌💋💞
  2. Ro:
    30 maart 2018
    Thanks Conny. Fijn paasweekend hoor! 💋
  3. Wiep:
    31 maart 2018
    Lieverds, een fijn paas weekend toegewenst! Ben benieuwd hoe en of het ook in Suriname gevierd wordt 😘🌺💃🏿🕺🏿
  4. Ro:
    31 maart 2018
    Lieve Wiep,
    Het wordt hier ook groots gevierd. Op goede vrijdag eten veel mensen alleen vis bijvoorbeeld. Is zijn veel vieringen hoor. 💋👍🏼
  5. Mir:

Liefs van ons uit Kampen
  7. Ro:
    16 april 2018
    Hoi Feddo,
    Wat grappig! Ik zal Berry de groeten doen.
    Liefs voor Vera en jullie kinderen. 👍🏼X Ro.