Trip naar Frans Guyana en verblijf in Cayenne

13 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

Op zaterdagvroeg vertrokken Berry en ik samen naar Frans Guyana toe. We vlogen met ' Trusted wings' oftewel met Surinam Airways ( SLM). Suraij onze favoriete taxichauffeur dropte ons op Zanderij airport. Je bent binnen no time in Cayenne vanaf Paramaribo per vliegtuig... Jacobus Wezenberg werd weer omgeroepen. Zijn koffer ' met natuurlijk ook weer spulletjes van mij ' moest onderzocht worden. Ik dacht wel och jee.. ' you never know'. Vooral waren ze geïnteresseerd in mijn verrekijker en ze gingen die verrekijker van allerlei kanten bekijken en vroegen Berry ' Wat doe je daar mee!? ' Berry antwoordde : ' Vogels kijken in Frans-Guyana'. De douanier moest hierom wel lachen. Daarna werd het onderzoek afgesloten , binnen vijf minuten stond Berry weer ' gelukkig' aan mijn zijde. De douane op Zanderij wil wel serieus genomen worden. Dus je kunt niet teveel grappen maken hoor. Het is dat Berry nu voor de derde keer dit meemaakt in zijn leven , maar is niet leuk hoor. Ik zou echt 'peentjes zweten'. Ook al hebben we niks te verbergen. Om 8.15 arriveerden wij op Cayenne. Zes personen stapten uit en de rest vloog door naar Belem, Brazilië. Cayenne is niet echt een hele toeristische trekpleister. We moesten zelfs op de douane wachten. Omdat we de Europese unie binnenkwamen hoefden we niks in te vullen en we kregen ook geen stempels in ons paspoort. Ik maakte bij de bagageband even contact met een medepassagier en vroeg of hij wist of er ook bussen richting het centrum van Cayenne gingen. Hij zei : ' Nee, die zijn er niet, daarom ben ik hier! ' Ik ga het openbare vervoer regelen, ik ben architect'. Ik ben hier op werkreis. Er rijden alleen taxi's. Okay antwoordde ik in het Frans en raakte met ' Paul' aan de praat. Ik vroeg hem of hij het okay vond om een taxi te delen. ' Zekers , antwoordde hij en meldde de compagny betaalt er toch voor! Geen probleem en gezellig. We gingen met Paul mee naar het centrum en we konden onze koffertjes in zijn ' Amazone hotel' even parkeren. Zodat we lekker vrij ' Cayenne konden bezichtigen en de enorm levendige zaterdag markt ' zonder koffers' konden bezoeken. Zo grappig dat je in de grote markthal ' Vietnamse pho soep kon eten'. En dat er op de markt zoveel blanke Fransen hun inkopen deden! Een groot verschil met Suriname is dat ze hier in Frans Guyana niet klakkeloos met plastic tasjes strooien. Je moet hier het liefst je eigen tas bij je hebben. Alles is hier veel Europeser! Een plastic tasje kost 20 eurocent. Ik vind het heel goed! Ook heerlijk is het dat er overal veel terrasjes te vinden zijn in Cayenne en dat er veel baguettes overal verkocht worden en je 'heel lekker' kunt eten. Later op de dag afgesproken met Fernando de eigenaar van ons ' gehuurde appartement ' aan de rue de Madeleine . Een mooi appartement voorzien van alle gemakken en een prettig groot zwembad achter het huis. Alles werd heel vriendelijk door Fernando uitgelegd. De rest van de dag genoten bij het appartement. Op zondag zijn we de stad Cayenne gaan verkennen. Mooie Franse gebouwen gezien en verrassende stranden . We kwamen ook veel muurschilderingen tegen. We waren verrast door de leuke stad. Fort Ceperou beklommen en bij het bekende hotel bar ' des Palmistes' een echt Guyanees blond biertje gedronken ' Jeune Guele' Deze smaakte erg lekker. Veel mensen speelden ' jeu de boules', kochten eten bij lokale tentjes en aten het op langs het strand met de vele bankjes. Wij kopieerden de mensen en deden hetzelfde met heerlijke ' Vietnamese ' gerechten. Het was een prettige zondag in Cayenne. Maandag 12 maart was mijn verjaardag. Ik ben 44 jaar geworden. Leuk om hier mij verjaardag te vieren. Deze trip was ook een ' bijzonder' verjaardagscadeau. Ik zoek meestal alles tot in de puntjes uit , zoals een aantal van jullie wel weten....en voor deze speciale dag had ik een bergwandeling in gedachten met de mogelijkheid om luiaards in het wild te spotten. Ik had een grote ' jungle bush walk ' gepland in het nabijgelegen stadje Remire - Montjoly. Bij het parc ' Sentier du Rorota' . Aan de onderkant van dit gebergte vind je een bijzonder meer :' Le Lac de Rorota' . Echt een idyllische prachtige plek. Ik had het allemaal gelezen via google en tripadvisor en de vele goede reviews. Dat gebruik ik vaak tijdens onze reizen. Omdat het openbaar vervoer hier niet optimaal is, was het wel een hele onderneming en werd ons geduld af en toe wel op de proef gesteld....Je moet hier wel veel wachten, de bussen rijden niet echt op tijd. We wilden deze dag eens geen taxi's nemen en kijken hoe de locals dit dagelijks ervaren. Uiteindelijk zijn we er wel met allerlei bussen gekomen ... maar stonden we af en toe echt in de verleiding om een taxi te nemen... De wandeling was mooi , helaas geen luiaards ' live' gezien. Ook langs een strand gelopen waar zeeschildpadden hun eieren leggen , net als in Suriname. Op de terugweg een lekkere rum punch coco cocktail gedronken bij een mooie strandtent. S avonds heerlijk grote garnalen gegeten , mijn lievelingseten.... tja het was toch mijn birthday... ' Thuis' lekkere muziek gedraaid en op ons balkon gezeten met fijne ' Franse ' wijn. Erg genoten van alle lieve felicitaties van iedereen ! Echt leuk! Ingezongen berichten , kaartjes en zelfs een brabbelgesprek van mijn hele kleine nichtje Phaedra. Morgen gaan we Kourou bezoeken dat is de plek waar ze nog steeds lanceringen doen. We zijn benieuwd. Ik zal daar dan ook nog verslag over doen. Vanaf Kourou kunnen we ook de ile de Salut bezoeken . Met o.a. Devil island jullie misschien wel bekend van het beroemde boek /film 'Papilon'. Wat wel erg droevig is , is dat onze ' oude' vriend Bram Bruins afgelopen vrijdag plotseling is overleden op 80- jarige leeftijd. Hij was een mooie excentrieke man die we zeker gaan missen. We belden zeker om de maand elkaar... De mooie herinneringen blijven... Hij wordt morgen in Kampen begraven. Voor nu adieu ! A bientôt! En voor Bram ' Rust zacht'.

1. Titia Dijkstra:
    heeerlijk verhaal
  2. Mir:
    14 maart 2018
    Wat zie je toch veel. Lekker genieten meid
    Liefs mir
  3. Ro:
    14 maart 2018
    Mir, het is wederom een mooi reisavontuur . Frans Guyana.
  4. Truus St.:
    15 maart 2018
    Mooi verhaal Ro...jullie genieten volop. Prachtig. Veel liefs van ons.
  5. Ro:
    15 maart 2018
    Lieve buurvrouw Truus,
    Hopelijk is alles goed daar aan de Burgwal :). Dikke zoen voor jullie beiden. Ro.