Owru en nyung yari oftewel Oud & Nieuw en Brazil top 10.

4 januari 2013 - Paramaribo, Suriname

Lieve allemaal,

Rood vuurwerkafval ligt nog her en der door de stad verspreid. Maar nu op 4 januari begint het zelfs ' rustig'  te worden in Paramaribo. Na zeker twee weken non- stop feesten, gaat hier nu langzaam weer het ' gewone leefpatroon' weer in zicht komen voor velen.

Feestje met betrekking op het afsluiten van het werkjaar, owru yari feestjes, nyung yari feestjes, veel bands treden overal op. Kortom waar je ook langskomt in de stad, hoor je al van verre een harde swingende beat van kaseko muziek. Kaseko is Surinaamse dansmuziek, voortgekomen uit de traditionele Surinaams-creoolse kawina muziek. Veel percussie- instrumenten. Het swingt heerlijk. De band Sabakoe treed dan heel veel op. Zij zijn erg populair. Wanneer je nieuwsgierig bent dan kun je hen misschien een keer googlen. Het is een hele leuke ervaring om een keer rond de kerst en vooral oud en nieuw in Paramaribo te zijn.  Zelfs CCN heeft op zijn officiele website de pagara-estafette van Paramaribo op oudjaarsdag bestempeld als een van de fantastische jaarsafsluitings activiteiten in de wereld. Zo ! Tja daar kun je natuurlijk Kampen met karabiet schieten sessies ook bij zetten. Aan het eind van een feest, volgt er standaard een afsluiting met een pagara. Een pagara is Chinees vuurwerk met zeker 1000 knallen.

Paramaribo stroomt midden december vol met " Nederlandse Surinamers" die hier de kerst en oud en nieuw komen vieren bij hun familie. Echt , ik begrijp heel goed waarom ze dan komen. Het is hier dan namelijk supergezellig en oudejaarsdag is echt geweldig ! Met werkelijk overal zoveel vuurwerk. Opvallend is het verschil tussen Nederlandse Surinamers en de " echte" Surinamers. De eerstgenoemde groep is veel Europeser en ziet er over het algemeen ' rijk' uit. Zo gedragen ze zich ook wel een beetje....sorry . Maar dat is mijn mening. Ze hebben veel meer geld te besteden en showen dat ook maar al te graag. Velen zijn in opperbeste stemming en er wordt veel gelachen.

Oudejaarsviering: hoe gaat dat in zijn werk? Plek: Domineestraat.

Mensen komen samen in het centrum van de stad rond 10.00 uur 's ochtends reeds, om getuige te zijn van wie het langste lint van vuurwerk kan creeren. Knallers worden aan elkaar geregen ; een sliert van 100 kan wel tien seconden doorgaan na het afsteken van het lont, andere hoor je wel minutenlang. Iedereen dromt om het geknal van het vuurwerk te horen. Naderhand is het een zee van rood papier.

Rond half twaalf uur begon dan de ' echte'  pagara estafette. Natuurlijk was er van te voren wederom heerlijke muziek. Op de kruising Jodenbreestraat en Domineestraat werd de eerste pagara aangestoken. Daarna volgden de pagara's van de andere winkelzaken in rap tempo. Voor velen is het afschieten van pagara's op 31 december een lust voor het oog. Onbevreesd staan ze ernaar te kijken, steeds onder het wakend oog van de brandweer, die alles goed in de gaten houdt. Gelukkig gebeurde er deze keer geen ernstige zaken. Met oordoppen in (deed Berry niet, hij zei " Melkbussen schieten is echt luider" ) bekeken we het hele gebeuren. Ik vroeg aan een jongen waarom ze dit precies nou deden. Hij antwoordde al een beetje high van zij Parbo bier: " Het is vooral om de boze geesten weg te jagen" . Het is reuze gezellig overal, voor iedereen wat wils. Eten en drinken en dansen op de tonen van South South West op straat tot laat in de middag. 's Avonds zijn er nog enkele plekken waar de feestende massa naartoe trekt. Naar 't Vat en het oudejaarsfeest van Telesur. Wij vonden het rond vijf uur, half zes, wel even mooi geweest en gingen even een korte siesta houden en aten lekker wat moksalesie. Vanwege het mooie weer waren onze gezichten verbrand ! In 't vervolg beter smeren. Dat was even wat minder....tja..Rond 23.00 uur gingen we weer verder en gingen samen met de familie Duttenhofer het nieuwe jaar in luiden met champagne. Berry ging stoer samen met Ome Werner vuurwerk afsteken.

Ieder huis heeft hier zijn eigen pagara , om zo de boze geesten rond je huis te verjagen. Met een wierrookje in de hand stak Berry heel stoer de enorme pagara aan. Bam, bam bammmm ! Wat een knallen. Geen geest meer te bekennen. Met een glimlach op onze gezichten vielen we rond 3 uur in slaap. Wat een dag.

We starten deze week rustig. Volgende week volop aan de bak. De voetbalschoenen van Berry staan al in de aanslag. Berry voetbalt nu zelf bij zijn veteranenvoetbalclub Indra Maju dat letterlijk " Gods bescherming"  betekent, maar dat even terzijde. Hij staat rechtsbuiten. Heeft vorig jaar een paar keer gescoord. Ik ben alweer wat aan het helpen bij resort " Zin" en begin volgende week weer met het volgen van mijn yogalessen. Morgen gaan we naar Bernharddorp, naar de Indianen gemeenschap. Miraldo zijn moeder wordt 75. We zijn uitgenodigd om dat samen te gaan vieren. Gisteren een mooie fietstocht gemaakt richting het ' groene' Para. Via Houttuin. Was erg mooi, die kant waren we nog nooit opgefietst. Mark en Ilse komen binnenkort in Suriname. Helaas iets later dan gepland maar we zien ze volgende week. Daar hebben we veel zin in. Zij gaan in Kekemba resort verblijven, een hele mooie plek.

Als laatste hier nog even onze Brazil top ten:

Berry zijn top 10 van Brazil:

1. Lencois 2. Pipa 3. Gids Roliena 4. Favela in Rio de Janeiro 5. Ontmoeting Pascal & Brandon 6. Natal 7. Verse oesters eten op het strand van Fortaleza 8. Salvador de binnenstad Pelourinho 9. Uitzicht tijdens de busreizen 10. Carne en garnalen eten.

Mijn top 10 van Brazil:

1. Lencois " Chapada Diamantia" geweldig wandelen 2. Praia de Pipa met de geweldige stranden en zwemmen met de dolfijnen 3. Rio de Janeiro en het uitzicht vanuit ' onze'  favela 4. Italiaans eten bij Pascalino en bij hem logeren in Lencois en wandelen. 5. Pipa  " pousada Xama" met al de kolibri's 6. Heerlijk rustig reizen samen met mijn lieve man Berry 7. Salvador en zijn indrukwekkende binnenstad Pelourinho , ontmoeting Edward the hippie 8. Naar de film met Raissa over Luiz Conzaga in Recife en het prachtige Olinda bekijken 9. Eten op de markt in Belem 10. Natal met het prachtige strand en de eettentjes die langs rijden.

We hebben wat foto's van Brazil op Brazil impressions gezet mocht je die willen bekijken. Voor de rest kun je bij foto's , foto's zien van oud en nieuw.

Voor nu een dikke zoen voor jullie allen van Berry en mij. Hasta luego !!! xxxx

1. Casper herbrink:
    4 januari 2013
    vergeet niet een tandeborstel en een handoek mee te nemen naar bernharddorp, ik vermoed dat er weer een overnachting zit aan te komen.
    nog de beste wensen!!!
  2. Roliena & Berry:
    5 januari 2013
    Hi Casper, voor jou ook een goed nieuw jaar. Goede tip van die tandenborstel , ha ha. Doet ons denken aan de eerste keer in Bernarddorp met jou. Wat een belevenis ! He Casper, tot hores . We houden je wel even op de hoogte. B & R.
  3. Plonie:
    6 januari 2013
    Mooi verhaal en sfeervolle foto's.