Muziek in bar Brasa, kruidentour, joggen en wat voetbal in Suriname.

25 september 2017 - Paramaribo, Suriname

We beginnen vandaag met een gedicht van Berry.

" Ach Suriname u ligt mij zo aan het hart.

Soms raak ik wat verward door uw vriendelijkheid van leven, het niet nemen , maar het geven.

Iedere dag staat u op met een glimlach.

Voor u is heden niet het verleden.

Verleden kent geen zin.

Voor u zijn alle dagen, een stralend nieuw begin". Geschreven op 12 september.

Afgelopen woensdag zijn we bij de jamsessie avond in Bar Brasa gaan kijken.

Henry had Berry gevraagd of hij wilde komen luisteren en mee wilde entertainen. Zo gezegd zo gedaan. Het zou eigenlijk om 21:00 uur beginnen maar zoals jullie weten nemen Surinamers die begintijden niet zo nauw. Daar houden we al een beetje rekening mee.

Er waren die avond een aantal leuke muzikanten bij elkaar.

Harald de bassist, John Robinson de gitarist, Frits roadie / zanger, Moraya en Francis de zangeressen. De andere namen heb ik nu niet helder.

Berry ging op een gegeven moment lekker meezingen en de swing kwam er goed in. Je kunt een filmpje bij video zien als je dat leuk vindt. UB 40 passeerde o.a. de revue en Elvis Presley.

Muziek maken doen ze hier graag in Suriname.

Het was een sfeervolle zwoele avond. Deze avond ging door tot stemming. Wij taaiden af rond 01:00 uur. We worden ook iets ouder :).

Bij visverkoper Faisal heerlijke botervis gekocht Faisal bood ons aan, om achter in zijn winkeltje even te wachten en te genieten van het mooie uitzicht over de snelstromende Surinamerivier en de enorme Bosjesbrug. Echt een mooie plek.

Vervolgens een bezoekje gebracht aan de levendige Waterkant. Brian de houtbewerker en sieradenman ontmoetten we ook weer. Een leuk weerzien. Hij maakt mooie spullen van kokosnoten en zaden van bomen. De maripa vrucht is een van zijn favorieten.

Maripa is een bosvrucht die mensen in noodgevallen in het bos eten maar hij wordt ook verkocht op de markten. Er zit weinig vruchtvlees aan een vrucht; de noot is zeer groot. Het is daarom niet handig als tussendoortje; het is veel werk om te schillen. Het is een fruitsoort voor de liefhebber of voor diegenen die eens wat anders willen proberen.

We zijn ook bij het Surinaamse archief langs gegaan. Ik wilde heel graag helpen om het Slavenregister in kaart te brengen.

We hebben informatie ingewonnen en ik heb afgelopen week al meegeholpen als vrijwilliger.

Ik ben lid geworden van de werkgroep Surinaamse slavenregisters openbaar.

Je krijgt dan een scan toegestuurd en gaat dat thuis digitaal ontcijferen. Het is heel leuk om te doen echt een puzzelwerkje. Het kost wel veel tijd, maar dat heb ik nu. Ik zal er een foto bij doen, dan kun je er een beeld bij hebben.

Als dit project klaar is en dat is al snel, vanwege de vele vrijwilligers, dan komen er nieuwe projecten. Ik kan daar op intekenen.

Van de week ook bij het bekende zwembad Parima bezocht. Daar krijgen heel veel Surinaamse kinderen zwemles. Het is een echt wedstrijdbad.

Afgelopen vrijdag hadden we onze eerste visite. Barry en Vatima kwamen gezellig bij ons langs. Berry had een lekkere bruine bonenschotel gemaakt. Eten hoort bij bezoek hier. Fatima noemde het zo :

" Yu bere kan bos

Mar a njang no mag pori"

Dat betekent zoiets als ' Je kan zo bekomst ( vol zitten) zijn. Het eten mag niet bederven.

Dus door eten!

Nog een uitspraak over eten kregen we te horen van Dion.

Dion van de fietsenverhuur zei het zo:

" Jullie bakra's ( Nederlanders) eten om te leven

Wij Surinamers leven om te eten".

Overal is hier eten! Echt waar.

Dion kwam ook nog met deze uitspraak:

" Jullie hebben de BOB ( Bewust onbeschonken bestuurder) wij hebben de BERT ( Bezopen en rijdt toch).

Helaas is dat hier echt zo. Gelukkig controleert de politie de laatste tijd veel strenger.

Er waren best wel wat auto ongelukken.

Goed opletten dus in het verkeer.

Het was een gezellige avond op ons balkon.

Zaterdag had ik een kruidentour bij Afobakaweg en Overbridge. Ik had er enorm veel zin in.

Het was een leerzame dag. Alleen jammer dat Dhr. Kewal nog ergens op de Tafelberg in het binnenland zat en zijn lezing en rondwandeling door zijn tuin niet door kon gaan.

Was niet helemaal goed afgestemd door beide partijen, jammer voor Amazone wellness tours. Maar vooral jammer voor ons als groep.

Dit soort zaken gebeuren nog wel eens in Suriname. Je moet echt goed afstemmen!

Vaak bellen dan komt het wel goed...

We krijgen gelukkig de lezing binnenkort alsnog.

Vooral zal er veel aandacht zijn voor de ' Moringa plant' .

Moringa oleifera staat ook wel bekend als de 'wonderboom' vanwege de hoge voedingswaarde en medicinale eigenschappen van de bladeren en vruchten van de boom.

Daar vertel ik dan een andere keer over.

Nog wel een bijzondere lezing gehad van Dhr. Armand Amatali.

Over Kwantum energie.  Kwantum fysica en mechanica.

Het verhaal van Meneer Armand is gebaseerd op de leer van Dhr. Emoto.

Masaru Emoto is een Japanse onderzoeker die vooral bekend is door zijn omstreden onderzoek naar het vermeende geheugeneffect van water en energetische eigenschappen ervan.

Bijvoorbeeld dit:

Emoto beweerde bijvoorbeeld dat ijskristallen mooiere vormen hebben die ook meer symmetrisch zijn wanneer het water waaruit ze gevormd worden is blootgesteld aan esthetisch "mooie" dingen (vriendelijke woorden, zachte muziek, afbeeldingen van mooie landschappen) dan wanneer het wordt blootgesteld aan esthetisch "lelijke" dingen (gescheld, dissonante muziek, natuurgeweld)

Daar ga ik nu niet te uitgebreid op in maar als je er meer over wilt lezen moet je dit eens lezen:

The True Power of Water: Healing and Discovering Ourselves

Boek van Masaru Emoto.

Dhr Armand zelf ingenieur geloofde in de theorie van Dhr. Emoto en  beweerde ook bepaalde krachten te hebben. Hij liet wat zaken zien en ging de ruggenwervel van Jason wat rechter zetten. Genezing van de laagste energie.....Ik vond het wel interessant. In Suriname zijn veel mensen heel spiritueel bezig. Bijzonder om te zien.

Veel wetenschappers zijn sceptisch over deze theorie.

Ik zal wat foto's plaatsen van die dag.

Na de ' aparte lezing' even alles van ons afgeschud tijdens een fijne Zumba les'.

Laatste stukje is iets luchtiger hoor.

We hebben op zondagochtend heerlijk hardgelopen bij de Dierentuin en in de cultuurtuin. Zo'n prachtig gebied ! We waren helemaal verrast. Ik heb er een filmpje van gemaakt. Kun je bij video's zien als je dat leuk vindt.

Omdat het gras vervangen wordt op het Onafhankelijk plein houden ze de zondag vogeltjes markt nu bij het terrein van de Zoo.

Remy , de broer van Barry , even opgezocht en zijn picolet ( zangvogeltje) bewonderd.

Er was vandaag geen wedstrijd. Normaal zingen de vogeltjes dan tegen elkaar. Op mijn oude blog van 2013 kun je er wel iets over lezen als je vogelfreak bent.

Tenslotte nog even dit. Gisteren met Barry en Fatima de voetbalfinale tussen Robin Hood en Intermoengotapoe bekeken in het André Kamperveenstadion .

Een snelle, felle wedstrijd. Met als klap op de vuurpijl Ronnie Brunswijk himself. Hij kwam de laatste zes minuten ook nog in het veld nadat hij een overdreven warming up had gedaan. Veel mensen moesten lachen.

Robin Hood won uiteindelijk met 2-0.

We gaan deze week drie dagen de jungle in.

Botopasi here we come!

Nu de tassen inpakken met op de achtergrond het liedje ' de Kans' van Teve. Een razend populair liedje, dat hier grijs wordt gedraaid op de radio.

Bye bye , till next time. Bosies xxxx.

1. Dikkie:
    25 september 2017
    Prachtig gedicht Berry..love it!
    Mooi verhaal Ro. Ik denk dat de wonderboom heel goed voor Luca is.
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven!
    Lieve groet van ons xxx
  2. Ro:
    25 september 2017
    Ik zal goed op de wonderboom gaan letten.
    Ik zal de complimenten doorgeven voor Berry.
    💋Liefs terug.
  3. Germa:
    Lieve Rolien en Berry
    Ontzettend leuk om jullie avonturen te lezen. Geweldig dat jullie dit samen doen. Geniet ervan! x Germa
  4. Ro:
    Hoi Germa,
    Het is inderdaad heel mooi en fijn om dit samen te ervaren. Erg fascinerend allemaal en leerzaam. Liefs daar. Succes met vuur en vlam.