Bezoek Rijsdijk, afscheid bij Ro & Lys en overlijden van Hugo Chavez

5 maart 2013 - Paramaribo, Suriname

Lieve allemaal,

Even een kort verslag. Wij zouden nl. afgelopen nacht naar Venezuela vertrekken maar we hebben een dag vertraging. Nu vliegen wij vannacht eerst naar Curacao en vervolgens door naar Caracas. Vanaf Curacao naar Venezuela , Caracas is een half uur vliegen. Jawel, misschien hebben jullie het nog niet gehoord, maar Hugo Chavez is overleden. Misschien kunnen wij zelfs een stukje van de begrafenis 'live'  bijwonen. We zijn de komende twee dagen sowieso in Caracas. We zullen deze historische gebeurtenis en rouw bij zijn volk vast zien. Bijzonder. Over dit alles zal ik zeker schrijven wanneer ik internet mogelijkheden heb.

Vorige weekend samen met Shantie en Chris naar hun buitenverblijf geweest. Ze wilden ons alles laten zien. Ze hebben het perceel pas twee jaar en zijn er enorm bezig. Chris wil er voetbaltrainingen gaan verzorgen en Shantie wil yoga lessen gaan geven en holistische zaken. Ook wil zij er een snoezelruimte bouwen voor kinderen met een beperking. Ze hebben zelf een gehandicapte zoon Viren. Ze weet er dus alles van. Er komt nog een zwembad op het terrein. Allebei zijn ze heel enthousiast. Het is een heerlijke rustige plek in het district Parra. We hebben een fijne dag daar gehad. Samen doksen (eend) met masala en salade en rijst gegeten. Charlie de beheerder heeft ons ook vanalles uitgelegd.

S' avonds een enorm groot feest gehad bij Indra Maja was erg leuk. Een prachtig optreden van Javaanse danseressen gezien met hun traditionele dans. Helaas had ik mijn camera niet bij mij. Heerlijk Javaans gegeten en natuurlijk gedanst. Echt we maken alle culturen hier van dichtbij mee. Zelfs nog bij een Javaanse kerkdienst geweest. Daar was een khaum (priester) bij en een imam voor de vele Javaanse moslims. Vuur werd aangestoken en allerlei rituelen werden wederom gedaan. Hun handen hielden ze voor zich in een dankhouding en later wreef een ieder over zijn /haar gezicht om de zegeningen te ontvangen. Een mooi gezicht.  In bananenbladeren kregen we toen het gezegende eten voorgeschoteld . Dat konden we meenemen naar huis in een plastic zakje. Gelukkig werden we door iedereen bijgestaan want we wisten niet precies hoe alles in zijn werk ging.

Gisteravond afscheid gevierd bij Ro en Lysbeth. Frank en Marianne waren er ook gezellig bij. We hebben heerlijk op hun balkon gezeten en hebben gezamenlijk heerlijk gegeten. Pom, rijst, salade. Toastjes met brie. typisch Lysbeth. Zo lief. Lief kadootje van Lys gekregen een doosje met lieve gedachten. We gaan namelijk uitlandig zijn. Zo noemen ze dat hier wanneer men buiten Suriname gaat reizen. We zullen naar Venezuela gaan. Noord -West kust. Vliegen door naar de eilanden Trinidad en Tobago en als laatste bezoeken wij Saint Lucia. Onze snorkels zitten in al in onze bagage. Check maar eens hoe helder het water daar is.

Hugo Chaves en Venezuela:

Terwijl ik dit nu schrijf, horen we via CNN dat Hugo Chavez is overleden. We zijn heel benieuwd hoe de situatie daar is in Venezuela. 58 jaar oud is hij geworden. We zien dat  veel mensen op straat staan, zingen en huilen.

Morgen deze tijd zijn we in Caracas. We gaan voor het eerst couchsurfen. Dat is een organisatie voor reizigers. Wij zijn er lid van geworden. Heel handig. 'Travelers help travelers', zullen we maar zeggen. We logeren twee nachtjes bij een hele leuke jonge vrouw Karina. Jullie zullen de foto's nog wel zien. Zij woont in de wijk Bello Campo.

We hoorden ook dat de Venezulaanse munt met een derde is gedevalueerd. Wat een toestand allemaal. Spannend hoe alles gaat verlopen. Best apart, hoe we alles zullen aantreffen daar. Nationale rouw en verdrietige mensen....tja....

We houden jullie op de hoogte. Kunnen bijna voor verslaggevers gaan werken met al deze ontwikkelingen om ons heen.

1. Iris:
    6 maart 2013
    Wat bijzonder om bij dit historische moment aanwezig te zijn, zeker voor een geschiedenisdocente!
  2. Willem Visscher:
    12 maart 2013
    Hallo lieve vrienden,
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag Rolien uit het koude Kampen.
    Wij wensen jullie nog een plezierig verblijf toe.

Liefs Willem en Anneke.
  3. Roliena & Berry:
    12 maart 2013
    Dank jullie wel !! Lief hoor . We zijn nu in Morrocoy National Parc. We gaan er samen een mooie dag van maken.