Avonturen in Venezuela ...spannend hoor.

15 maart 2013 - Chichiriviche, Venezuela

Hallo allemaal,

Even een reisupdate van ons.

We zijn in Venezuela. Ik schrijf vanaf mijn telefoon wat vrij lastig is. Venezuela is een vrij ruig land. Maar ontzettend mooi. We hebben al vanalles beleefd.

We kwamen precies met de rouwdagen van Hugo Chavez aan. Wat een mensen in de stad. Ik kreeg er soms wel kippenvel van. Historisch om dit allemaal zo life mee te mogen maken. Mensen waren de eerste dagen echt down... Hoewel in sommige delen van de stad (Caracas) gewoon door gingen hoor. Via couchsurfen (een organisatie van reizigers die reizigers helpen) gingen we logeren bij Karina. We logeerden bij arme mensen die echte ¨chavista's¨ waren. Ze waren oprecht verdrietig ! De arme mensen kregen nl. van hem huizen en koelkasten en ziekenhuizen... Waren daardoor heel blij met hem , best wel even te begrijpen. We hebben ook bij anti Chavez mensen gelogeerd. Dat zijn er hier ook veel hoor.  Zij zeiden¨ hij investeerde alleen maar in het buitenland¨ Paraquay, Cuba, Colombia en Bolivia... Venezuela is nl. het op twee na rijkste olie land in de wereld na Dubai. We hebben enorme olie raffinaderijen gezien langs de kust in het noorden.  Veel projecten die ze hier de laatste 14 jaar hebben bedacht worden helemaal niet afgemaakt. Dat zie je ook echt door het gehele land. Veel leeg staande gebouwen. Triest om te zien.

We maken al bijna twee weken een drooglegging mee. Heel soms gaan we stiekem op biertjes zoektocht samen met de hoteleigenaar Mauricio de Italiaan bijvoorbeeld. Natuurlijk kijken we goed uit. Wel een beetje spannend maar aardig wat mensen doen het op die wijze. Zo´n drooglegging is apart hoor. In supermarkten zitten er een rode band voor de alcohol afdeling. Als het goed is , is het morgen om 6 uur s ochtends af gelopen.... yahoo.

Even kort want ik word gek van deze phone. Veel mensen zijn niet blij met Maduro. Overal zie je graffiti dat hij een leugenaar is. Het wordt straks een aparte tijd hier. Wat gaat er gebeuren met de politiek... de mensen zijn niet blij.

We hebben elke dag stroomuitval. Hoort er allemaal bij. Devaluatie van de munt . Dat is natuurljk in ons voordeel. Ik heb alleen net weer illegaal geld om moeten wisselen bij een supermarkt. Allemaal heel spannend ergens achter in de supermarkt. Gewoon rustig blijven en goed om je heen kijken... Ik vind het wel een gedoe telkens. Als we nl. gewoon pinnen dan krijgen we 8 ipv 30 ..Nou dan wil je wel wisselen op deze wijze.

Op dit moment zitten we in Chichiriviche. Een schattig klein stadje. Toen we aankwamen leek het wel of hier net oorlog was geweest. Overal puin en zandwegen en afval. Uiteindelijk na lang zoeken posada Aloe gevonden. Werkelijk prachtig ! Met hele lieve eigenaren. Ze vertroetelen ons. Met mijn verjaardag 12 maart hadden ze zelfs taart!  Iedereen heeft hoge muren ivm criminaliteit.

Het stadje is wel geinig en heeft ook hele leuke straatjes hoor en alle 32 eilanden hier dichtbij zijn allemaal bounty eilanden. Daar komt iedereen voor en wij ook. Helaas kan ik nog geen foto´s oploaden maar dat komt spoedig. Werkelijk prachtig !

De mensen zijn super vriendelijk en behulpzaam in Venezuela. Het helpt echt dat ik Spaans spreek, want ook hier spreken velen nog niet geweldig engels. Wel wat meer dan in Brazil. Vandaag doen we rustig aan en ik zit nu even in een internet cafe. Op mijn telefoon kan ik niet schrijven... Morgen reizen we naar Maracay en gaan vandaar door naar Puerto Colombia. We gaan samen met Marien , onze nieuwe vriendin.

Oscar en Marien uit Maracay zijn geweldige mensen. Hen hebben wij ontmoet omdat we bij hen zijn wezen coachsurfen. Een heel weekend met hen op pad geweest naar Henri Pittier National Parc en de badplaats Ocumare. Daar hebben Berry en ik ook onze ogen uit gekeken ...Want veel vrouwen hier in Venezuela hebben hun borsten laten doen ! Sjeempie. We hoorden voor 20000 bilivares zo´n 700 euro. Nou heel veel dames hebben dat dan ook gedaan en tevens hun billen laten liften. Wat een enorme tieten hebben ze.

Zelfs de paspoppen hebben enorme jukkas. Trouwens we gingen even benzine tanken voor 10 liter betaal je hier 10 cent ! Dit omdat ze zoveel olie hebben....De natuur is magnifiek hier. Heel veel pelicanen en fregatvogels zien we voorbij vliegen. Gaaf gezicht.

Morgen ontmoeten we Marien weer in Maracay. De bussen rijden hier gigantisch hard. Is best eng, 160 kilometer per uur. Je moet hier in Venezuela echt van avontuur houden om hier rond te reizen. Het is soms echt anarchie hier. Dit horen we ook van Mauricio de posada eigenaar. Heel bijzonder...om eens te zien. Er moet hier nog veel gebeuren hoor in dit land. Als het donker wordt moet je maar niet meer op straat lopen bijvoorbeeld. Is gewoon te gevaarlijk. Dat doen we dan ook braaf.

We vervoeren ons soms met motortaxi´s net heb ik mij hier ook voor 10 bolivares laten afzetten is 30 cent. Nou voor nu even genoeg ....ik ga weer door.

Kusjes en tot schrijfs. Roliena Maria.

1. Truus St.:
    16 maart 2013
    Lieve Roliena, beetje laat maar nog van harte gefeliciteerd!!!

Joop en Truus
  2. Yvonne Koster:
    18 maart 2013
    Beste Roliena en Berry,
    Met interesse volg ik jullie reisverslag, heel bijzonder. Zelf heb ik ook veel gereisd, heb alle continenten van de wereld bezocht. Maar ben nooit in Venezuela geweest, wel in de buurt omdat ik o.a. Curaçao heb bezocht. Ik vind het een leuk idee, om jullie reis ervaringen via dit reisblog aan andere mensen over te brengen. Zelf verblijf ik grotendeels in Portugal, Algarve. Hier heb ik een woning.
    Ik verheug mij erop om meerdere ervaringen over jullie te lezen. Het is toch een leuk idee, dat mensen die elkaar niet kennen, zoals in mijn geval, toch op de hoogte kunnen blijven wat sommige mensen ondernemen. Wees voorzichtig, hartelijke groeten van mij Yvonne Koster uit Sâo Bras de Alportel, Portugal.
  3. Roliena & Berry:
    18 maart 2013
    Beste Yvonne,
    Leuk om te lezen dat je ons volgt . A stranger! Ha ha. We genieten enorm. Heb zelf ook heel veel gereisd . Venezuela is voor mij wel het spannendste land tot nu toe ! Maar bijzonder mooi ! Ik ga door want we hebben even wat andere zaken aan ons hoofd. Ome Werner onze huisbaas is namelijk plotseling overleden aan een hartaanval zo triest ! Maargoed Yvonne misschien we will meet ?! Xx Ro
  4. Herm:
    19 maart 2013
    spannend allemaal,,en voor al ,de politieke onzeker heid.mensen vertrouwen elkaar nietmeer op den duur. maar van sommige dingen herken ik wel wat. ps nog gefeliciteerd met je verjaardag, langzal je leven
  5. Roliena & Berry:
    19 maart 2013
    Hi Herm,
    Bedankt voor de felicitaties.
    We volgen khc op de voet hoor!
    Berry leest zelfs af en toe ' de Brug' grappig hè ! Groetjes terug en ook voor Dinie ! Van ons beiden natuurlijk ! X