Bezoek aan Pikin Sranan ‘ It’s all organic’ ! Bosbivak en vakantie vieren op Curacao.

22 december 2018 - Willemstad, Curaçao

Al heen en weer slingerend rijden we met onze privé chauffeuse ‘ Agnes’ via een detour een (borropasie noemen ze het ook wel in Sranantongo) naar de Schotelweg, waar de biofarm ‘Pikin Sranan’ er prachtig groen bij ligt.

We zouden bijna omkeren want de gaten en kuilen in de weg werden steeds heftiger en we slingerden alle kanten op in het autootje van Agnes.

Wel een mooie natuur om ons heen maar misschien toch handiger om de grote wegen de volgende keer aan te houden, richting Lelydorp.

Wel enorm trots op Aggie. Ze rijdt als een kerel door het ruige verkeer van Suriname en bracht ons deze dag dus wel veilig op alle plekken.

Aangekomen op de biologische boerderij ' Pikin Sranan' worden we verwelkomd door een charmante man met helder blauwe ogen.

Al snel blijkt dat Dennis Tauwnaar heel veel over de natuur weet.

Dennis vertelt

Hij vertelt heel enthousiasmerend en ik leer veel van hem. Pikin Sranan betekent trouwens Klein Suriname.

We krijgen een lekkere lunch waar natuurlijk moringa, neem en veel verse kruiden in verwerkt is. De verse papaja salade wordt vergezeld met paarse Napi en een bang bang filet (die trouwens in verse kokosolie gebakken is).

Peggy, Eury, Agnes en ik gaan na de lunch samen met Dennis de farm op en hebben dan dus een echte "biotour", Dennis vertelt uitgebreid over allerlei verschillende planten .

Pikin Sranan

Eerst komt de Anijs plant voorbij‘ Ze noemen het Swiet watra als je de blaadjes in water zet en daar vervolgens mee baadt, kan het je tegen allerlei vrouwenkwaaltjes helpen’. Meldt Dennis.

Dennis heeft ook mega veel moringa bomen . Ik noem hem de moringa koning . Moringa is zo’n geweldig kruid. Goed tegen allerlei aandoeningen hoor.

Lekker de thee ervan drinken.

Of de blaadjes gewoon verwerken in een salade.

We zien verse cayenne peper, in het Sranan tongo noemen ze dat ‘ alata pepra’ .

Hoezo? Een alata is toch een rat ? Vraag ik.

Nou, omdat vanwege de vorm van de pepertjes ( alata kaks pepre) rattenkeutelpeper, ze hebben de vorm van keuteltjes.

Alata pepre zijn die zeer scherpe kleine rode Spaanse pepers.

Meestal worden de zaadjes verwijderd, omdat deze het heetst zijn , glimlacht Dennis.

Vervolgens zien we de kentjoer plant. En die ruikt lekker! Ze maken hier de saté mee. We krijgen allemaal een blaadje te ruiken en drukken het bijna allemaal lekker in onze neus. ‘ Ohhh , daar willen we allemaal wel een stekje van' , zeggen we in koor’. ' Dat ga ik voor jullie regelen zegt Dennis’ .

‘Deze plant houdt van schaduw en nat.

Wat extra mest erbij en klaar.

De bladeren worden dus veel gebruikt in boemboes voor saté.

We passeren een wilde Koriander . In het Sranan noemen ze dat ‘ Kwintoe’ .

Wat een geur! Heerlijk. Kwintoe sneki weri.

De dikminti wiri plant komt voorbij dat is ‘ wilde tijm’ zo die ruikt goed.

Thick leave thyme. In het Engels.

Zelf gebruik ik deze plant ook veel met koken. Heerlijk vers !

Wild oregano of Dik minti wiri heet het dus.

Dennis vertelt verder :

'Dikminti is een kruid welke we in Suriname meer moeten leren gebruiken in de keuken, maar ook voor onze gezondheid'. Het is goed voor je als je bijvoorbeeld pijn in je keel hebt. Maak er thee van dat is echt verzachtend.

Ze kan ook in kerrie gerechten zoals ze dat in India doen.

Paarse napi , fishi en ..

Het is geen sierplant zoals velen het hebben in potjes.

Het is een kruid met een krachtige werking, maar vooral een heerlijke smaak.

' Maak dus meer gebruik van de kruiden om u heen , in plaats van klaargemaakt of verpakte kruiden te kopen, waar u de herkomst niet van afweet’.

Nog zoveel kruiden passeren de revu: Nana munt ,masoesa en  groene katoen.

Groene katoen kan je erg helpen wanneer je menstruatiepijn hebt.

Je maakt er vrouwenthee van.

Gaat ermee stomen wanneer je vaginale pijnen hebt.

Hangmatten en touw maken ze trouwens ook van die katoen.

We zien de anona Montana ' de boszuurzak' een hele speciale boom is dat.

Een spirituele boom volgens Dennis.

De bladeren kunnen je trouwens heel loom maken.

Papaya melk

We zien verder nog een heel mooi oranje bloempje tussen de kruiden pronken.Brudu weri plantje noemen ze die.

Ik weet nu even de werking niet.

Tenslotte ruiken we de Knofloku weri plant. Zo , die ruikt sterk naar knoflook. Heel anders dan een knoflookteentje.

Dennis laat op het laatst nog zijn droogtunnel , waar bananenmeel wordt gemaakt , zien. Tevens liggen er cacaobonen te drogen.

We kopen tenslotte allemaal zijn vers gemaakte moringa broodjes.

Die zijn echt smakelijk!

Het was een leuke middag op de biofarm.

Met een voldaan gevoel rijden we weer terug naar Paramaribo.

We drinken allemaal in Lelydorp nog een roze dawet. Dat is een Indonesisch frisdrankje gemaakt met o.a. citroengras en cocosmelk. Proost!

---------

Vorige week ook nog met de yoga cursisten van het ICC ( Indian Cultural Centre) naar Bosbivak toe geweest . Daar yoga beoefend in de buitenlucht en genoten van de mooie natuur.

Zie voor meer informatie de foto's, als je interesse hebt.

Su

Bosbivak ligt trouwens niet ver van Zanderij Airport vandaan .

Een klein uurtje rijden vanuit Paramaribo. Het ligt aan de Savannah.

Terwijl ik dit nu schrijf zijn we op Curacao. We zijn hier nu alweer een week.

Weer veel beleeft o.a. met onze privé chauffeuse ' Charlène' . Ze is zo grappig.

Daar schrijf ik een andere keer over.

Yeah we reached the beach!

Berry heeft hier in de grote tuin waar we nu verblijven zelfs een hagedissen orgie gezien. Ja, ja , zo kun je wat meemaken.

Straks kerst vieren op de Antillen is bijzonder.

Ajo.

Fijne feestdagen alvast toegewenst.

Hier op Curacao zeggen ze : ' Bon Pasku i Feliz Aña Nobo'.

----------

P.s. Berry is twee weken geleden hard aangereden op de fiets door een auto die achteruit reed uit het Casino. De automobilist had vast verloren . Mafkees.

Berry door de lucht en zijn linkerbeen in de kreukels en bloed.

Gelukkig heeft Berry niks gebroken.

De fiets was ook nog aardig heel.

De mensen zijn nog wel uitgestapt...de vrouw zei ‘ geen politie erbij , want mijn man heeft gedronken’ waarop Berry zei ‘ rustig aan!  ik heb niks gebroken‘. Gelukkig zijn de wonden nu dicht en kan Berry weer iets beter lopen.

Aloë Vera, zeewater en Curacao bezoek helpen bij de revalidatie.

Kusje erop ook! 💋👍🏽

1. Mir:
    23 december 2018
    Hmm krijg zin om al die mooie kruiden te proeven en ruiken. Jammer genoeg kunnen we dat niet sturen. Dikke kus en fijne feestdagen mir
  2. Ro:
    23 december 2018
    Je zult het ook geweldig vinden bij Pikin Sranan biofarm. Dikke knuffel voor jou en een fijne kerstvakantie Mir!