Bezoek aan de Combe Markt en de Domineestraat

11 september 2012 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal,

Vandaag gaan we vooral even wat spulen voor ons huis inslaan en wat proviand kopen. Gerda adviseert ons om dat bij de Combe markt te doen. Een immense supermarkt ,ietswat verderop bij ons. Tante Gerda zegt " Ik drop jullie wel even, ik moet zo  toch werken". Gerda werkt voor hun eigen radio station Radio 10, Magic FM. Ze heeft haar eigen progamma ' Club Tropicana' . Gerda babbelt zo twee uurtjes weg en draait ondertussen heerlijke muziek. Ik denk dat jullie het zelfs op internet kunnen volgen. www Radio 10 Suriname. Oom Werner Duttenhofer is hier echt de ' Frits Spits'  van Suriname hoor. Veel mensen kennen hem en ook is tante Gerda voor velen een bekende vrouw. BS -ers zullen we maar zeggen. Bekende Surinamers :).

We stappen ondertussen in tante Gerda haar metallic fourwheeldrive en zijn binnen korte tijd bij de supermarkt. We worden verwelkomd door kraampjes, waar de pepers en Madame Jeanette's je om de oren vliegen. Surinamers houden van heet eten. Het hete eten heeft ook een functie. Door het pittige eten ga je weer zweten en daardoor koel je weer een beetje af.

We pakken een kar en lopen door veel paden. We zien dat ze zelfs melba toast verkopen en veel Albert Heijn produkten. Ze hebben zelfs verse Douwe Egberts koffie, daar kopen wij dan ook maar wat graag een pak van. Niks gaat er boven verse koffie s' ochtends. Onze kar raakt al aardig vol. Berry zal vanavond koken. We rekenen af bij de kassa en zien dat er ook nog een andere dame alles nogmaals controleert of de kassa dame geen fout heeft gemaakt. Wat een service. Normaal doen sommige mensen dat immers zelf.

Aan de buitenkant van de supermarkt staan de groente stalletjes. We passeren binnen nog even de slager en zien dat ze daar varkensstaartjes verkopen. (zie foto). Wanneer ik thuis aan Judith (de Creoolse hulp) vraag hoe ze dat klaar maken, zegt Judith met een enorm Surinaamse tongval " Ze koken dat voor in de soep of snijden het in stukjes, lekker man ! Jawel". We lopen langs kousenband, een hele lange Surinaamse boon. Wij eten vandaag, verse snijboontjes met paprika, ui, knoflook, kleine aardappels en lekker gemarineerde kip. We kunnen alle ingredienten kopen. We wandelen terug in de zinderende warmte en zien een hele mooie groene hagedis. Wat is het warm ...Ik ga echt een hoed kopen vanmiddag...

Twerwijl Berry alvast thuis de kip marineert en de aardappeltjes en de snijboontjes klaarmaakt,  lees ik even fijn in mijn nieuwe boek. ' Suriname in het hart'  van Diederik Samwel. We hebben dit amusante boekje van Wiep Koppert gekregen.  Berry had het boekje al in Nederland gelezen , dus ik kan nu genieten van veel herkenbare passages. Diederik heeft nl. samen met zijn vrouw en kinderen, ook een jaar in Suriname gewoond. Hij is ook actief geweest met voetbal en was freelance journalist. Misschien vragen sommigen van jullie af wanneer Berry gaat werken. Dat gebeurt pas echt volop in oktober. De mensen hebben hier zomervakantie t/m 1 oktober. Op 1 oktober begint de voetbalcompetitie ook. Wanneer wij alles exact weten, zullen wij dat natuurlijk vertellen. Eerst vieren wij ook echt vakantie. Komend weekend gaan wij dan ook het regenwoud in voor een aantal dagen. Waar was ik gebleven...

S' middags doen wij nog wat boodschappen in de Domineestraat. De winkelstraat van Paramaribo. Bij de winkel Kirpalani koop ik een leuke stro hoed en heb ook een prachtig paar originele hoge sleehak schoenen bemachtigd in maat 8.5. Dat is hier dus ongeveer maat 39.   Schoenen kopen in Paramaribo is voor schoenen fanaten zoals ,Roeline Snel, een waar ' paradise' . Ik koop ook nog even een lijstje voor mijn gekregen tekening van Erwin de Vries , zodat ik die mooi kan ophangen. Tevens koop ik voor weinig 10 srd  (2,euro 50) wat Afrikaanse stof om voor ons raam te hangen, i.v.m het licht s' ochtends.

S' avonds eten wij bij kaarslicht een heerlijke maaltijd. Nangh Switi. (Eet smakelijkin het Sranan). Op de foto's  zien jullie onze keuken en de eetkamer . It does the job.

A tamara. Dat betekent , tot morgen.

1. Henriette Wezenberg:
    11 september 2012
    Fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Dikke kus voor mijn grote broer, natuurlijk ook een voor jou. Liefs van ons.
  2. Ro:
    11 september 2012
    Dank je Henriette !! Ik geef het hem door met een smakkerd :)
  3. Jan Hansink:
    11 september 2012
    Zoeken ze nog een plaatjes draaier uit Holland?
  4. Roliena & Berry:
    11 september 2012
    Vast wel Jan !! Feestjes genoeg hier ! Elke dag rijdt er wel een party bus voorbij met feestende mensen !
  5. Hendrik Boonstra:
    Heu di heu!

Fawaka matties!
    Hoe smaakt het surinaamse bier, Berry!
    Mooi om te lezen dat alles goed met jullie daar gaat!

Groetnis út Fryslân
  6. Roliena & Berry:
    11 september 2012
    Hi Hendrik ! Tank je wol !! Het Surinaamse bier smaakt goed moet ik van Berry zeggen ! Later !
  7. Henriette:
    hoi hoi,

Echt superleuk om jullie zo te volgen. Wat een superverhalen en geweldige foto's. Ik mis je op school wel.. Ik blijf jullie volgen... Jullie lekker blijven genieten! Liefs henriette
  8. Roliena & Berry:
    11 september 2012
    Hi Henriette Heersema, best raar hoor om vandaag niet te hoeven vergaderen... Hoe was je eerste week ? Ik wens je sterkte met het opstarten . Is altijd pittig na zo'n fijne zomervakantie .