Bevrijd ? Gedicht van Berry & De Cultuurtuin met geneeskrachtige kruiden.

5 mei 2018 - Paramaribo, Suriname

Bevrijd?

Het zijn altijd de spa rood tafel heren,

die vanuit weelde constateren wie of wat

en wanneer wordt er bevrijd.

Er is geen visie, er is nooit spijt, het is de angst om toe te moeten geven.

Tv beelden hechten geen waarde aan een mensen leven.

Het is de hel binnen een computer spel.

Het is een zoektocht naar de werkelijkheid.

Mooie woorden voor een al lang verloren strijd.

Wat is eigenlijk bevrijd?

Berry.

Cultuurtuin en geneeskrachtige kruiden.

Elke week komen we zeker twee keer in de mooie cultuurtuin van Paramaribo om er hard te lopen en te wandelen.

Vroeger flaneerden er veel mensen door dit ' park' het was er heel netjes verzorgd.

De laatste tijd is deze verzorging van de cultuurtuin iets minder.

Ondanks het wat mindere onderhoud lopen er nog steeds veel mensen hard in de Cultuurtuin.  Het is er enorm groen en er staan gigantische mooie grote bomen.

Elke dag loopt Mamu ' de kruidenman'  voorbij bij ons appartement en bezoekt de cultuurtuin. Mamu verzamelt al 25 jaar kruiden uit de cultuurtuin en verkoopt deze kruiden op de grote centrale markt aan Creoolse marktvrouwen. Deze vrouwen geloven in de kracht van de kruiden.

Mamu is dus een echte kruidenexpert.

Vorige week kwamen we Mamu tijdens het kruiden plukken tegen.

We vroegen ' Wat heb je in je witte zak zitten?'.

Mamu antwoordde: ' Dit is Louise kruid, het is eigenlijk een natuurlijke jodium' ' Kijk als je het in je handen wrijft dan wordt het zwart' . Kijk maar eens . Desinfecterend kruid.

'Hier zie je nog een kruid dat noemen we Batoto, dat zorgt voor een betere stoelgang'.

'Mensen noemen het hier ook wel een kowru dresie  nemen. Is dus goed bij buikproblemen'.

Vinibita gebruiken we ook veel, dat is bitter en kun je drinken. Mamu heet eigenlijk voluit Lachmanparsad Ketwaroe. Wat een lange naam hè?! Mamu is een vriendelijke man.

Afgelopen week kwamen we hem weer tegen en kregen wederom kruidenles.

'Nu heb ik mope blad bij mij, vrouwen gaan met deze bladeren baden na de bevalling. De vrouwen gaan bovenop de bladeren zitten. Ook heb ik nu Tigribarba bij mij. Dat ga je in water doen. Het aftreksel drinken de net bevallen vrouwen en maken zo hun baarmoeder schoon!

Heel bijzonder allemaal.

Hier zie je nog wat foto's van de kruiden.

Mamu , zijn echte naam is Lachmanparsad Ketwaroe laat trots zijn gevonden kruiden zien.

Ook heb ik een filmpje van een grote kankantree gemaakt. Dat is een mega grote boom, ze noemen het hier de ' mama bon'. De moederboom.  Deze grote boom staat in de Cultuurtuin. Men gelooft hier dat de voorouders in deze bomen leven .

Je mag er niks van af hakken.

Dat brengt ongeluk.

Mamu laat een kruid zien voor een kowru dresie. Ik dacht Louise plant.

Misschien kennen wat mensen Lana Wolf uit Wezep. Ze maakt radioprogramma's en speelt in een gave band.

Lana Wolf is hier op vakantie geweest. Samen met haar man Jethran en zoon Tom! We hebben samen een paar mooie dagen doorgebracht. Veel lol gehad.

Afgelopen zondag samen wezen wandelen. De kleurrijke bloemenmarkt bezocht. Door de weelderige Cultuurtuin gewandeld en apen, kolibries en mooie vlinders gespot. Tevens heb ik een historische stadswandeling verzorgd.

We mochten van Ken een kijkje nemen in het Nola Hatterman instituut. Dat is een kunstacademie hier' . Tof om dat grote pand eens van binnen gezien te hebben en leerlingen live te zien schilderen.

Voor nu een fijn weekend toegewenst.

Fijne bevrijdingsdag in Nederland.

' Leve de vrijheid ' schreef mijn moeder net.

Mooi om erover te praten met elkaar.

Liefs van ons beiden.

1. Gerda Duttenhofer:
    5 mei 2018
    Altijd schone pics, levendige verhalen en bergen positiviteit. Heerlijk om te lezen! Ook Berry's gedicht 'Bevrijd?' vind ik uniek: geen hoogdravende taal, just simple and from the heart. Tan bun BerenRo
  2. Mir:
    5 mei 2018
    Gaaf Ro, die kruidentuin. Leuk om te leren. Kussie Mimi
  3. Ro:
    6 mei 2018
    Ohh beiden ! Mir & Gerda, Thanks for the reply!
    Mooi toch ?! Genoeg om over te schrijven..het blijft hier zo bijzonder. 💋❤️X Ro.