Een nieuw bewind er komt een andere wind.

16 juli 2020 - Paramaribo, Suriname

Such a special day ! Suriname has a new president .

Mister Chan Santokhi.

Vandaag is de inauguratie van de nieuwe president van Suriname 🇸🇷 meneer Chan Santokhi.

Ook is het gehele nieuwe kabinet beëdigd.

Er is zelfs ook een indiaanse minister nu. Die had trouwens een prachtige ceremonie. Kippenvel!

Tevens is de nieuwe vice - president Dhr. Brunswijk is ook beëindigd.

Voor het eerst in de geschiedenis heeft Suriname nu een Marron als vice president en dat is nog nooit voorgenomen .

Een bijzondere dag dus .

Dhr. Bouterse heeft het ambt overgegeven .

Ik wist dat de beëindiging op het onafhankelijkheidsplein zou zijn . Maar wilde bijna niet gaan vandaag i.v.m. Covid etc . Maar Berry mijn man zei : ‘ je moet toch even gaan proberen te kijken 👀 joh, het is geschiedenis! ‘ en je bent wel 20 jaar lang geschiedenis lerares geweest. Nu ben ik achteraf zo blij dat ik ben gegaan ! Eigenlijk moest je een uitnodiging hebben , anders moest je op verre afstand kijken maar dat werd voor velen ook onmogelijk gemaakt door de Corona protocollen ... Ik had mij mooi aangekleed en deed net alsof ik ook een uitnodiging had . Ik liep met wat bravour gewoon door .

Daardoor kon ik bijna vooraan staan . Ik had mooi uitzicht over het hele gebeuren en kon iedereen goed horen .

Er speelde een tienkoppige band .

Gisteren had ik ze al horen oefenen .

Naast de yoga studio NAMASTE zit namelijk een muziekschool. Ik herkende veel liedjes daardoor. Ze speelden ook het mooie Surinaamse volkslied.

De nieuwe minister president en vice president werden verwelkomd door indianen met prachtige trommelmuziek . Veel mensen die een officiële uitnodiging hadden zagen er feestelijk uit . Net was er nog een defilé van het leger en de marine.

Delano Bouterse heeft de presidentiële sjerp overgedragen aan Chan Santokhi . Ik vond dat een bijzonder moment . De nieuwe regering heeft een enorme klus. Dat weet iedereen . Er is een grote financiële crisis en ze moeten ook nog dealen met deze panepidemie. Er komt een nieuwe wind . We zullen zien wat de toekomst gaat bieden . Maar vandaag is het feest voor veel mensen .

1. Titia Dijkstra:
    17 juli 2020