De mysterieuze Rolling Stones - lockdown middag

23 augustus 2020 - Paramaribo, Suriname

De mysterieuze Rolling Stones’

Gisteren tijdens wederom een lockdown hadden we een themamiddag ‘ the Rolling Stones’ .

Logo Rolling Stones

We vertelden elkaar over de verschillende liedjes die we mooi van hen vonden.

We hadden beiden een top 10 gemaakt.

De volgende songs ( plus verhalen en weetjes) passeerden o.a. de revue.

We begonnen met :

Great picture - Rolling Stones

👄Sweet Virginia , iets meer een countrystyle nummer.

Het komt van het dubbelalbum Exile On Main St. uit 1972 .Voor de opnamen trok de band zich terug in een kasteel aan de Franse Rivièra. In een even decadente als relaxte sfeer werkten ze aan rauwe liedjes die niet direct waren bedoeld als commerciële krakers. We zagen er ooit een prachtige documentaire over .

Sweet Virginia is een ballad in countrystijl met een onvergetelijk refrein dat altijd uitnodigt om mee te zingen.

Berry kwam vervolgens met het nummer

👄Waiting for a friend.

Wainting for a Friend is een van de mooiste liedjes over vriendschap. Het is een loom liedje met een prachtig ingetogen saxofoonsolo.

In de videoclip van dit nummer spelen Richards en Jagger een hoofdrol terwijl ze op weg zijn om elkaar in New York te ontmoeten.

fotostill van de clip gemaakt :

Waiting on a friendWaiting on a friendWaiting on a friend in het caféWaiting on a friend ‘ Rolling Stones ‘

Wist je dat Johnny Depp het uiterlijk van Keith Richards overgenomen heeft voor zijn rol in ‘Pirates of the Carribean’ . Berry kwam met dit grappige weetje. Natuurlijk keken we deze videoclip ook even .

Videoclip Rolling Stones

👄Miss you . Was ook een liedje die voorbij kwam.

Na een aantal mindere albums in het midden van de jaren zeventig keerde de Rolling Stones in 1978 zelfverzekerd terug met het ‘Some Girls ‘ album. Mick Jagger bracht destijds veel tijd door in de New Yorkse discotheek Studio 54. De invloed van die nachten zijn duidelijk te horen op het broeierige ‘Miss You’.

De Stones wisten de disco-elementen moeiteloos in te zetten en met het aanstekelijke refrein groeide het uit tot een grote hit. Gaat het liedje simpel over een liefde die hij mist of een vrouw die onbereikbaar is .... wie weet het ?

👄Brown sugar. Gingen we luisteren .

Berry vertelde over dat mensen het vaak hadden over ‘ Hoe duur is de suiker ? ‘ het verhaal van de slavernij en de suikerproductie. Maar dat het ook heel goed kan gaan over drugs . De meningen zijn verdeeld .

Dit openingsnummer van Sticky Fingers (1971) is een opzwepend bluesnummer dat zou uitgroeien tot de vierde Nederlandse nummer 1 hit van de band.

Bobby Keys speelt een memorabele saxofoonsolo die voor een groot deel bijdraagt aan de kracht van Brown Sugar.

Misschien gaat Brown sugar gewoon over een mooie donkere vrouw ? Dat is ook nog een interpretatie.

Old Rolling Stones

👄 Gimme shelter

Het einde van de jaren zestig is een duistere periode en The Rolling Stones voelen de sfeer goed aan.

Het album Let It Bleed (1969) behoort ondanks de pessimistische sfeer tot een van hun beste werk.

De dreigende openingsriff wordt plotseling door een drijvend ritme overgenomen en Jagger zingt over een storm die komt.

Het refrein is een geweldige samenzang tussen Jagger en de zangeres Merry Clayton. Die laatste zorgt ook voor de onvergetelijk “rape, murder, is just a shot away” uithalen die het nummer tot een climax brengen.

👄 ‘ You can’t always get what you want ‘

mocht natuurlijk ook niet ontbreken .

Let it Bleed wordt in stijl afgesloten met een liedje dat vaak wordt gezien als een afscheid van de jaren zestig.

Het lange nummer begint met het prominente London Bach koor.

De altijd betrouwbare drummer Charlie Watts had moeite om het ritme goed te krijgen, waardoor producer Jimmy Miller zijn rol voor een keer overnam. In het liedje worden de belangrijke thema’s van het tijdperk (liefde, politiek en drugs) een voor een behandeld.

Er klinkt een gevoel van desillusie in door alsof het feest voorbij is . Toch suggereert het opgewekte einde dat er altijd hoop is?

Een mooi rock nummer .

👄Berry kwam met Emotional rescue:

De productie was in handen van The Glimmer Twins (Mick Jagger en Keith Richards). Ik wist niet dat ze deze bijnaam hadden .

👄We kwamen beiden met het liedje ‘ Angie’

The Rolling Stones brachten niet vaak ballads uit als single. Angie was echter zo goed dat het niet anders kon. Angie werd een hit en stond in 1973 vier weken op nummer 1 in de Nederlandse top-40. Het liedje bezingt op gevoelige wijze de beëindiging van een relatie. Sindsdien is veel gespeculeerd over wie de echte Angie is geweest. Vaak neemt men aan dat het gaat om Angela Barnett, destijds de vrouw van David Bowie. Keith Richards is minder romantisch en stelt dat het nummer over heroïne en afkicken gaat.

Keith Richards vroegen ze in een interview: ‘ is jullie muziek art ? ‘

Waarop hij zei : ‘ gelul , art is de afkorting van de naam Arthur’ .

Mick Jagger

Mijn broer Geert speelde ‘Angie’ zo vaak thuis . Toen we beiden tieners waren begon hij met het bandje ‘ Illegal’ en ze speelden ‘Angie ‘ voortdurend. Ik vond het een geweldig liedje. Na de band Illegal’ kwamen ze met de band ‘ La Lupa’ toen speelden ze voornamelijk eigen muzieknummers . Dus de Rolling Stones kwamen niet meer aan bod .

👄 Sympathy For The Devil

1968 .

De oorspronkelijke titel was The Devil Is My Name. Het lied is geschreven vanuit het standpunt van Lucifer, de duivel, en geïnspireerd op het boek De Meester en Margarita van de Russische schrijver Mikhail Bulgakov. Lucifer legt uit hoe hij duizenden jaren lang getuige is geweest van het geweld dat de mensheid tegen zichzelf gebruikt heeft. Vaak in naam van religie.

Het was destijds een controversieel nummer, zoals wel vaker met muziek van de Stones. Dit omdat het werd uitgelegd als een oproep tot duivelsaanbidding.

Daarnaast kan het gezien worden als protest tegen de Vietnamoorlog. Sympathy For The Devil staat op het album Beggars Banquet uit 1966. Bijzonder is dat Keith Richards zowel gitaar als basgitaar speelt op deze opname. Bill Wyman bespeelt enkele percussie-instrumenten. De ‘Whoo Whoo’ vocalen werden gedaan door Keith Richards, Brian Jones, Bill Wyman, Marianne Faithfull, Anita Pallenberg & Jimmy Miller. De song werd in 1973 een bescheiden hit in Nederland .

Marianne Faithfull ken je misschien van de ballad of Lucy Jordan . Dat draaiden we toen ook maar even .

👄 It’s All Over Now

De single met de beste outro aller tijden (en misschien ook wel intro). Geschreven door Shirley Womack en Bobby Womack.

Weet je toevallig waarmee Womack and Womack wereldberoemd werden?

Vroeg Berry mij .... ik wist het niet ...

Dat werd het wereldberoemde nummer ‘ solid as a Rock ‘ . Okay ....

‘ It’s all over now ‘speelde Berry vaak aan het einde van de avond met zijn band ‘ de Millerband’ . Het is een opzwepend lekker nummer .

👄 Can’t Get No) Satisfaction vonden we beiden dat we moesten draaien .

I can’t get no satisfaction is ongetwijfeld wereldwijd de bekendste van alle Stonessongs, nummer 1 in de UK, de States, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Canada en Australië. De riff op gitaar waar het nummer mee opent, componeerde Keith Richards in zijn slaap: ‘I woke up in bed with this riff and I thought ‘I ‘ve gotta put that down.’ De bandleden verbleven in het Fort Harrison Hotel in Clearwater, Florida. Het was 7 mei 1965. Richards stond op, pakte zijn gitaar en een draagbare cassetterecorder, speelde in wat hij zojuist bedacht had en ging terug naar bed. De volgende ochtend draaide hij de tape af. ‘It was two minutes of Satisfaction and forty minutes of me snoring’.

Rolling Stones

Waar gaat het liedje over ?

Het had van alles kunnen zijn, zei Richards later, maar het was I can’t get no satisfaction, ik kan geen voldoening vinden. De toon was gezet, puur, rauw, seksueel en goudeerlijk.

Mick Jagger schreef de rest van het lied, over een ik-figuur die zoekt naar authenticiteit in een wereld vol commerciële nep, als een protest tegen de consumptiemaatschappij die hij aantrof in Amerika, en dan met name in radio- en televisiespots.

Mick Jagger zei ‘ It was the song that really made the Rolling Stones, changed us from just another band into a huge, monster band. You always need one song’.

👄Paint it Black passeerde tenslotte ook de revue. Het heeft zo’n lekker ritme.

In eerste instantie was het nummer een rustig soulnummer, gezongen  uit het standpunt van een depressieve man, die wil dat alles in zijn leven in zwart verandert, net als zijn eigen humeur. Tijdens oefensessies werd het nummer sneller, en kwam het kenmerkende sitarspel van Brian Jones erbij. Ook voegde Mick Jagger nog een tekst toe waarin een man rouwt om zijn dode vriendin.

De Rolling Stones hebben zoveel liedjes gemaakt dat het best lastig was om een keuze te maken .

Wij hebben in iedergeval genoten van deze muzikale lockdown middag .

Vooral ik heb veel geleerd over de Rolling Stones.

Ik ben toch meer bekend met de Beatles.

Beatles versus Rolling Stones

Volgende week zaterdag wordt het een David Bowie lockdown middag .

Nog suggesties wat we moeten luisteren dan ?

I can’t get no satisfaction ! 🎼

1. Sannie:
    23 augustus 2020
    Wat leuk en interessant deze info over de songs van de Stones! Als ik me eens verveel ga ik me erin verdiepen. Bedankt voor de tips! Op naar de Bowie-lockdown. Hou vol 😘
  2. Roliena Leurink Wezenberg:
    Hi San,
    Is echt interessant. Knuffel voor jou . Liefs Ro .
  3. Conny van Rijn:
    23 augustus 2020
    Ik ben veel wijzer geworden over the Stones, dank jullie wel.👌
    Ik kijk uit naar David Bowie, hij is 1 van mijn favorieten 👍🏻
    Jullie ook sterkte met de lockdown 💋😘