Eerste Auroramis ‘ Misa di Aurora’ in Paramaribo

19 december 2019 - Paramaribo, Suriname

Voor het eerst een ‘Auroramis ‘ bijgewoond in Paramaribo.

Hier in de Petrus en Pauluskathdraal hebben ze elke ochtend voor kerst , negen dagen lang elke ochtend tussen 06:00 en 07:00 uur een mis . Ik werd hierop geattendeerd door Urmy een vriendin van mij. Ik dacht okay dat moet ik dan toch ook maar een keer meemaken . Ik houd van de kersttijd en de mooie verhalen .

Ik ben er natuurlijk ook mee opgegroeid. Ik kom immers uit een christelijk gezin.

Het is heel bijzonder om je wekker te zetten om 5.20 a.m. en om 05:50 je huis uit te gaan terwijl het nog pikdonker is en je veel vogels ook net hun keeltjes hoort schrapen om ook te starten met hun gezang.

Om 5:55 stond ik tegelijk met mijn vriendin Urmy voor de kathedraal en konden we eigenlijk gelijk beginnen met de mis .

Sharon was er ook en het was best druk.

Ik ontmoette ook nog ‘ zuster ‘ Jennifer ze is een bijzondere ‘ wat ruigere’ non. We kennen haar al jaren van de Waterkant. Natuurlijk gaven we elkaar een dikke brasa. Ze vond het prachtig dat ik er was. Ze zei wel gelijk ‘ nu moet je elke dag komen hoor ! ‘

De dienst was gewoon in het Nederlands met af en toe wat Sranantongo er door heen .

Een hiep hiep hiep voor pater Noordermeer bijvoorbeeld werd ook luidkeels gezongen .

Deze auroramis is heel normaal in veel Zuid - Amerikaanse landen . Iedereen komt zo in de kerst sfeer .

Ook voor Antillianen en Arubanen is de 'misa di aurora' de enige manier om echt in de kerststemming te komen en om vrede met zichzelf en de wereld te krijgen.

Het is volgens de voorganger , een voorbereiding op de komst van de messias. ,,In die dagen begroeten we de verlosser en ga je naar de kerk om kracht te krijgen. Na zo'n dienst met speciale, bijbehorende muziek voel je je herboren.''

Daarnaast heeft de dageraadsmis een sociale functie. Mensen ontmoeten elkaar na de mis buiten de kerk; traditiegetrouw wordt er koffie, thee of chocolademelk geschonken en wat zoetigheid gegeten. De meesten gaan daarna door naar hun werk, anderen gaan naar de stad om (kerst)boodschappen te doen.

Ik probeer de komende dagen nog een paar keer te gaan. Het heeft echt iets speciaals.

Vanmiddag is hier in de kathedraal een levende kerststal met zelfs een ‘levende ‘baby . Om 17:30 begint dat . Het is een kinderdienst.

Voor iedereen alvast mooie dagen gewenst!

Bosies 💋💋💋Roliena María .

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sannie:
    20 december 2019
    Leuk geschreven, Ro. Waarom heet het Aurora mis? Vanwege de zonsopkomst neem ik aan? Dat betekent Aurora toch? Of heb ik het mis...?
  2. Ro:
    21 december 2019
    Klopt helemaal Sandra - Aurora van de zonsopgang... en weet je nog het schip in Rusland waar de revolutie begon en waar we op zijn geweest . Heette ook de Aurora 😊. Happy holidays San!