Corona tijd in Suriname , hoe dan ?

4 mei 2020 - Paramaribo, Suriname

Doe ‘ ‘t’  ! Stay safe stay home and wash your hands .

Het is sinds 14 maart dat hier ook de Corona tijd is aangebroken . Dus nu zo’n zeven weken heerst er hier ook een ander soort leven .

Kort nadat het luchtruim en de grenzen werden gesloten werd hier de avondklok ingevoerd.

Om zo de besmetting van het virus nog meer in te dammen. Suriname heeft namelijk niet genoeg middelen om een grote hoeveelheid mensen ineens te verzorgen.

De avondklok houdt in dat niemand zonder toestemming zich op straat mag begeven tussen 20:00 en 06:00 uur ‘ s ochtends. Hierdoor zijn er nu ook al een maand minder inbraken en veel minder verkeersongelukken .

Wanneer je er niet aan houdt word je opgepakt  en moet je klussen doen . We zagen vorige week een groep jonge jongens de sloot bijvoorbeeld uitbaggeren met de hand en houwer.

Berry heeft er een gezicht over gemaakt .

Hier komt het :

Hosselen

We hebben hier in Suriname nu een avondklok

Houdt in na acht uur moeten ook alle criminelen op stok.

Surinamers houden ‘s avonds altijd van een feest.

Er zijn nog nooit zo weinig aanrijdingen en inbraken geweest.

Ik zag net nog een moeder met haar jonge dochter met een ijsbox lopen.

Ze gingen hun zelfgemaakte ijsjes aan de zusters van het ziekenhuis verkopen.

Wij noemen dat in Suriname hosselen, want de overheid denkt hier niet altijd met je mee.

Wij kennen hier niet zoals in Nederland, de pgb.

Maar een ieder voelt zich opzichzelf niet alleen .

We slaan ons hier in Suriname er worstelend doorheen .

Berry Wezenberg

3 mei 2020

————————-

Op straat is het tussen 20:00 en 06:00 uur zo rustig . Een aparte gewaarwording in een stad als Paramaribo .

Ook hier hoor je nu veel meer de vogels.

We hebben hier maar tien besmettingen gehad en een dode , die kwam uit Nederland .

Op dit moment is iedereen genezen. Wat alleen nog een probleem is is dat in de aangrenzende buurlanden er meer Corona gevallen zijn . Dat zorgt voor ernstige zorgen voor het Surinaamse Covid 19 team.

De hele binnenlandse kustlijn tussen Frans Guyana en Suriname is namelijk wel 100 kilometer . Probeer dat maar eens te bewaken !

Ook moeten nog veel repatrianten terugkeren uit India, Indonesië en Nederland. Deze mensen moeten dan weer in verplichte quarantaine. Dus de lockdown en maatregelen duren hier ook nog wel even .

Veel mensen zijn hier ook gedupeerd. Zoveel is gesloten! Eigenlijk is het overal hetzelfde. En moeten we ondanks alles vertrouwen en positief blijven . Je hebt er toch niks aan om te zitten mokken .

Alle contact sporten zijn verboden en ook hier is de gehele voetbalcompetitie op stilstand gezet.

Hier wordt ook veel online gedaan . Voor veel onderwijzers is dat hier echt even wennen ....er gebeurde namelijk nog niet zoveel online. Ook voetbalfimpjes zijn gemaakt met wat instructies... maar veel jongens missen de voetbal enorm .

Zelf geef ik al zes weken online yogalessen en dat is toch fijn om zo met elkaar in contact te zijn. Mooi dat dat wel mogelijk is !

Haken is mijn tijdverdrijf en we koken lekkere gerechten .

Af en toe helpen we jongens van de straat en geven hen ook te eten . Dat voelt goed. Ze houden van ons eten . Net even iets anders zeggen ze .

Hier zeggen ze ‘ Stay home , be safe’

Dat wensen we jullie ook toe en was je handen.

Fijne week !

1. Truus St.:
    4 mei 2020
    Mooi gedicht Berry. Ja stay safe. Hier zien we wel dat meer mensen op straat komen (vooral afgelopen zaterdag) en in de winkelstraat is het ook iets drukker. Mensen vinden het te lang duren maar we moeten oppassen dat er geen tweede golf komt. Je hebt al heel wat gehaakt Roliena, ga zo door. Lieve groet van ons..
  2. Ro:
    Hi Truus,
    Goed van je te horen !
    Klopt , niet te snel weer zoveel contact maken . Echt geduld hebben ! Dikke knuffel voor jou ! Jullie groetjes ook aan Joop . Blijf gezond .
  3. 4 mei 2020
    Mooi gedicht Berry. Blijf gezond samen.hart.groet.
  4. Ro:
    4 mei 2020
    Dank je wel Gerry ! Zal het tegen Berry zeggen ! Liefs voor jullie beiden ! We hoorden al dat Janet jullie heel erg mist ! X Blijf ook gezond hoor ! X
  5. Sannie:
    5 mei 2020
    Gekke tijd. Dwing tot nadenken en dat is wel goed en mooi en belangrijk. Maar ook positief blijven, ja. Met mikken schiet je niets op.. succes en sterkte en plezier! Van alles wat... 😘😜☀️
  6. Anneke:
    5 mei 2020
    Wat een mooi gedicht.wens jullie ook veel sterkte in deze rare tijd hopelijk kunnen we het gauw achter ons neer leggen en dan weer lekker verder gaan met waar we zijn gebleven
  7. Mir:
    7 mei 2020
    Erg leuk gedicht. Meester met woorden. coronalesgeven is niet wat ik voor ogen had toen ik het onderwijs inging. Helaas het is wat het is. het is erg intensief en vergt veel planning bovendien moet je alles nu schriftelijk verwoorden en goed op papier hebben dat kost naast de lessen veel energie. Ik mag niet naar mijn moeder toe die in het verzorgingshuis zit. af en toe zwaaien we op de parkeerplaats sturen een verwenpakketje of bellen natuurlijk. Inmiddels heb ik drie sterfgevallen in de familie waarvan een dor het coronavirus. Martin zijn moeder hebben we helaas ook afscheid van moeten nemen. 87 jaar Trots gegaan. We zijn fier op haar omdat ze eigenlijk tot het laatste toe thuis heeft gewoond voordat ze ziekenhuis in uit revalidatiecentrum en alle gedoe met de corona crisis bij. We hebben een fijn en intiem afscheid gehouden voor haar. Het is beter zo we hebben er vrede mee. Mijn vader ook 87 thuiswonend bezoek ik inmiddels toch maar wel. Afstand houden en goed handen wassen, gaat tot nu toe goed. Ik ben blij met de intelligente lockdown waar de meeste Nederlanders zich goed aan houden. Het zijn meestal de jonge rebellen /pubers die zich toch proberen af te zetten. Het is hier al weken prachtig weer en dat helpt ook een heleboel. Ik ben fabatiek bezig in mijn moestuin. Ik krijg hem steeds beter op orde. steeds minder kweekgras en steeds meer kweekgrond...erg fijn om daar te zijn.
    dag dushi of zeggen ze dat niet in Suriname!!!
    veel liefs van Miriam.
  8. Ro:
    8 mei 2020
    Oh lieve Mir,
    Wat een verhaal ! En zo naar al die sterfgevallen .
    Ik ga je persoonlijk appen . Houd vol! Fijn te horen dat het goed gaat met je moestuin. Knuffel voor jou! Liefs Ro . ❤️🙏🏽❤️