Bezoek aan indianendorp Kalebascreek en op bedevaart naar Batavia

24 augustus 2018 - Paramaribo, Suriname

Bezoek aan het indianendorp Kalesbascreek en aan de voormalige lepra kolonie Batavia.

“ Een dag met een gouden randje”.

Ongeveer twee weken geleden hebben we Batavia en Kalebascreek bezocht.

Het was een prachtige bijzondere dag en we hadden heerlijk stralend weer.

Brendel , Jan en haar zus haalden ons op. Ik zat bij Miriam en Elisa in de auto en dat was reuze gezellig. Zie hier de foto van onze auto: kan ik even niet vinden , dan deze maar :

Ebony and Ivory 🎼. Samen met Esther, moi, Brendel, Elisa en

Het werd een echte roadtrip vooral door het groene district Saramacca! Groningen ook nog aan het eind van de dag bezocht daar hebben we heerlijk gegeten bij een Javaanse warung.

We gingen met z’n allen de auto parkeren in Boskamp een plaatsje net voor de Coppenamebrug. Berry zat gezellig bij Jan Hagen in de auto en de heren konden dus voluit kletsen. Esther en haar broertje (nog een zoon van Elisa )zaten bij hen in de auto.

Met de boot ‘ peaceful ‘ terugvaren naar Boskamp ‘ feeling blessed’

Aangekomen bij de enorme grote Coppenamerivier vervolgden we onze reis met een houten boot. Twee jonge indianen waren onze bootsmannen . Je vaart dan echt de rust tegemoet en ziet ondertussen veel vogels en af en toe een aapje. Als je geluk hebt kun je zelfs nog een zeekoe spotten. Batavia deden we als eerste aan. Batavia is een voormalige leprakolonie en daar heeft Peerke Donders zich ongeveer 30 jaar voor ingezet.

De Coppenamebrug. 1 kilometer lang.

Even iets over Peerke omdat ik fan van hem ben en hij echt een bijzondere man is geweest.

Want misschien kennen jullie Peerke Donders wel helemaal niet.....

Jawel , Peerke is zelfs familie van de voor sommige Nederlanders bekende ' Roy Donders' van de huispakken 😊. Peerke ( Petrus) Donders leefde in de 19e eeuw en was een hele lieve warme man die zich inzette voor de melaatsen in Batavia ( Suriname) .

De bekendste Tilburger ooit, wordt hij ook nog genoemd.

Hij overleed zo'n 130 jaar geleden, maar leeft voort in zijn geboortestad en in Suriname.

“ Menselijke waardigheid kan niet zonder menselijke aardigheid , niet zonder wederkerigheid” is een mooie uitspraak van hem.

Veel mensen kunnen een voorbeeld aan Peerke nemen. Onbaatzuchtig deed hij zijn pittige werk in de tropen. Ik ben fan van Peerke.

Hoe kwam zo’n Tilburger nou in Suriname? Tja er kwam een positie vrij als kapelaan in Paramaribo en Peerke had wel zin in avontuur.

Toen hij 31 jaar oud was ging hij dus op

1 augustus 1842 in Suriname werken met leprapatiënten op de voormalige plantage Batavia aan de rivier Coppename.

Hij heeft zich zo goed ingezet voor deze mensen en uiteindelijk is er zelfs een wonder gebeurd en daardoor is hij nu zalig verklaard. Mocht je dat verhaal willen horen dan vertel ik je dat persoonlijk...😊

Er komen heel wat mensen op bedevaart naar Batavia toe.

Men is op zoek naar nog een wonder van Peerke want dan kan hij heilig verklaard worden ... maar de Katholieke kerk is tegenwoordig niet meer zo scheutig hoor met die heiligverklaringen dus dat kan nog wel even duren.

Peerke lag eerst begraven in Batavia maar in de jaren 80 van de vorige eeuw hebben ze zijn botten overplaatst naar de Petrus en Paulus kathedraal in Paramaribo .

Daar ligt hij nu in een heel mooi graf.

Nu wonen er op Batavia alleen de beheerder en zijn vrouw en twee kinderen.

Verder is het er heerlijk stil.

Ongeveer tien minuten verder varen en daar vind je dan het indianen dorp Kalebascreek .

Als je echt tot rust wil komen dan moet je daar een paar dagen gaan zitten .

Geen afleiding van internet want wifi hebben ze er niet.

Heel veel mensen liggen daar te chillen in hun hangmat.

We hebben een mooie wandeling door het dorpje gemaakt en zijn pompelmoes gaan plukken.

De indianen hebben Berry gevraagd om er een keer een voetbaltraining te gaan geven.

Dat gaat hij in het najaar een keer doen. We mogen dan in het dorp logeren.

Ik zal nu wat foto’s plaatsen dan krijg je een beeld.

We hebben deze dag echt genoten met elkaar.

Happy !Even relaxen met een heerlijk zelfgemaakt gemberbiertje van Brendel. Chillen.Brendel en Jan .

De laatste weken heb ik veel yoga lessen gegeven. Het is leuk om mij te mogen inzetten bij Namaste Su. Dat is een hele leuke yogaschool.

Massage time. De Ayurvedische behandeling is erg populair. Is ook zo ontspannend.

In september komen we naar Nederland want dan hebben ze hier zomervakantie t/m 3 oktober.

De droge tijd begint hier nu.

Gisteren was het 36 graden .

Die temperaturen zijn jullie nu ook een beetje gewend . We hoorden dat het ook zo warm is geweest in Nederland.

Verder dans ik hier nog steeds samen met mijn vriendin Eury. We hebben altijd veel lol! We dansen Kathak dans en Bollywood style. In de danszaal van ICC.

Ik heb twee nieuwe enthousiaste meiden ontmoet . ‘ Shirley en Laura’ . Ze zijn echt schatten. Een kleine impressie van de laatste weken . Want we hebben ook de dag der inheemsen samen gevierd.

Een heerlijke zondag bij Laura en Jules doorgebracht.Op de bloemenmarkt. Altijd zo’n fijne rustige plek. Je lunt er ook lekkere Surinaamse snacks kopen.De rivier was als een spiegel ! Magisch .

Dikke brasa en wie weet tot snel ziens!

1. Plonie:
    24 augustus 2018
    Wat een mooie trip hebben jullie weer gemaakt. Lekker genieten.
  2. Ro:
    24 augustus 2018
    Ja Plonie het was prachtig!
  3. Ramon Ramdihal:
    24 augustus 2018
    Dit is een hele mooie trip, dit heb ook in het verleden ook meegemaakt
    ben toen ook naar donderkamp geweest om samen met jongens te voetballen
  4. Mir:
    24 augustus 2018
    Ik geniet van je mooie belevenissen
  5. Sannie:
    26 augustus 2018
    Geweldig weer! Tot snel!!!!
  6. Ro:
    26 augustus 2018
    Inderdaad Sandra tot snel! 🌸👍🏽.
  7. Bertha:
    2 september 2018
    Mooi verhaal weer, wij zijn in Thailand ook in een lepra kolonie geweest. Zo indrukwekkend en ontroerend wat die mensen hebben doorstaan. Gelukkig waren er altijd van die helden zoalsjou Peerke 'die ze terzijde stonden.
    Lieve groet bertha
  8. Ro:
    2 september 2018
    Beste Bertha, klopt helemaal wat he zegt. Gelukkig zijn er op deze wereld ook van die bijzonder mensen. ' the world need more if that sort people! ' x Ro.