Veilig geland in Switi Sranan ' Suriname'.

5 september 2017 - Paramaribo, Suriname

gekomen
vraagt de reiziger
zich af

28 sept 2012.

Dit gedicht schreef Berry in 2012 maar gisteren voelde hij hetzelfde. Ik had dit gedicht nog in een dagboekje staan wilde het even delen.

We zijn gisteren veilig geland op Zanderij. De reis verliep voorspoedig. Jan Hansink had ons weggebracht naar Schiphol. Alleen bij het inchecken van de koffers kreeg ik het ietwat benauwd. Ons reisbureau meldde dat je 3 x 23 kilo verdeeld mocht hebben over koffers . Ik had een koffer van 18 kilo, 29 kilo ( ze zeiden nl .dat je tot de max 32 kilo mocht, is dus niet !! zo ) en een keer 23 kilo. De stewardess zei tja dan moet je er 5 kilo uithalen ... anders moet je weer 100 euro bijbetalen. Ik meldde dan ben ik verkeerd voorgelicht... vind ik niet eerlijk....Voor alle andere reizigers 23 kilo per koffer is het bij KLM.
Berry keek haar vriendelijk aan en toen zei ze " Okay dan mats ik jullie, omdat je toch al betaald hebt voor een extra koffer".
" Ik hang er ' lourd' ( zwaar) aan en stuur de koffer door".
Pfff gelukkig! Die stress wil je niet op een druk Schiphol. Gert , de kleine koffers waren perfect 11 kilo per stuk. Dankzij jullie weeg machientje. :).
Lekker twee films bekeken, yoga magazine gelezen ( dank nog Dikkie) en gehaakt.
Dan vliegen de 9 uur vliegen ook zo om.
Om 15:00 uur kwamen we aan op Zanderij en dan moet je door de douane. Dat gaat enorm langzaam. Ze schrijven alles nog met de hand. Carbon papier wordt zelfs nog gebruikt. Wel mooi om te zien.
Je komt gelijk in de no spang modus . No spang betekent " maak je niet druk! " Dat moet ook wel bij 35 graden ! Zo warm was het gisteren. Het is nu droge tijd. Tijdens het wachten ontmoetten we Esther en Kurt een leuk echtpaar. Ze willen ook voor lange tijd in Suriname gaan wonen. Leuke gesprekken gevoerd al wachtende bij de douane. Twee jonge meisjes stonden ook dichtbij ons . Ik vroeg of ze op stage gingen. Ze vertelden dat ze een tussenjaar namen en lekker gingen reizen. Toen kwam echt het laatste stukje bij de douane. ' Nothing to declare.... ' Ik kneep hem een beetje omdat ik in twee koffers , veel vogelveren, bij mij had voor onze indianen vrienden. Eljo Arupa maakt namelijk prachtige hoofdtooien van die veren. Hij had dus gevraagd of we voor hem wat mooie veren mee wilden nemen. We hadden de laatste tijd veel ganzenveren uit het Kamperse stadspark voor hem verzameld en langs de IJssel bij Zalk hadden we er ook nog een aantal mooie exemplaren bemachtigd. Via Ali express had ik een poos geleden ook bijzondere veren gekocht....Met de Fibromil affaire in mijn achterhoofd dacht ik , misschien gaan ze moeilijk doen bij de douane. Gelukkig hoefden we onze koffers niet open te maken. We konden zo doorlopen. Dat voelt dan zo fijn. Voor ons werd een hele grote groep Chinezen eruit gepikt. Daar waren de douane mensen druk mee bezig.

Met open armen verwelkomde Jerry ons. Hij pikte ons op in een mooie bolide van Pearl Antonius. Met Pearl heeft Berry al vaak gewerkt in de voetbalbranche. We maakten nog even een ommetje omdat Jerry zijn familie gedag wilde zeggen. Ondertussen konden wij even bijkomen met ons eerste koude frisse parbo biertje , die we kochten met onze oude Surinaamse dollars , die we nog van een vorige reis hadden.
Van Zanderij naar Paramaribo rijd je langs het indianen dorp Bernharddorp . Dus we vroegen Jerry of we even onverwacht gedag konden zeggen. Jawel! Eljo en Diane waren in hun mooie huisje. Een mooi warm weerzien. Natuurlijk even grote brasa's gegeven en gemeld dat zijn veren door de douane waren gekomen. Yes! Hij was blij!
De laatste stop was bij de fijne supermarkt Choi's en toen kwamen we aan in de Leatitia Vriesdelaan 14. Ons voorlopig nieuwe adres. We krijgen zo wifi zodat ik dit verhaal kan plaatsen.
Alles is fijn hier. We hebben een ruim balkon, aparte keuken en badkamer en er is airco. Het is een leuk appartement. Best heel centraal! De eerste dagen gaan we acclimatiseren en chillen. Eerst wat vakantie vieren, dat voelt fijn omdat we best drukke tijden in Nederland hebben gehad.
Voor iedereen wens ik een mooie week toe.
Vast ook allemaal even wennen als je vakantie hebt gehad en weer in het ritme moet komen...
Bosies ( kusjes) & Lobi ( liefde) van Berry en mij Roliena.

1. Annie kuiken:
    5 september 2017
    fijn dat jullie zijn aangekomen altijd weer even spannend geniet van alle mooie dingen om je heen schattie,s
  2. Truus St.:
    5 september 2017
    Leuk om het eerste verhaal weer te lezen..ga lekker even bijkomen na al dat afscheid nemen..geniet ervan saampjes. Fijn dat jullie goed zijn aangekomen.
  3. Femke:
    5 september 2017
    Mooi dat jullie veilig geland zijn.
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen, vooral dat van die veren ;-)
    Liefs
  4. Plonie:
    5 september 2017
    Heb jullie helaas niet gezien op Zanderij maar welkom en geniet van alles wat op je pad komt.
  5. Ria van der Starre:
    5 september 2017
    Eerst zien we jullie nog overal gaan en dan ineen keer ben je daar.
    Leuk om de verhalen te lezen en een mooie tijd gewenst.
  6. Karina:
    5 september 2017
    Fijn te lezen; alles goed gegaan. Heel veel bosies en lobi terug van mij/ ons. Dave vandaag 1e dag Almere. Ook spannend. En werken is inderdaad direct weer in 5e versnelling. Pufffff. No spang! Kus.
  7. Sabina:
    5 september 2017
    Wat leuk om je te volgen zo! Hoop nog vele mooie avonturen te mogen lezen! Geniet en kom rustig bij saampjes!
  8. Ro:
    Plonie,
    We hebben je zoon en zijn vriend wel gezien en even gesproken. Het was druk bij de douane. Tot binnenkort hoor. We komen zeker een keer langs.
  9. Andrea:
    5 september 2017
    Fijn dat het toch goed gekomen is met koffers...heel veel geluk in Suriname. Nu eerst even relaxen. Als ik naar Suriname kom...kom ik ff langs
  10. Casper herbrink:
    6 september 2017
    Heel veel plezier in Suriname!!!!!!!! De groeten aan Eljo en Diane!!
  11. Ricardo:
    6 september 2017
    Wat gaaf!! Ontzettend veel plezier:)
  12. Marry:
    8 september 2017
    Heerlijk dat jullie er zijn volop genieten nu na alle afscheidsdrukte. Hier een hele dag regen. Gelukkig merken jullie niets van de orkaan. Ben in Krefeld boeiende rondleiding gehad. Kusje.