Onze tweede week. Jaardag vieren, yoga les en nog veel meer ...

19 september 2017 - Paramaribo, Suriname

Een verslag van afgelopen week en weekend.

Laat ik weer eens beginnen met een kort stukje uit een liedje van Trafassi en Keizer.

" Je bent niet gelukkig met een mooie vrouw

Je vraagt je steeds af

Blijft zij mij trouw

Als zij uiteindelijk

In je armen rust

Dan zijn er weer kapers op de kust" . Dit liedje komt uit een documentaire over muziek in Suriname. Met als gasten Mc Fit en Edgar Burgos van ( Trafassi). Aan het eind van dit verhaal zal ik proberen een linkje van die uitzending te plaatsen.

Afgelopen maandag zijn we naar de markt gegaan aan de waterkant. We houden erg van vis en kopen dat het liefst bij Faisal , onze favoriete visverkoper. Hij verkoopt de lekkerste vis. We wilden botervis maar helaas was dat al uitverkocht. Toen hebben we wijting en garnalen (sara sara) gekocht . Bij het tentje naast hem een heerlijke macaroni lunch gegeten voor 1,20. Vers klaargemaakt. We konden door het ene raam de snelstromende Suriname rivier zien en uit het andere raam de levendige markt.

Faisal was blij verrast ons weer te zien. Hij zag er goed uit met zijn nieuwe gebit. Hij is half Hindoestaan en half Boeroe. (Boeroes zijn in Suriname wonende nazaten van Nederlandse boeren (boeroe = boer) die halverwege de 19e eeuw naar Suriname trokken). Hij liet vol trots foto's van zijn kleinkind zien.

Op de markt zagen we een Nederlands stel een beetje rondkijken en moeilijk doen . We vroegen " Kunnen we jullie even helpen met de weg?". en we raakten aan de praat. Jos en Hilde waren ook verhit door de warmte en we vroegen of ze anders even bij ons wilden zitten. Dat wilden ze wel en we dronken gezellig samen uit de Parbo 'Djogo' fles. Dat is een literfles Surinaams bier waar je uit deelt in cups/glazen. Heel sociaal. Jos van Kooten bleek de voorzitter van de voetbalclub Telstar te zijn. Berry kende dat heel goed uit zijn voetbaltijd. Zulke geinige bijzondere ontmoetingen.

S' avonds gezellig op bezoek geweest bij ( tante) Gerda Duttenhofer. Altijd mooie gesprekken. Oma Duttenhofer had nog een smakelijke zuurkoolschotel klaargemaakt , natuurlijk kregen we daar wat van . Zuurkool is hier nog steeds erg populair om te eten. We hebben in 2012 t/m 2013 bij de familie Duttenhofer gewoond onder hun bovenhuis, in een prettig appartement. O.a vandaar dat we zo'n band hebben gekregen met deze familie.

Dinsdag ben ik naar de bibliotheek bij ons in de buurt gegaan omdat ik lid wilde worden. Het is er ouderwets leuk. Ze hadden zelfs het boek van Thea Beckman de Stomme van Kampen. Ik mag maar drie boeken per keer lenen. Mijn eerste keus viel op een Surinaams kinderboek van Francis Vriendwijk ' drie Surinaamse vertellingen'  Koprokanu tan de  Bigi-bere , Bige-ede en Fini-Futu , Pikin-Todo en Pikin-sneki. Om wat leuke sranantongo uitspraken te leren. Hier volgen er een paar:

Ay boy= mijn gunst.

Yu oso abi bigisma, mi oso abi den tu= jouw huis heeft grote wijze mensen, mijn huis heeft ze ook.

Yow konkruman=klikspaan die je bent. Chantal zei gisteren tegen mij het betekent ook roddelaar hoor.

Een mooi boek over mijn favoriete Barok schilder Caravaggio geleend. Het gaat over zijn leven . De titel is '  Caravaggio Het genie van Rome' van Margreet Hofland.

Het derde boek dat ik heb geleend is van Imme Dros 'Reis naar de liefde'. Heerlijk om te lezen.

Op woensdag zijn we naar de dierentuin van Paramaribo geweest. We zijn fan van deze dierentuin. Vooral de reuzeotters ( bigiwatradagu) Jerry & Bella zijn zo leuk. Deze reuzeotters zijn zo verliefd op elkaar. Ze dartelen heerlijk rond in hun mooie basin.

Verder hebben we o.a. de jaguar, blasman, anaconda, brilkaaimannen, rodewangschildpadden en nog veel meer Surinaamse dieren gezien.

We waren helemaal naar de dierentuin gewandeld op onze gymschoenen. Vanaf ons huis is dat ongeveer een half uur. In de toekomst willen we dat gaan rennen. Tegenover de Zoo staan ook trainings apparaten waar je op kunt sporten. Leuk om te gaan combineren.

Rond 16:00 uur werden we opgehaald door Ronny ( Barry) Sitlapersad het was namelijk zijn jaardag. In Suriname noemen ze je verjaardag 'jaardag'. Ronny werd 36 en wilde dat samen met ons vieren. Ronny / Barry is al drie jaar een vriend van Berry. Toen Berry hier drie jaar geleden ook voetbaltrainingen verzorgde zagen zij elkaar vaak. Op deze dag ontmoetten we ook zijn vriendin Fatima. Ze is heel aardig en een geweldige kokkin.

Barry zijn vader had een kaaiman ( krokodil) gevangen. Deze kaaiman liep ergens achter hun huis rond in de swamp en die stond op het menu. Het is heel normaal in Suriname om een leguaan ( boomkip) of kaaiman ( waterkip) te eten.

Faisal een vriend van de familie ging hem bereiden met masala en pepers op de buiten tjula. Het werd een echte feestmaaltijd met brocolli, verse gebakken aardappel wedges, carbonade en kaaiman.

We hebben gelijk de hele familie van Barry ontmoet. Hij heeft een aardige mooie zus, Chistina genaamd en een wat oudere broer Remy. Remy is altijd bezig.

Ik zal even schetsen hoe we erbij zaten bij de familie Sitlapersad. Vader Harry lag lekker in zijn hangmat in zijn ' overdekte open schuurtje ' met eigen muziek en tjula ( hindoestaans buitenkookstel). Ik bombardeerde zijn plek al snel tot 'man cave'.

Moeder Mili zat voor op de veranda in een stoel waar er een fijn briesje was.

Wij zaten achter , dichtbij de schapen en de twee koeien en ietsje verder stond een kooi waar zes schildpadden zaten. We waanden ons een beetje op een boerderij.

Achter was namelijk een enorm stuk grond waar ook nog een moestuintje was.

Remy kwam op een gegeven moment trots zijn enige koe showen die hij even daarvoor, van een  niet gebruikt perceel , wandelend had opgehaald.

Berry en ik vonden het erg leuk en vermaakten ons kostelijk.

We werden erg verwend met Surinaamse gebakjes. Dat waren geen zoete dingen maar hier noemen ze de gefrituurde loempie, viskoekjes en bitterballen ' gebakjes'. Fatima had een heerlijke saoto soep gemaakt.

Fatima is moslim. Ze zei ' maar ik ben niet zo'n strenge moslim hoor'. Ze legde uit dat ze een westbidder was.

Ik zal het verschil even uitleggen:

Westbidders bidden richting ' waar de zon daalt' . Ze zijn wat minder streng. Ze mogen een biertje, roken , feesten en dansen.

De oostbidders doen dat allemaal niet en bidden richting waar de zon opkomt. Ze zijn strenger.

Fatima gaat naar de moskee en Ronny( Barry) gaat ook mee. Ik vroeg " Wil  hij dan geen moslim worden ? ". " Nee, want hij wil niet besneden worden". Ronny trok ondertussen een pijnlijk gezicht en zei " Echt niet hoor".

We draaiden ondertussen leuke muziek. Iedereen kon zijn of haar nummer kiezen op de computer die verbonden was met het internet.

Remy was helemaal fan van de Golden Earring en ACDC we moesten zo lachen. Geweldige ontdekkingen.

Verder was er nog ome Hendrik.( 62 jaar). Met hem had ik echt een klik. Na wat glaasjes  borgoe werd hij ook steeds spraakzamer. Hij vertelde dat hij een 'Dan ' had en hij altijd les gehad had van de befaamde Surinamer Eric Lee. Even voor de leken onder ons

Het dan-systeem is een manier om (hogere) niveaus aan te geven binnen Japanse sporten en kunsten.

Ik kende zijn goeroe Eric Lee van een prachtige documentaire die ik laatst had gezien. Toen de avond vorderde showde ome Hendrik wat martial art moves. Ging zelfs bijna in de split staan.

Wat velen van jullie niet van mij weten, is dat ik zelf drie jaar lang ook drie keer per week oefende met kickboxen, ook een martial art. Mijn leraar was Abdullah .

Toen we dan ook weggingen deed ik de eindgroet ( handen bij elkaar en een buiging) welbekend bij de vechtsporters onder ons. We moesten zo lachen. Chistina bracht ons veilig thuis met de auto.

Donderdag vonden we het tijd om Jeroen Schulte Fischedick gedag te zeggen.

Jeroen is een geweldige kok die kookt met passie.

Ik ken Jeroen van Zin Resort. We werkten daar samen. Nu is hij werkzaam bij Baka Foto een mooi restaurant gelegen aan de Suriname rivier. Jeroen houdt ervan om met Surinaamse streekgerechten te werken. Als je lekker wilt eten dan moet je zeker naar Baka Foto gaan. Het was een leuk weerzien. Jeroen maakte even wat tijd voor ons vrij. We kunnen altijd mooi over de wereldproblematiek samen praten.

Vrijdag hebben we boodschappen gedaan bij de levendige Combé supermarkt. Voor deze grote supermarkt staan allerlei kraampjes waar ze allerlei verse Surinaamse groenten verkopen. Het is een komen en gaan van mensen.

Gelijk ook naar mijn favoriete winkel gegaan en daar een aantal mooie kleren gekocht, die jullie vast nog wel een keer op een foto voorbij zien komen.

Even een pittstop bij het gezellige Zus & Zo gehouden.

Tegen 19:00 uur gingen we naar Jerome en Anita Duttenhofer toe om ze te groeten.

Anita heeft een extreme liefde voor honden en heeft er ondertussen 26!

Ze verzorgt zieke straathonden met zeer veel liefde. Binnen no time zijn de honden weer fit.

Fanisha hun dochter had een heerlijke roti schotel voor ons klaargemaakt.

Zo lief.

Roti is een heel populair gerecht in Suriname. Je eet dit met je handen. Met kip , een deeg pannekoek ,aardappel masala en kousenband.

Erg smakelijk hoor.

Zaterdag en zondag heb ik geholpen bij de Kids Wellness days te Lelydorp. De locatie was de prachtige vlindertuin.

Chantal Ia Sing organiseerde het via haar stichting Amazone Wellness en ze had mij gevraagd yoga les te geven op beide dagen.

Het was een mooie ervaring. Op de eerste dag had ik wat meer jongens en op de tweede dag wat meer meisjes. Het was zo leuk.

De kinderen kregen ook een lezing over suiker en de gevolgen van teveel suiker.

Tevens hebben wij een leerzame rondwandeling gemaakt met de gids Reksha ( haar naam betekent bescherming).

We hebben de levenscyclus van de vlinder geleerd, tapijtslangen bewonderd en schildpadden gezien.

Even wat feitjes over de vlinders en schildpadden. Een bezoek aan de vlindertuin te Lelydorp is echt een aanrader als je van natuur en vlinders houdt!

Je hebt vlinders die een dag leven maar de meeste vlinders leven vier tot zes weken. Een enkele vlinder kan zelfs acht maanden leven.

Cyclus: vlinder- eieren-rups en pop.

Babyrupsen hebben geen ogen en zijn dus blind. Ze kunnen goed ruiken en ruiken de wartplant en eten daarmee hun buikjes vol.

Ze zijn zes weken een rups en veranderen daarna in een vlinderpop.

Er waren zelfs gouden vlinderpoppen! Deze veranderen uiteindelijk in zwart, wit en oranje vlinders.

De vrouwenvlinder kun je herkennen aan een wat dikker lijfje. Mannetje vlinders zijn feller omdat ze natuurlijk de vrouwtjes moeten aantrekken.

Ze paren een keer en dan laat het mannetje een geurtje achter.

Wist je dat je pas na acht jaar kunt vertellen welk geslacht je schildpad is.

Een vrouwtje heeft een platte buik en een man heeft een holle buik. De vorm van een mannetjes schildpad lijkt op een pinda! Hij heeft dus ietwat meer taille.

De wellness dagen waren een succes de kinderen hadden echt genoten.

We hebben nog vlinders en fidgetspinners gevouwen en hebben vliegers gemaakt .

Zumba gedanst en de kinderen deden heel goed mee met mijn yogales.

Vandaag gaan we fietsen regelen en gedag zeggen tegen Carla en Dion. Zij zijn de eigenaren van fietsenverhuur Cardy.

Het is hier nog steeds zomervakantie tm 2 oktober. Dus dan beginnen de voetbaltraingen weer volop.

Woensdag gaan we naar bar brasa. Ze hebben Berry gevraagd om de 'jam avond' te gaan begeleiden. De komende woensdagavonden. We gaan eerst kijken.

Tot de volgende keer! Liefs uit Switi Sranan.

Hieronder nog de linkjes.

Linkje muziek documentaire :

'Tenzij mijn vader'

Van Karin Amatmoekrin.

1. Christien:
    19 september 2017
    Het was 30 graden en op een middag hadden Ilona en ik zo'n zin in thee en wat lekkers! Vandaar dat ik een glimlach kreeg toen ik las over Zus & Zo! Geniet ervan. .
  2. Femke:
    19 september 2017
    Leuk om te lezen, erg mooi geschreven 😘😘😘
  3. Plonie:
    Plonie
  4. Plonie:
    19 september 2017
    Wat een belevingen in zo'n korte tijd. Leuk hoor, blijf genieten dan genieten wij mee van je mooie verhalen.
  5. Jac Ruiten:
    19 september 2017
    Leuk om jullie ervaringen te lezen , wat een boeiende toch compleet ander cultuur. Zet hem op daar! Gr Jac en Christien
  6. Ro:
    19 september 2017
    Ja hè Jac en Christien het is echt een hele andere cultuur. Wel heel boeiend. Leuk om ook de reacties van de anderen te lezen hoor. X
  7. Jos en Hilda van Kooten:
    20 september 2017
    Leuk om jullie te hebben ontmoet. Als je eens in NL bent gaan we een keer naar Telstar 👍
  8. Mir:
    23 september 2017