Middelbare school bezoek in Paramaribo en wat verder gebeurde.

31 oktober 2017 - Paramaribo, Suriname

Afgelopen week heb ik meegelopen op een middelbare school.

De wekker ging maandagmorgen om 06:15. Jawel alle scholen beginnen hier namelijk heel vroeg. Dit doen de scholen omdat naarmate de dag vordert, het steeds warmer wordt. De scholen starten om 7.20 met een dagopening en gaan tot 13:00 uurdoor.

Ik werd door mevrouw Blokland verwelkomd en zo’n driehonderd leerlingen zeiden tijdens de dagopening ook nog gedag tegen mij. Best grappig hoor omdat ik echt de enige blanke daar was.

Een groepje leerlingen gingen op de binnenplaats de Surinaamse vlag hijsen en vervolgens zongen zo’n driehonderd leerlingen het Surinaamse volkslied. Omdat de Graaf von Zinzendorf school een christelijke school is zongen we ook allemaal nog een paar christelijke liederen en werd er gebeden. Vanwege het begin van de week kregen de leerlingen ook nog allemaal een peptalk te horen van mevrouw Blokland. Vervolgens wenste ze een ieder een goede week.

Iedere klas liep netjes naar hun eigen open klaslokalen. De klaslokalen hebben allemaal gaas en er zijn geen ramen. Zo kan de wind door de lokalen komen. De leerlingen zitten op verouderd meubilair.

Na elk lesuur lopen de docenten naar de volgende klas, de leerlingen moeten blijven zitten. Dat is dus even wat anders dan bij ons in Nederland. Daar is het altijd een drukte van jewelste in de gangen tijdens de leswisselingen. Even wennen voor mij.

Ik liep allereerst mee met een Engelse les. Ik moest echt even terug in de tijd hoor. Er is helemaal niks digitaal. Alleen een ouderwets schoolbord met krijtjes en de leerlingen zijn constant dingen aan het overpennen. Niet altijd efficiënt. Veel leerlingen schrijven ook de regels soms met fouten over. Ze doen echt niet aan differentiatie. De ene leerling is veel sneller klaar met overpennen en gaat dan bijvoorbeeld even liggen slapen. Af en toe jeukten mijn handen. Toen de lerares even naar het toilet moest, mocht ik de klas even overnemen dat was leuk.

Toch is het ook wel weer bijzonder om dit systeem te zien.

Tijdens deze les werd de “simple present tense” uitgelegd. Mevrouw Overman sprak veel Amerikaans Engels tegen de leerlingen. Dat deed ze leuk.

Vervolgens mocht ik met een geschiedenisles meelopen. Mevrouw Pinas gaf les. De leerlingen kregen les over de parlementaire democratie in Suriname. Het parlement heeft hier bijvoorbeeld 51 leden inclusief de voorzitter : mevrouw Jennifer Geerlings Simons. Er zijn 17 ministeries en er zijn tien districten met de volgende zetelverdeling: Nickerie 5, Coronie 2, Saramacca 3, Para 3, Commewijne 4, Marowijne 3, Paramaribo 17, Wanica 7, Brokopondo 3 en Sipalwini 3. Als je dat optelt kom je dus op 51 leden. Deze gegevens had ik ook nog niet paraat. Ik vond dit wel een leuke actuele les. De leerlingen kregen de opdracht om alle ministeries en alle 51 kamer leden thuis op te zoeken. Natuurlijk commentaar. Dat is net zo als bij ons in Nederland hoor, ze willen niet teveel huiswerk. Eigenlijk werken wij ook zo in Nederland, de leerlingen moeten alle ministers kennen tijdens de maatschappijleer les. De leerlingen kregen de volgende website op www.gov.sr . Eigenlijk zijn de meeste leerlingen ook al echt modern hoor.

21century people…op school moeten zij terug in de tijd…. De meeste oudere leerlingen van klas 3 en 4 hadden ook allemaal smartphones.  Ze werken in Suriname met veel verouderde boeken en moeten zelf heel veel in hun schrift schrijven. Ik denk dat dat best goed is hoor. Wie schrijft die blijft zeggen ze toch? Mooi zou het zijn als er een combinatie ingezet zou kunnen worden tijdens de lessen. De oude stijl met wat nieuwe moderne middelen inzetten …Zodat er meer met de meervoudige intelligentie van alle leerlingen gewerkt kan worden. Jammer is bijvoorbeeld dat de docenten helemaal geen computer hebben om ook maar iets te tonen. Er zijn amper computers in school. Er waren wel veel onderwijsleergesprekken en dat vond ik echt leuk om te merken. De leerlingen durven ook echt dingen te zeggen.

Ook nog bij een aardrijkskunde les wezen kijken. Dit ging over de VN. Mevrouw Pawironari vertelde over de VN en de naam van de huidige secretaris generaal Antonio Guterros moesten alle leerlingen vlijtig opschrijven. Tenslotte heb ik een tekenles bijgewoond bij mevrouw Atmopawiro. Met haar heb ik ook nog een open gesprek gehad. Ze vertelde dat leraren per maand ongeveer 3400 srd (Surinaamse dollar) verdienen. Dat is zo’n 390 euro per maand. Maximaal kun je 32 lesuren hebben. Maar veel docenten hebben 25 lesuren. Het maakt niet uit hoeveel uur je werkt je verdient allemaal hetzelfde. Na 35 dienstjaren mag je met pensioen. Als ik zou willen lesgeven dan moet ik mij registeren bij de lerarenbond hier. Ik zou eventueel wel bijles willen geven. Ik moet echt nog even nadenken of ik wel weer zo zou willen lesgeven. Je moet echt terug in de tijd en weer heel ‘ ouderwets’ lesgeven. Ik ga er nog even over nadenken. Ik vond het wel heel erg leuk om eens zo mee te lopen. Alle leerlingen dragen in Suriname trouwens een uniform de Middelbare school scholieren dragen blauw. Dit hebben ze ingevoerd zodat er meer gelijkheid is. Ik vind dat zelf wel heel goed.

Afgelopen week heeft Berry nog muziek gemaakt en gezongen bij Bar Brasa en heeft natuurlijk weer voetbaltrainingen verzorgd. Ik heb nog vier stagiaires gegidst. Lionne Grootjen een oud leerling van mij! heeft hier haar medische stage gelopen en ik heb haar met haar vriendinnen een historische tour door Paramaribo gegeven. Was leuk om te doen.

Lionne kwam opeens naar mij toe bij Zin resort en ze zei: “ Hee, mevrouw Leurink!”. Zo grappig om elkaar hier weer ontmoet te hebben.

We hebben zaterdag voor het eerst een bbq op ons balkon gehouden samen met Fatima en Barry. Was zo tof, erg genoten. We zijn blij met ons grote balkon.

We kijken trouwens nog steeds af en toe naar huizen. We zijn blij met ons appartement dat op een geweldige plek staat hoor….maar laatst hebben we het huis van Thur en Veer bewonderd. Een heel mooi huis dat op neuten staat….alleen het ligt ver buiten het centrum en nu wonen we juist zo centraal. ……tja tja keuzes keuzes dus. Ik heb er wel wat foto’s van geplaatst.

Net afscheid genomen van Lianne en Eline zij gaan weer terug naar Nederland.

Even wat koffie gedronken bij Tangelo en twee typische Surinaamse gebakjes gegeten. Bojo en Viado, zo lekker!

Aanstaande weekend hebben we een Hindoestaanse bruiloft en gaan we zondag naar onze Indianen vrienden in Bernharddorp. Never a dull moment J.

Fijne week verder voor een ieder.

Bosies e lobi (kusjes en liefs ). Xxx.

1. Sannie:
    31 oktober 2017
    Leuk om te lezen. Wat toevallig dat je Lionne tegenkwam bij Zin! Ik heb haar ook in de klas gehad!
    Fijn he, dat er geen ramen nodig zijn in de school. Voor ons toch wel heel bijzonder...
    Groetjes!
  2. Ro:
    1 november 2017
    Wat leuk San dat jij Lionne ook les hebt gegeven! Xxxx. Ro.
  3. Mieke Karel:
    12 november 2017
    Wat leuk om te lezen allemaal en wat een ervaring weer om daar zo lang te zijn! Heel erg veel plezier verder daar maar zo te lezen gaat dat vast goed komen! Groetjes uut Kamp'n
  4. Ro:
    12 november 2017
    Dank je Mieke,
    Het is echt een heel avontuur.
    Groetjes terug uit SU.