Gewelddadige beroving

15 mei 2018 - Paramaribo, Suriname

Gewelddadig beroofd.

Helaas zijn we een nieuwe ervaring rijker.

En wel een van beroofd worden.

Gisteren stonden we in de Times van Suriname.

Je kunt hieronder lezen wat er is gebeurd.

Krantenartikel

Tja, dat kan dus ook gebeuren. Maar sjeempie wat is dat eng en traumatisch zeg!

We lopen al maanden hard in de Cultuurtuin en nemen dan eigenlijk nooit teveel geld mee en rennen juist op de wat stillere plekken en wandelen soms ook wat stukken.

Afgelopen zondag op moederdag gingen we juist wandelen. Dat hadden we beter niet kunnen doen.

Omdat we nu in de grote regentijd zitten is het overal flink wat natter.

Dus we zeiden dan wandelen we gewoon een stuk en genieten van de natuur.

We zouden dus in eerste instantie niet de Cultuurtuin in! Hadden we dat todn maar niet gedaan. Het werd deze dag .

Wrong time wrong place ......

Het zag er droog uit en daarom gingen we daar verder wandelen. Het was wel rustiger dan normaal vanwege moederdag.

Kwamen we nog wat manja's ( mango's) tegen en namen die mee in een boodschappentas.

Liepen verder toen Berry zei : ' Daar komen fietsers aan . Ga iets aan de kant'.

Ze fietsten wel heel sloom langs ons heen en observeerden ons.

Na drie meter draaiden ze zich om , gooiden hun fietsen op de grond en kwamen op ons af.

Een rende naar mij en de ander ( de leider) dook richting Berry .

De jongeman greep naar mijn korte broekje en ritselde zo brutaal mijn mobile telefoon uit mijn broek.

Hij bleef bij mij staan zodat ik niet hulp kon halen. Berry ging het gevecht aan. De man die Berry aanviel had wilde ogen en vooral een groot mes waarmee hij gelijk stekende bewegingen maakte richting Berry zijn buik. Voor mij een vreselijk gezicht. Berry gebruikte de blauwe manja zak als een soort schild en met zijn andere hand pakte hij de hand van de dader waar het mes in zat . Want anders had hij nu echt met buikwonden gezeten.

Thank God dat dat niet is gebeurd.

Vervolgens probeerde de dader het mes op Berry zijn keel te zetten en toen vielen ze allebei over de fiets heen en lagen toen op de grond te vechten .

Toen gaf Berry zich over en gaf zijn geld en riep ' Nu heb je toch je geld en de telefoon en nu opdonderen'.

Tot dat hij Berry zijn trouwring zag . Hij twijfelde geen moment en zette het mes op Berry zijn rechterringvinger. Berry zei : ' Die ring krijg je nooit en balde zijn vuist'.

Waarop de daders blijkbaar toch schrokken van Berry zijn vast vastberadenheid en zijn tegenstribbelen. Ze vluchtten weg , ons in shock achterlatend.

Vooral ik... omdat ik zag hoe hij met het mes zwaaide... en die steekbewegingen maakte erg eng.

Via de achterkant van de dierentuin mochten we een shortcut maken en zijn snel naar onze kennissen Irene en Alberto van de groentekraam gelopen aan de Schietbaanweg. Daar kreeg ik een stoel om bij te komen en met tranen in mijn ogen dronk ik uit de verse kokosnoot. Daar gelijk 115 gebeld , dat is het noodnummer hier van de politie. Die kwamen best snel ter plaatse.

Proces verbaal opgemaakt. Alles uitgelegd.

' Meneer wat bent u nog rustig zei een agent tegen Berry na zo'n zeer traumatische ervaring' Berry antwoordde ' Dat ben ik gewoon' .

Alberto en Irene vroegen of we wat moksalesi  bij hun wilden eten. Zo lief.

Berry en ik hadden na deze gebeurtenis nog niet zo'n trek. Toen zei Alberto ' Dan pak ik het voor jullie in hoor'.

Zo zie je maar je hebt overal lieve mensen en rotzakken hoor......

Gisteren bij de forensische politie foto's gekeken van de daders. Voor 80 procent kon ik de dader herkennen... ze maken er nu een recherche zaak van.

We laten ons niet kisten.

Berry is er rustig onder.

Ik heb er meer moeite mee.

Slaap wat slechter en zie de gebeurtenis telkens voor mij... heeft tijd nodig.

Als iemand nog tips heeft voor verwerking van gewelddadige berovingen dan hoor ik die graag.

Ik ben namelijk wel wat angstiger geworden.

Gelukkig helpt mijn yoga mijn enorm.

Ik heb ook een hele lieve yoga leraar uit India hier. Hij geeft goede tips en is lief. Is erg fijn.

Twee yoga meiden zeiden mij: ' Helaas moet je soms nare dingen mee maken zodat je juist nog sterker wordt Ro'.

Toen gaven ze mij een dikke brasa .

1. Jan Hansink:
    15 mei 2018
    Poeh. Wat een verhaal. En niets vertellen hè?
  2. Ro:
    15 mei 2018
    Ja Jan omdat jij nu zo met je moeder zit wilden we even wachten ... was op dezelfde dag ... sterkte daar !!!
  3. Amber:
    Ro.....

EMDR is echt heel goed voor "juist" dit soort gebeurtenissen.... Het heeft zelfs mij "jaren later" nog wat weten te helpen. Ik had uiteindelijk maar drie sessies nodig. Het haalt de scherpte af van de ervaring/de herinnering. Ik durfde na jaren weer zelf op de fiets en door het park. Zelfs in het donker.....

Wat is EMDR? – EMDR

Bekijk bovenstaande link maar eens rustig. En wie weet verwerk je het wel op eigen kracht. Het is je/jullie pas net overkomen!

Sterkte lieverd.

Xx Am
  4. Ro:
    Dank je Amber,
    Ik ga eerst kijken hoe ik het zelf kan doen en of ik weer beter kan slapen.. als dat niet likt ga ik het doen. Bedankt voor de tip. Jij weet als geen ander hoe je met trauma's moet omgaan. ❤️💋X Ro.
  5. Roline:
    15 mei 2018
    Dacht ik ook meteen; EMDR. Heb er hele goede ervaringen mee.
    Wat afschuwelijk. Sterkte want dat ben je niet zomaar kwijt😘
  6. Andrea:
    15 mei 2018
    Jeetje wat erg voor jullie zeg!!! Gelukkig is het relatief gezien nog goed afgelopen. Maar ik kan me goed voorsstellen dat de schrik er goed in zit. Dikke knuffel vanuit Kampen😘
  7. Ro:
    Dank je Andrea,
    Ik heb er wat meer last van dan Berry. Hij is een man hè en tien jaar ouder ... maargoed. Bedankt voor je reactie. 👍🏼💋
  8. Ro:
    Lieve tante Mar,
    Het komt goed. Overal zijn goede en slechte mensen... toch proberen positief te blijven.
  9. Gerwin:
    15 mei 2018
    Sterkte Berrie en Rollen!
  10. Gerda Duttenhofer:
    Gerda Duttenhofer.
    Berry en Ro, toen ik de titek van je verslag zag, hoopte dat jullie getuigen waren, en niet t slachtoffer van deze brute beroving. Wat een schrik! Gelukkig dat Berry indruk op die schurken heeft gemaakt, waardoor erger kon worden voorkomen. Je liet me al weten dat je telefoon is gestolen, maar door zo'n drama had ik nooit kunnen vermoeden. T wordt tijd dat in de tuin nu serieuze, permanente politiebewaking komt. Wezen jullie voorzichtig en vermijd stille plekken. Wens jullie sterkte en liefs. Met jullie optimisme en vastberadenheid komen jullie deze uiterst nare ervaring wel te boven. Blijf steeds alert. Geldt voor iedereen die niet over bodyguards beschikt. Krakti!
  11. Bertha:
    15 mei 2018
    Wat een heftige ervaring.. echt niet fijn.
    Sterkte met loslaten van die negatieve energie. Ik stuur lieve gedachten jullie kant op😘 En dat je weer gauw volop kunt genieten samen.
    ✨🙌🏻💕 Bertha
  12. Femke:
    16 mei 2018
    Jemig wat heftig Ro. Kan me voorstellen dat dat niet in de koude kleren gaat zitten. Wij hebben ook een beroving jaren geleden meegemaakt in Istanboel die ons met een mes bedreigde voor geld, het slijt maar het onbezorgde is weg. Goed om te horen dat jullie niets hebben. Hele dikke knuffel 💋♥️
  13. Ro:
    Beste Gerda,
    Bedankt voor je lieve bericht. Ben het helemaal met u eens. Daar zou permanente bewaking moeten komen... helaas gebeurt dat nog niet.
    Bertha thanks voor de positieve energie 🌸. Femke , ik zal je morgen appen. Liefs Ro.
  14. Conny van Rijn:
    16 mei 2018
    Jeetje, dat is schrikken zeg.
    Heel veel sterkte 👍😚
  15. Truus St.:
    16 mei 2018
    Jeetje Ro...wat een nare enge ervaring voor jullie..echt heftig.
    Gelukkig kunnen jullie alles navertellen. Dit heeft tijd nodig...
    Liefs Joop en Truus
  16. Tom:
    16 mei 2018
    Heftige gebeurtenis maar gelukkig zijn jullie er heelhuids vanaf gekomen.
    Snel proberen te vergeten en weer verder met positieve ervaringen.
  17. Ro:
    16 mei 2018
    Bedankt voor jullie lieve reacties Tom, Conny en Joop& Truus. Time will heal...
  18. Stella:
    16 mei 2018
    Pffff. Zet ‘m op Roliena!!!!
  19. Ro:
    Dank je Stella.
  20. Mieke Karel:
    17 mei 2018
    Jeetje wat 'n heftige, negatieve ervaring.....gelukkig geen gewonden gevallen!. Laat je door die ellendelingen niet in 't negatieve drukken maar geniet van alle mooie momenten daar.
    Sterkte en kus van ons!
  21. Mir:
    17 mei 2018
    Dat is meer dan schrikken. Wat een narigheid meid. Ik kan me voorstellen dat dat je nog even blijft achtervolgen. Je was zo weg van de cultuurtuin maar nu is de schoonheid van die plek je ook ontnomen. Naar naar naar.
    sterkte en Berry is wel een ongelofelijke kanjer