Onze eerste week: acclimatiseren, Zin-resort, Leonsberg en Bernharddorp bezocht.

10 september 2017 - Paramaribo, Suriname

Hoi allemaal,

De afgelopen week echt de tijd genomen om te acclimatiseren in Suriname.

Omdat het nu bijna elke dag veertig graden is ga je zeker je levensritme aanpassen.

We zoeken dan ook echt de verkoeling op en zwemmen dan ook graag in de middag ergens in een zwembad.

We zijn een aantal keren bij Zin-resort wezen zwemmen. Ze hebben het een beetje veranderd bij Zin. Ik kleine make-over. Ziet er mooier uit nu. Natuurlijk was het een leuk weerzien met Robby ( de kok) , Sharda & Alberto ( werkzaam achter de bar) en Marischa ( nu de boss bij Zin). Weer genoten van Robby's befaamde pindasoep ( pindasupu).

Berry had afgelopen dinsdag met zijn vriend Barry afgesproken  en zij vermaakten zich prima bij Zin resort onder het genot van frisse Parbo biertjes.

Om de hoek bij ons appartement zit een mooie plantenzaak. Ik kon het niet laten om gelijk op dag twee , plantenbakjes en potgrond te kopen. Ik had van Anne Fennema goudsbloem en stokroos zaadjes meegekregen en die wilde ik natuurlijk zo snel mogelijk zaaien. Zelfs had ik ook allerlei bloemzaden en kruiden meegenomen. Voor de liefhebbers meld ik even wat er in de bakken zit:

Een bak met kruiden:

basilicum, dille , lime-basilicum en komkommer. In de andere bak zitten alleen maar bloemen:

Stokroos en goudsbloem, akelei, zinnia lilliput mix.

Het laatste bakje heb ik op 8 september gezaaid , schrik niet van de Latijnse termen.

Nasturtium : dwarf bushy mix oftewel een oostindische kers, Californian Poppy semi double mix (Eschscholzia californica), Zinnia liliput mix (Zinnia elegans), Snowcloth :Wit zeeschildzaad (Alysse odorant) Sweet Alyssum. Ik ben heel benieuwd of het op komt. Vooral de Sweet Alyssum is nieuw voor mij. Die witte bloemen moeten heerlijk ruiken.

Ik zal af en toe een foto van het groeiproces plaatsen. Maar het eerste bakje met bloemen kwam al na twee dagen op! Alles groeit als kool hier in dit warme klimaat.

Afgelopen donderdag zijn we naar Leonsberg gegaan. Dat ligt ongeveer twintig minuten rijden van Paramaribo.

Je kunt daar op de steiger de twee grote rivieren , de Suriname- en de Commewijne rivier, bij elkaar zien komen . Deze snelstromende rivieren komen uiteindelijk uit in de Atlantische oceaan.

We zitten graag even op de houten pier en kijken dan mijmerend over het water. Het is een levende plek waar vanuit bootjes af en aan naar Nieuw-Amsterdam varen.

We hebben die middag heerlijk verpoost in de Riverclub. Een wat ouder resort waar ook veel Surinaamse gezinnen komen zwemmen. Er zijn ook vaak veel flamboyante Brazilianen en er is altijd lekker swingende muziek. Je kunt je ogen dus de kost geven.

We hebben heerlijke saoto soep met ei gegeten . We love saoto soep! Vervolgens konden we de visballetjes en Surinaamse kroketjes ook niet weerstaan. Echt smakelijk.

We werden weer opgehaald door de Hindoestaanse Suraij en zijn broer Widjai. Onze favoriete taximannen. Ze zouden ons nog de nieuwe Diamond club laten zien omdat ze zeiden daar kun je ook zwemmen hoor! En het ligt mooi aan de rivier aan de Anton Dragtenweg. " Nou laat dan maar eens zien aan ons". We kennen natuurlijk de oude Diamond plek en weten wat daar gebeurt. Is meer een plek voor mannen met een hoog libido. :).

Aangekomen bij het enorme complex viel het eigenlijk tegen hoe het eruit zag. Erg kaal, geen groot zwembad kortom kil.

" Nou daar gaan we niet zwemmen hoor! ".

Ook omdat het eigenlijk een 'sexclub' is, voelden  we ons daar niet echt op ons gemak.

Het ligt trouwens wel mooi aan de rivier. Alleen die pier moet nog netjes afgebouwd worden. De beide broers vertelden ons hoe het zat.

" Nou je hebt hier alles hoor, small, medium, large en extra large". " Er is hier ook iemand die is zo groot! Een echte bigi mama, die zet een been op je en dan word je geplet , als ze haar andere been erbij gebruikt dan ben je helemaal platgewalst" . De beide heren lachen luid en wij moeten ook wel erg lachen. We krijgen zelfs de prijzen te horen van een sessie. Een uur is 100 euro. Een half uurtje is 400 srd. Zo zo.

We melden de heren dat deze club niet onze ' cup of tea' is. Bedanken ze wel dat ze het wilden laten zien.

Omdat het etenstijd is vragen we Suraij of hij ons een goede plek op Blauwgrond kan tonen waar we ronde bami kunnen kopen.

Op Blauwgrond ( een wijk in Paramaribo) wonen veel Javanen en kun je heerlijk eten. We rijden daar heen en pikken wat eten op.

In de auto kletsen we verder. De heren waarschuwen ons wel. " Het is wel wat gevaarlijker geworden hoor in Suriname. Je moet voorzichtig zijn! " . En laat je niet in met Haïtianen.  Die mogen niet bij ons in de taxi zeggen de jongens. " Die zijn gevaarlijk". Ik vraag " Hoezo niet?".

" Nou, die doen aan voodoo hè. Ze hoeven maar een haar van je te hebben of een voetafdruk en dan kan er al van alles gebeuren" . Mmm... Bijzonder hoe ze hier generaliseren, toch onthoud je zo'n gesprek wel. We worden netjes en veilig thuisgebracht.

Terwijl ik dit nu schrijf zijn Berry en ik in Bernharddorp het is nu zondag 10 september.

We hebben de twee pakken met veren aan Eljo gegeven. Eljo en Diana waren er zo blij mee.

Bernharddorp is een echt indianendorp. Je komt daar niet zomaar. Je moet er wel mensen kennen.

We zijn nu al vijf jaar bevriend met de indianen familie Arupa. Dat is echt heel erg leuk. Meestal als we er heen gaan blijven we er een nachtje slapen. Is altijd bijzonder en leerrijk.

Gisteren samen met Eljo gekookt. Kandra , een vissoort, stond op het menu met rijst en groenten en een heerlijke saus.

Ik heb samen met Eljo gekookt. Vis in moten gehakt en vervolgens gekruid met kerrie massala , zout en peper en verse knoflook. Even in ei dopen en dan bakken. Lekker!

Ik had er een lekkere saus bij gemaakt van : tomaat, ui, knoflook, ketjap, massala kruiden, tomatensaus, amsoi en wat water.

Wat is koken toch leuk! Eljo en ik hadden er echt lol in. Voor zeven man gekookt.

We hebben gezellig tot in de late uurtjes gekletst. Voor het slapen even baden en toen heerlijk geslapen met een kleine ventilator achter ons.

Vanochtend had Diana een lekker ontbijtje voor ons gemaakt. Fijn rustig aan gedaan. Eljo was nog even wezen jagen in de ochtend maar had niks gevangen. Hij ging wel mooie verhalen vertellen toen hij terug kwam.

Net nog naar de zondagmarkt geweest en goed boodschappen gedaan. Veel soorten kruiden en allerlei andere zaken kunnen kopen. O.a. Ghee ,verse kurkuma en laos.

Nu chillen. Goede week voor iedereen toegewenst. Liefs Ro.

1. Plonie:
    10 september 2017
    Klinkt allemaal goed voor een vakantie. 😊 Wanneer begint het echte"werk" ?
  2. Ro:
    10 september 2017
    Volgende week ga ik helpen bij het kids health weekend in Lelydorp in de vlindertuin.
    Yogalessen gaan ze geven, smoothies maken en veel meer leuks. Houd de krant maar in de gaten.
  3. Sannie:
    10 september 2017
    Leuk om te lezen, Ro! Merk je zelf ook dat het minder veilig is? Pas maar op met die voodoo... hihi.
  4. Ro:
    11 september 2017
    Alert zijn is belangrijk. Is overal ter wereld belangfijk toch?
  5. Femke:
    11 september 2017
    Klinkt heel erg goed! Lekker nog een beetje chillen, geniet er van. Voordat je het weet ben je weer aan het werk ;-). Liefs
  6. Ro:
    11 september 2017
    Klopt Femke. Liefs Ro. Fijne week hoor.
  7. Anneleen:
    16 september 2017
    Heerlijk alles te lezen liefste ro, wat een avonturen hebben jullie alweer meegemaakt. Voelt t allemaal goed; alsof jullie niet zijn weggeweest of is het nog een beetje inkomen? Dikke kus schat, wat schrijf je toch prachtig! X ik hou jullie blog in de gaten. Kussies!
  8. Ro:
    16 september 2017
    Het gaat hier goed Anneleen! Spreek je snel persoonlijk hoor.