Dansoptreden, Villa Zapakara en wandelmars.

15 april 2018 - Paramaribo, Suriname

Afgelopen twee weken hadden ze in Suriname paasvakantie.

In Suriname wordt dit feest ook groots gevierd. Er zijn in Paramaribo ook best veel kerken en er zijn veel verschillende religies. Veel mensen zijn met het geloof bezig, meer dan in Nederland heb ik zo het idee.

Tijdens de paasvakantie zijn er allerlei festiviteiten. Berry en ik zijn naar Villa Zapakara geweest. Dat is eigenlijk een kindermuseum maar volwassen mensen mogen er ook komen hoor. Het thema is daar nu MixMaxBrasil. Het is een hele kleurrijke en leerzame tentoonstelling. Deze tentoonstelling heeft Villa Zapakara overgenomen van het Tropenmuseum ( inderdaad uit Amsterdam). Kinderen leren over het nut van recyclen. Vooral in Suriname is dit nu ook veel in het nieuws. Een erg belangrijk thema want er is hier best veel zwerfvuil en plastic op straat.

Gelukkig is er over verschillende thema's ( plasticsoep, milieu en duurzaamheid) de laatste tijd veel les gegeven. Vragen als ' Hoe hier zelf mee om te gaan' . ' Wat kun jij als burger doen?'. Wij kijken hier bijna elke avond het jeugdjournaal ( tien minuten heet dat hier en daar zien we deze zaken voorbij komen) .

Terugkomend op ons bezoek aan Villa Zapakara.

Wij kregen een privé rondleiding van Cher. Reuze interessant. Vooral het stukje over de verering van Iemanjá sprak mij aan. Soms spellen ze haar naam zo : Yemanjá.

Iemanjá wordt heel erg vereerd in Brazilië. Ze is de godin van de zee en de vruchtbaarheid. Iemanjá lijkt heel erg op Maria. Ze is altijd gekleed in blauw en wit. De kleuren van de zee. Hieronder zie je een foto van het beeld.

Iemanja de vruchtbaarheidsgodin . Hier nu met sluier zodat de mensen niet verliefd worden.

Soms wordt zij afgebeeld met een vissenstaart, ze lijkt dus ook op een zeemeermin.

Yemanjá wordt in verband gebracht met het cijfer 7. Dit is een associatie met de zeven wereldzeeën. Vaak draagt zij zeven rokken, in haar traditionele kleuren blauw en wit.

Hier heeft ze een kroon voor haar mooie gezicht zodat je niet verliefd op haar schoonheid wordt.

Tijdens de slaventijd mochten de slaven niet hun geloof uitoefenen. Ze gingen dan Maria vereren maar ondertussen vereerden ze dus hun ' eigen godin ' Iemanjá. Deze vorm van religie, noem je orisha. In het Portugees orixá gespeld. Dit geloof is er nu nog steeds.

Op 2 februari wordt haar feestdag groots gevierd in Brazilië. Bij het beeld mochten we drie wensen doen d.m.v. het knopen van drie koordjes.

Hieronder zie je nog een foto van zo'n feestverering.

Jemanjá feest op 2 feb

Verder gezien wat je allemaal met plastic kunt maken.

Stoelen, banken , lampen en opbergbakjes.

We zagen dakpannen gemaakt van tubes tandpasta. Die tubes waren door hitte samengeperst . Geweldig!

We meldden Cher dat wij ooit in Brazilië in Rio de Janeiro op een plastic bed hadden geslapen. En dat we echt veel plastic creativiteit ' live' hadden gezien , tijdens een zes weken durende reis door Brazilië.

We staan in een kamer met allemaal recycle objecten!

Het kindermuseum doet heel veel leuke workshops met kinderen.

Kinderen kunnen bijvoorbeeld de maculelé dans leren. Dat is een dans met stokkken. Capoeira doen, of de Frevo dans uitvoeren. Dat doe je met kleine parapluutjes . Plastic opbergbakjes maken etc.

Echt een aanrader als je kinderen vakantie hebben. In de aankomende zomervakantie wil ik komen helpen met de workshops. 'Een prima plan ' , zei Cher.

We hebben tijdens deze paasvakantie ook genoten van de avondvierdaagse ( AVD).

Dat is een heel kleurrijk festijn. Groepen gaan helemaal in dezelfde stijl gekleed. Hieronder zie je wat voorbeelden. Het thema van de Avondvierdaagse was dit jaar ' Fit zijn is oké, doe mee met de AVD'.

Avondvierdaagse Paramaribo 2018AvondvierdaagseAvondvierdaagse. Doe mee met de AVD , fit zijn is oké . Was het thema.

Afgelopen vrijdag heb ik opgetreden met de Indiase dansgroep van ICC centre. ( Indian Cultural Centre).

Ik zit pas sinds drie weken op Kathak dansles en mijn lerares Sawitaa vroeg of ik mee wilde dansen met een Giddha Folk Dance ' Punjabi style'.

Eerst zei ik : ' I don't know ... I am not so confident yet, I just started!'

Mijn lerares zei: ' You are very rhythmic you can do it , come and join us'.

Dus de afgelopen twee weken vijf keer geoefend en voilá weer opgetreden sinds heel lang geleden. Ik denk zo'n 15 jaar geleden dat ik mijn laatste dansoptreden had.

Het was fantastisch om te doen.

Happy dance

Hier zie je onze grote groep, 13 meiden in totaal.

Onze dansgroep met onze lerares Sawitaa ICC lerares. 13 meiden.

Natuurlijk was ik de oudste en de enige blanke zoals je ziet.

De Giddha dans is heel levendig en snel.

Giddha is een populaire volksdans van vrouwen in Punjab en toont plagen, plezier en uitbundigheid van het leven in Punjabi. Het wordt vaak op bruiloften gedanst.

De dans is afgeleid van de oude ringdans. Deze Giddha dans wordt hoofdzakelijk in cirkels gedanst.

Meisjes/ vrouwen  vormen dus een cirkel en een van de dansers zit in het midden van deze ring met een dholki (trommel).

Bij ons was dat nu niet het geval omdat we muziek op band hadden .

Telkens komen dan twee meiden naar voren en doen een soort solo dans samen.

Eén deelnemer zingt over het algemeen de boli en wanneer de voorlaatste regel is bereikt, stijgt het tempo van het nummer en begint iedereen te dansen en te klappen.

Heel uitbundige klappen hoort helemaal bij deze dansstijl.

OléYeah yeah yeah ! 🎼

Deze vitale dans vertaalt zich in gebaren, boliaanse verzen ( soort gedichten) en bevat soms kritische zaken over politiek. Het is volkspoëzie op zijn best zullen we maar zeggen.

Het onderwerp van deze bolis ( teksten)  is inderdaad breed - alles, van argumenten met de schoonzus komen dus aan de orde.

Zo ging dat dan ook in onze dans. De lerares vertaalde voor ons wat er gezongen werd, zodat we een goed beeld kregen bij de muziek en zang waar we op moesten dansen.

Soms wordt er gezongen over de excessen die zijn begaan door de man en zijn familie, sommigen praten over liefdesbetrekkingen met de eenzaamheid van een bruid gescheiden van haar bruidegom. Lastige schoonmoeders komen ook voorbij.Kortom heel levendig.

Plezier tijdens het dansen.Plezier tijdens de dans . ' Yelling'.

Doordat we zulke kleurrijke opvallende traditionele kleding en sieraden dragen, waaronder ook de wijde opvallende patiala broek, creëeren we een levendige, blije  atmosfeer. Veel mensen gingen mee klappen.

Deze sfeer kun je misschien een beetje meekrijgen in het filmpje dat ik geplaatst heb. Natuurlijk imiteren wij het. Maar je krijgt zeker een ' Giddha folk dance ' beeld.

Giddha is dus erg populair omdat het niet zo ingewikkeld is. Het is een vrije stijl, spontaan en creatief. Daarom kun je het ook best snel opvoeren. Er hoeft niet per se weken geoefend worden.

Harmonie is de essentie in de Giddha-bewegingen, inclusief het slingeren en draaien van het lichaam. Samen in duo's heel hard ronddraaien, geeft echt pret !

Ik kreeg van Ana Campos Healy deze magneet in mijn kerstpakket van Namaste SU.' Say yes to new adventures' in 2018.

Magneet van Ana gekregen .

Nou, dat heb ik de afgelopen tijd echt gedaan.

Soms kun je meer dan je denkt te kunnen...

Heerlijk.

Namaste!